Skal bruke 20-25 mill på pr-byrå
Flere var kritiske da Universitetet i Oslo inngikk rammeavtale på fire millioner kroner med pr-byrået Gambit. Nå skal beløpet seksdobles.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Inntil én million kroner i året over fire år var estimatet da Universitetet i Oslo (UiO) for første gang knyttet til seg et pr-byrå høsten 2013, skriver Uniforum.
Siden den gang har universitetet erfart at behovet for pr-hjelp er langt høyere enn først antatt. Som Uniforum skrev i vinter, ble rammeavtalen for kommunikasjonstjenester de første årene overskredet med flere millioner kroner. Dette er det tatt høyde for når avtalen nå er lyst ut på nytt med anbudsfrist torsdag 23.juni.
Les også: Millionsprekk på pr-tjenester
20-25 millioner kroner
Beløpet UiO nå opererer med, er 20–25 millioner kroner over fire år. Altså opptil en seksdobling av den første rammeavtalen. For dette skal UiO få hjelp til strategisk kommunikasjonsrådgiving, markedsføringskampanjer og medieplanlegging.
De siste sju årene har rammen til fakultetene og enhetene for det meste blitt styrket. Men kanskje har vi vært for rause.
Ole Petter Ottersen
For å få kommunikasjonsrammeavtale med UiO, må leverandørene blant annet vise ferdigheter gjennom oppgaveløsing, såkalte «caser».
Case og oppgaver
Utlysningen er tredelt. For å få kontrakten i Strategisk kommunikasjonsrådgivning må leverandøren holde en inntil 20 minutter lang presentasjon. Her skal følgende oppgave besvares:
UiOs strategiske hovedmål er å styrke vår internasjonale posisjon som et ledende forskningsuniversitet, gjennom et nært samspill mellom forskning, utdanning, formidling og innovasjon.
Oppgave 1: Universitetet i Oslo kan vise til sterke resultater på innovasjon, men vi opplever at dette er for lite kjent hos prioriterte målgrupper i samfunnet. Oppgaven er å vise hvordan UiO kan nå ut til beslutningstakere i offentlig sektor og i næringslivet (f.eks. myndigheter, Norges Forskningsråd, potensielle investorer). Kommunikasjonsarbeidet skal i hovedsak foregå gjennom egne og fortjente kanaler. Tilbyder må vise hvordan byråets metodikk anvendes på caset.
Vurderingskriterier: I vurderingen av kunde- og oppdragsforståelse kommer vi til å legge vekt på kunnskap om hvordan de ulike aktørene kan nås, kanalkunnskap og metodikk for måling av effekt og samarbeid med oppdragsgiver.
(Oppgaven er hentet fra Konkurransegrunnlaget for rammeavtalen. Red.mrk.)
Fulle kalendere hos ledelsen
Uniforum har bedt UiO om å kommentere utlysningen, inkludert beløpet som er tenkt brukt. Men det har ikke latt seg gjøre i dag:
– På grunn av helt fulle kalendere vil det ikke la seg gjøre med et intervju om saken i dag, men hvis du sender oss spørsmålene dine på e-post skal vi få besvart dem skriftlig så snart som mulig, opplyser en kommunikasjonsrådgiver.
Da overskridelsene i den nåværende rammeavtalen ble kjent på nyåret, forklarte rektor Ole Petter Ottersen imidlertid pengebruken slik:
– Det er en mye større dynamikk i universitets- og høgskolesektoren i dag enn bare for et par år siden – med diverse reformer i vår sektor og med betydelige endringer i egen organisasjon.
Kutter 162 millioner i 2017
Den økte satsingen på eksterne kommunikasjonstjenester skjer samtidig som de fleste andre på Universitetet i Oslo nå må spare.
Stipulert UiO-budsjett for 2017 som ble vedtatt av universitetsstyret tirsdag, er preget av at det må kuttes 162 millioner kroner for å finansiere investeringer.
Kuttet rammer de fleste enheter på UiO, og heller ikke små og sårbare enheter er noe unntak.
– De siste sju årene har rammen til fakultetene og enhetene for det meste blitt styrket. Men kanskje har vi vært for rause, og kanskje burde vi sett tidligere at det ville komme et tidspunkt der vi hadde behov for større investeringer, sa Ottersen på styremøtet, ifølge Uniforum.
– Misbruk av offentlige midler
Blant kritikerne da UiO inngikk rammeavtale med Gambit i 2013, var medieprofessor Sigurd Allern.
– Fra en universitetspolitisk synsvinkel er kjøp av pr-tjenester fra kommunikasjonsbyråer misbruk av offentlige midler, sa han til Uniforum den gang.
Les også: Professorer refser pr-avtaler i akademia
At både UiO og Høgskolen i Oslo og Akershus inngikk slike avtaler omtrent samtidig, mente professoren skyldtes gjennomslaget for en tankegang og en praksis der skattefinansierte institusjoner konkurrerer med hverandre som om de var private markedsaktører.
– Studentene vurderes som «kunder» det gjelder å tiltrekke seg, og politikernes gunst skal sikres gjennom «imagebygging» og strategisk mediehåndtering, beskrev Allern.
Også medieprofessor Elisabeth Eide støttet kritikken den gangen.
Foreslår kutt i konsulenter heller enn fakultetskutt
Professor Eide fikk tidligere denne måneden med seg hele Fakultetsrådet på Fakultet for samfunnsfag ved HiOA i en uttalese om at høgskolen heller burde kvitte seg med private konsulenter, heller enn å kutte i budsjettene til enkelte fakulteter ved høgskolen.
Les også: Vil droppe bruk av konsulenter heller enn å kutte på fakultetene
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!