student

Tok førsteplass i EM for studentbedrifter

Studentbedriften MMEDS fra NTNU vant prisen for mest innovative og bærekraftige forretningsidé under EM for studentbedrifter.

MMEDS Studentbedrift vinnere av UniCredit Future Award for deres bærekraftarbeid
Publisert

— Det var veldig gøy. Vi hadde ikke forventet det i hele tatt. For oss var det også ekstra gøy at vi tok pris for bærekraft, som vi hatt som en rød tråd i hele prosjektet vårt, sier daglig leder Sara Feruglio.

Studentbedriften MMEDS består av Feruglio, Eva Audunsdottir og Mari Hegvik. Alle tre er nylig ferdig med en bachelor ved NTNU i Ålesund, og kunne runde av semesteret med først å vinne NM, for så å ta med pris fra EM i Tallinn. Der fikk de prisen «UniCredit Future Award 2022».

Det er Ungt Entreprenørskap og JA Europe som står bak mesterskapet.

Bærekraftig utgangspunkt

Da de startet på studentbedriften var de fem stykker, der tre studerte biomarin innovasjon. Derfor var de bestemt på at ideen de ville jobbe med skulle være innenfor det den marine verden. De siktet seg inn på et råstoff som ingen ville ha, og lagde kollagenpulver av restråstoff fra hvitfisk.

— Hele utgangspunktet vårt var å gjøre noe bærekraftig. Derfor endte vi på å utnytte restråstoff fra fisk. På den måten utnytter man ressursene samtidig som man kan holde ting lokalt og ikke sitte igjen med etterproduksjon. Vi har hatt stort fokus på å bærekraftsmålene gjennom hele bedriften, forklarer Feruglio.

Kollagen er en gruppe proteiner. Og er den vanligste proteinformen i kroppen ifølge Store medisinske leksion. Man finner det særlig i bindevev, lærhud, knokler, brusk og sener.

— Dette er et protein som alle mennesker har naturlig i kroppen, men når man blir eldre synker produksjonen av det. Da kan man få det naturlig gjennom fisk og kjøtt. For oss var det mer bærekraftig å se på fisk i den sammenheng, sier EM-vinneren.

Aksjeselskap neste

Feruglio viser videre til at kollagen brukes i hudkremer og i legemiddelindustrien. Det er sistnevnte de vil sikte seg inn mot i jobben videre med selskapet.

— Nå har vi vunnet litt penger på diverse konkurranse som vi kan bruke. Så er planen å gjøre bedriften om til et aksjeselskap, forklarer hun.

Gjennom konkurranse har de også fått knyttet masse kontakter de nå kan få bruk for.

— Vi har møtt veldig mange kunnskapsrike folk underveis som har kommet med tips. Så det har vært veldig hyggelig å høre fra andre som har mer kunnskap at vi hadde en god idé. Nå er planen å følge opp mange av de vi har møtt og se på mulighetene videre.

Powered by Labrador CMS