fuskforskning
Trodde på mindre fusk etter pandemien. Det var før ChatGPT
Halvparten av studentene brukte ulovlige hjelpemidler på hjemmeeksamen under pandemien, viser en britisk undersøkelse.
Professor Phil Newton publiserte nylig en forskningsartikkel basert på en studie han har utarbeidet sammen med flere kolleger ved Swansea University i Wales.
Studien handler i grove trekk om fusk og bruk av ulovlige hjelpemidler på eksamen, og baserer seg på svar og intervjuer av nesten 5000 studenter fordelt på 19 ulike undersøkelser, skriver Times Higher Education.
Før koronapandemien gjorde sitt inntog i verden vinteren 2020, rapporterte 29,9 prosent at de hadde fusket en eller flere ganger under hjemmeeksamen. Da studentene fikk det samme spørsmålet midtveis i pandemien, hadde prosenten steget til 54,7.
Trolig enda høyere
Professor Newton forteller også at forskningen han har gjennomført tyder på at det reelle tallet egentlig er enda høyere.
— Med alt vi vet om hvordan folk svarer på undersøkelser, er det rimelig å anta at det her er snakk om underrapportering, uttalte Newton i forbindelse med fremleggelsen av den siste forskningsrapporten.
Hovedårsaken til at flere studenter fusket under pandemien, er enkelt og greit at mulighetene til å gjøre det plutselig ble større.
Det vanligste svaret på spørsmålet om hvorfor man jukset, var nemlig «fordi jeg kunne», oppgir Newton i forskningsartikkelens sammendrag.
Newton mener også å ha funnet ut at et flertall av de som fusker har et inntrykk av at utdanningsinstitusjonene egentlig ikke bryr seg. I tillegg er de ofte av en oppfatning av at «alle andre» fusker, og at det i seg selv rettferdiggjør det å fuske.
Må ta grep
I utgangspunktet hadde Newton trodd at fuskeproblematikken skulle avta igjen i kjølvannet av pandemien, men den gang ei.
— Funn tyder på at problemet er minst like stort nå som under pandemien. Dette skyldes blant annet samtaleroboten ChatGPT sitt inntog i akademia, sier Newton, som tror at universiteter og andre høyere utdanningsinstitusjoner vil bli nødt til å ta flere grep i tiden som kommer for å imøtekomme den nye teknologien.
— Færre hjemmeeksamener og endring av strukturen i selve spørsmålene vil være et sted å starte, anbefaler professoren.