Universitetsdirektør Kjell Bernstrøms beste tips for å ikke miste jobben. Foto: Ingvild Festervoll Melien

Hvordan beholde universitetsjobben

Til tross for at mange ser på jobb i staten som noe av det sikreste som finnes, går det an å få sparken. Her er de beste tipsene for å få beholde jobben.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En ansatt ved Universitetet i Bergen (UiB) mistet nylig jobben etter å ha brukt en av universitetets maskiner for å laste ned store mengder ulovlige data, skriver På Høyden.

Opphavsrettsbeskyttede ebøker var hovedmålet for vedkommende, men det ble også funnet noe porno blant materialet, inkludert mindre mengder barnepornografi. Virus og annen skadelig software hadde også infisert maskinen.

Forsiktig med oppsigelser

Det er sjelden at folk mister jobben ved universitetet, mener direktør Kjell Bernstrøm ved Universitetet i Bergen.

— Jeg har jobbet her i 20 år, som personaldirektør, økonomidirektør og universitetsdirektør. I løpet av de 20 årene har vi bare hatt fem-seks oppsigelsessaker, sier Bernstrøm til På Høyden.

Jeg er rimelig sikker på at du skal lete lenge etter en arbeidsgiver som er så forsiktig med
oppsigelser.

Kjell Bernstrøm

— Jeg er rimelig sikker på at du skal lete lenge etter en arbeidsgiver som er så forsiktig med oppsigelser, legger han til.

Bernstrøm poengterer også at UiB aldri har tapt en oppsigelsessak i retten.

Seks ting du bør unngå

Men det finnes likevel ting universitetsansatte må unngå for å ha en trygg jobb:

  • Alvorlige straffbare handlinger – På Høyden kjenner til to saker der ansatte har mistet jobben på grunn av soning. Ett tilfelle var et drap, et annet en sedelighetssak. Soning i fengsel er ikke en gyldig fraværsgrunn i Norge. For kortere straffer som kan passe inn i ferier, er det likevel håp: En vitenskapelig ansatt fikk nylig beholde jobben på tross av en kortere straff for narkotikalovbrudd.
  • Rus – alkoholisme er en gjenganger når folk sliter. Her er det mange tilbud om program og oppfølging, men det er ikke alltid det lykkes. Da kan oppsigelse eller avskjed bli utfallet.
  • Seksuell trakassering – En mannlig professor i medisin måtte gå på dagen i 1997, etter flere tilfeller av seksuell trakassering. Ett av ofrene forklarte at hun ble voldtatt på en studiereise. Mannen gikk til sak mot UiB, men tapte helt til Høyesterett.
  • Underslag – Saker der ansatte underslår penger kan fort ende med avskjed. Slike saker var trolig vanligere før, da det ofte var kontantkasser ved ulike deler av virksomheten.
  • Grove svikt i datasikkerheten – En ansatt mistet jobben i år etter å ha lastet ned store mengder opphavsbeskyttet materiale til en jobbmaskin. I materialet var det også minst ett barnepornografisk foto, viste en gjennomgang. Med nedlastingen fulgte også virus og annen skadelig programvare. Unngå å bruke arbeidsgivers datautstyr til ulovlig virksomhet med høy risiko!
  • Butikk i butikken – Ansatte som har andre jobber, og bruker arbeidstiden til disse kan miste jobben. UiB har opprettet et  sidegjøremålsregister, der ansatte må registrere verv, oppdrag og bistillinger etter disse retningslinjene.

— Universitetet er en ganske snill arbeidsgiver, mener Bernstrøm.

Men han advarer likevel ansatte mot å gjenta feil:

— Hvis man først har fått en advarsel eller en reaksjon, så bør man søke å ikke gjøre det samme om igjen.

Dette er IT-triksene

IT-direktør Tore Burheim har også noen råd om hva man ikke bør gjøre:

  • Skill priva- og jobb-bruk. Bruk jobbmaskinen bare til jobb. En konsekvens de færreste tenker på, men som universitetet opplever jevnlig, er hva som skjer ved uventede dødsfall. Folk lagrer private ting på PCen og så dør de uventet. Det er ikke gitt at etterlatte får ut ting fra en jobbmaskin. Det kan også ligge ting der som kan ødelegge livet til en tredjepart.
  • Newsgroups og steder der man kan laste ned piratinnhold er notoriske kilder for skadelig programvare. Unngå slike steder.
  • Brukere har definert en viss mengde data de har tilgang til. IT-avdelingen har ikke oversikt over hva folk har liggende der. Vi ser at når plassen er begrenset, er dette disiplinerende i seg selv.
  • IT-avdelingen driver ingen form for overvåkning av hva folk gjør. Men det finnes noe overvåkning av volum og trafikkmønster, ut fra sikkerhetshensyn.
  • IT-avdelingne har regler for innsyn i ansattes filområder, som universitetsdirektøren må avgjøre. Vi er veldig strenge når det gjelder å få innsyn i ansattes epost og annet. 

OBS! For midlertidig ansatte gjelder andre regler, for ved slike kontrakter kan arbeidsgiver bare unngå å fornye kontrakten, og slipper dermed oppsigelses- eller avskjedssak. 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS