Kortnytt

UiB har lansert egen chatbot

Tirsdag lanserte Universitetet i Bergen (UiB) chatboten Hubro for hele universitetet. Det skriver UiB sin internavis På Høyden.

Ellen Alvilde Arge og Anne-Lise Nordgulen viser frem Hubro.
Ellen Alvilde Arge og Anne-Lise Nordgulen viser frem Hubro.

Chatboten skal brukes av studentene og kan svare på så mye som 57 forskjellige spørsmål relatert til hverdagen som UiB-student.

Boten skal kunne svare på alt fra tilrettelegging, når det er eksamen, utveksling, oppgaveskriving, og hvor studentpubene er.

Pilotprosjektet ble startet i 2018 som et samarbeid med teknologiselskapet IBM. Etter grundig testing og brukermedvirkning er Hubro nå tilgjengelig for alle studenter.

Prosjektleder Anne-Lise Nordgulen forteller at det har vært et stort og spennende prosjekt. Hun har holdt i tømmene og koordinert prosjektgruppen og dialogen med testgruppene – en for hvert fakultet.

— Hubro skal bidra til å gjøre studiehverdagen litt enklere, og være tilgjengelig for alle studenter. Derfor har vi jobbet mye med formuleringer og hvordan disse forstås på de forskjellige fakultetene, forklarer Nordgulen.

Selv om chatboten er lansert, er den ikke ferdig utlært. Kunnskapen til Hubro utvikles både av den selv, og av Nordgulen og hennes kolleger.

(Amanda Schei / Khrono)

Powered by Labrador CMS