NOKUT utsetter bredt tilsyn med lærerutdanningene
Lærermaster. I all hast ble en rekke læresteder akkredidert for å ha lærermaster i 2016. Planen var et bredt tilsyn med utdanningene i 2019/2020. Det blir nå utsatt.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I en pressemelding forteller NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen) at de har bestemt seg for å utsette et tematisk tilsyn med alle grunnskolelærerutdanninger som var planlagt foretatt i 2019/20.
NOKUT har tidligere vurdert å føre tilsyn med de nye masterutdanningene og har også signalisert dette til institusjonene som driver utdanningene. En grunn til at et tilsyn ble vurdert var at selve akkrediteringsprosessene i forkant av innføringen gikk fort.
«Når den nye rammeplanen er trådt i kraft og de nye femårige grunnskolelærerutdanningen er opprettet og igangsatt, vil NOKUT føre tilsyn med alle grunnskolelærerutdanningene. Det gjelder både de som er akkreditert av NOKUT og de som er akkreditert på egen fullmakt. NOKUT vil varsle i forkant før dette settes i gang», het det i et brev fra NOKUT i april 2016, signert Øystein Lund.
Men nå har altså NOKUT snudd.
— Om oppfølgingen vil skje i form av evaluering, tilsyn eller andre aktiviteter er noe vi kommer tilbake til, sier NOKUT-direktør Terje Mørland.
Vil ha tett oppfølging
Han legger til at dette er viktige utdanninger NOKUT ønsker å ha tett oppfølging av, særlig med tanke på at de bare for ett år siden ble gjort om til femårige integrerte masterløp.
Selvom vi ikke skal gjennomføre et bredt tilsyn i 2019, betyr ikke det at vi ikke vil føre tilsyn med enkelte utdanninger hvis vi mener det er nødvendig.
Terje Mørland
— Det er lærermangel og tomme studieplasser på disse utdanningene. Har dette spilt inn på NOKUTs avgjørelse?
— Vi har i denne saken valgt å følge råd fra vår internasjonale ekspertgruppe som følger lærerutdanningene fra etablering av masterløpet. Ekspertene er bekymret for at lærerutdanningene vil bruke for mye energi rundt et slikt bredt tilsyn og det ville gå utover kvaliteten og utviklingen av utdanningene, sier Mørland til Khrono.
— Men betyr ikke dette at mange kanskje ikke oppfyller dagens krav?
— Selv om vi ikke skal gjennomføre et bredt tilsyn i 2019, betyr ikke det at vi ikke vil føre tilsyn med enkelte utdanninger hvis vi mener det er nødvendig. Det vurderer vi fortløpende, sier Mørland.
Følger råd fra internasjonal ekspertgruppe
En internasjonal rådgivende gruppe av eksperter på lærerutdanning startet i februar 2017 arbeidet sitt, og de kom med sine første råd i mai 2018. Ett av rådene var å ikke føre tilsyn med disse utdanningene nå, men heller gjennomføre en evaluering.
De begrunnet blant annet dette med at institusjonene er i en presset situasjon med innføring av nye lærerutdanninger. Et tilsyn kan derfor virke mot sin hensikt, ifølge gruppen.
— Ekspertgruppens innspill er viktige, sier Mørland.
Kvalitetshevende ekspertgruppe
— De har møtt svært mange fra lærerutdanningsmiljøene og har argumentert godt for at et tilsyn ikke er det rette nå. Det er i tillegg andre momenter som taler for at det ikke er lurt å føre tilsyn med det aller første. Alt i alt velger vi å avvente litt og vurdere hvilke tiltak fra NOKUT som best kan virke kvalitetshevende på grunnskolelærerutdanningene i årene som kommer, understreker Mørland.
Mørland peker også på at den internasjonale ekspertgruppen fortsetter arbeidet ut 2019, noe som i seg selv er et tiltak som virker kvalitetshevende på utdanningene. Ekspertgruppens arbeid innebærer en faglig oppfølging og kvalitetssikring av innføringen av femårige masterprogram, og det forventes at sluttrapporten leveres mot slutten av 2019.
Les også: Fornøyde med ja til lærermaster
Les også: Alle Khrono sine saker om læreropptaket
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!