The idea that 19 year olds should be required to invest 5 years in order to be a teacher is, for me, absurd
Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig 1. november 2024 - 16:46
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur 31. oktober 2024 - 06:47
Engelsen kjem med unyanserte og tabloide generaliseringar Kven skal eigentleg ha definisjonsmakt til å avgjere kva som er ei rimeleg metodisk balanse innan alle dei svært ulike fagområda i lærarutdanninga?
Universiteter og høgskoler vil droppe todeling av lærerutdanningen Skoler sliter med å rekruttere lærere. Studenter angrer på studievalget. Flertallet av lærestedene synes det er uheldig at det er to ulike grunnskolelærerutdanninger.
Mange stod på lærermaster De første lærerstudentene som tok femårig master, kan vise til svært gode resultater. Ved OsloMet bestod 98 prosent av studentene eksamen.
Dette mener partiene om dagens lærerutdanning Dårlig rekruttering, problemer med småskolen, 4-krav og masterutdanning. Hvis lærerutdanning er viktig for deg når du skal velge parti, her får du drahjelp.
Klart politisk flertall for fortsatt lærer-master Et stort flertall i det nye Stortinget vil ikke reversere den masterbaserte lærerutdanningen.
Stor uenighet om mer penger til det femte året Hva koster det ekstra femte året Stortinget har innført på lærerutdanningen? Statsråden og universitets- og høgskolemiljøet er veldig uenige.
Mener regjeringen sparer 122 millioner på ny master Regjeringen har valgt å beregne finansiering av det siste året av ny lærerutdanning på en helt ny måte, mener Universitets- og høgskolerådet.
Vi redd for konsekvensene for samfunnet Det er allerede ropt varsko flere ganger om mangel på kvalifiserte lærere, og dersom det nå blir vedtatt en underfinansiering av masterutdanningen, frykter vi konsekvensene, skriver artikkelforfatterne.
Opposisjonen raser mot for lite penger til lærermasteren: – Hårreisende Manglende finansiering av lærermasteren er et brudd med stortingsvedtaket, mener Arbeiderpartiet. Fremskrittspartiet vil se på kategoriheving. Det kan bli flertall for mer penger til lærerutdanningene.
Foregår det en hestehandel om å reversere lærerutdanningene til 4-årige? Vi forstår rett og slett ingenting! Foregår det en hestehandel på bakrommet om å reversere lærerutdanningene til 4-årige? spør Vibeke Bjarnø og Sarah J. Paulson.
Gode råd om lærerutdanningene Anbefalingene fra den internasjonale rådgivningsgruppa for de nye femårige grunnskolelærerutdanningene er et godt utgangspunkt for videre utvikling av utdanningene.
Internasjonale eksperter mener finansieringen av lærermaster må utbedres Kunnskapsdepartementet har bedt internasjonale eksperter på lærerutdanning om råd knyttet til prosjektet femårig lærermaster.
Universitetene bør slutte med lærerutdanning Lærerutdanning. Det å utdanne lærere er rett og slett et ulønnsomt foretak for universitetene, og noe de egentlig bør vurdere å slutte med, skriver professor Anne Marit Valle ved Nord universitet.
Kan ikke love 13 rektorer mer drahjelp Statsbudsjettet. Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø kan ikke love 13 rektorer mer drahjelp i finansiering av landets lærerutdanninger.
Lærerutdannere forteller om en krevende økonomisk hverdag når de bygger ny femårig lærermaster Lærermaster. Mange av landets lærerutdannere forteller om en krevende økonomisk hverdag når de bygger den nye femårige integrerte lærermasteren. Fortsatt venter de også på informasjon om hvordan det femte året skal finansieres.
Alvorlig økonomisk situasjon for lærerutdanningene ved Nord Økonomi. Lærerutdanningene ved Nord universitet går med betydelige underskudd og må få tilført 15 millioner i engangstilskudd for å klare seg over kneiken i 2019. Rektor Hanne Solheim Hansen sier situasjonen er alvorlig, men at det er mulig å snu utviklingen.
NOKUT utsetter bredt tilsyn med lærerutdanningene Lærermaster. I all hast ble en rekke læresteder akkredidert for å ha lærermaster i 2016. Planen var et bredt tilsyn med utdanningene i 2019/2020. Det blir nå utsatt.
Lærermangel: Å redusere kravene til lærerstudenter er ikke veien å gå Lærerkrav. Det tar tid å øke statusen og kvaliteten til en utdanning og et yrke. Det gjelder å ha is i magen og erkjenne at lærere er like viktig som for eksempel leger, psykologer og jurister, skriver Wenche Jakobsen og Sonni Olsen.
Ap: Haugstad går på repeat En Ap-ledet regjering vil styrke masterutdanningen for lærere, sikre at Høyres forslag om skolepenger ikke blir vedtatt og prioritere internasjonalisering, skriver Martin Henriksen.
Haugstad: Lærer-master står i fare Ved et regjeringsskifte risikerer vi mindre internasjonalt samarbeid og en reversering av masterutdanning for grunnskolelærere, mener statssekretær Bjørn Haugstad.
Lærere trenger mer pedagogikk Pedagogikken er fundamentet, det er problematisk å bøte på problemer i skolen med å øke antall studiepoeng i undervisningsfagene, mener NTNU-ansatte.
Bekymret for frafall blant ferske lærere med master Forskere i Tromsø er bekymret for at mange lærere med master velger seg bort fra yrket etter få år. Skoleledelsen tar ikke i mot nyutdannede lærere på en god nok måte, mener de.
Utdatert kritikk fra Arbeiderpartiet - Kritikken fra Tynning Bjørnø virker forunderlig utdatert, skriver statssekretær Bjørn Haugstad som svar på kritikken mot han fra forrige uke.
Dette er tull, Røe Isaksen Man må benytte den formidable sjansen man får når lærerutdanningen blir en mastergrad, svarer Christian Tynning Bjørnø fra Arbeiderpartiet statsråd Isaksen i dette innlegget. Isaksen var i tvil om Ap ønsket masterutdanning for lærere.
— Lærerutdanningene kan ikke bli best på alt samtidig Ifølge dekan Knut Patrick Hanevik på Høgskolen i Oslo og Akershus er lærerutdanningen ved høgskolen allerede best på en rekke ting, og etterlyser hva rektor Rice og styret legger i å «bli best».
Er Arbeiderpartiet for masterutdanning? Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen langer ut mot Trond Giske og Arbeiderpartiets tvetydige standpunkt om mastergrad til lærerestudentene.
Sier nei til nytt lærerstipend Lærerstudenter som fullfører femårig masterutdanning på normert tid skal få ettergitt siste års studielån. Venstre er glade, men Norsk studentorgansiasjon (NSO) sier nei takk.
Plasserer ansvar for lærermaster i Nesna Det faglige ansvaret for det samlingsbaserte lærermastertilbudet ved Nord universitet legges til Nesna. Ordfører Hanne Davidsen oppfatter dette som minst en halv seier.
Fornøyde med lærermaster-ja Høgskolen i Østfold og NLA Høyskolen har fått endelig godkjent sine lærermastere fra høsten 2017. Høgskulen i Volda er også nesten i mål med endelig godkjenning.
Byråkrati i praksis: 522 sider for å søke om ny master for lærere Denne uka hadde de styremøte ved Høgskulen i Volda. Og de satte ny rekord i sakspapirer med 781 sider. Først og fremst på grunn av søknaden om ny lærermaster.
Vedtok retningslinjer for lærerutdanningen I dag har lærerutdanningen fått nye retningslinjer. Mellom fire og seks høgskoler er i sluttfasen med sin søknad om å få akkreditert sitt mastertilbud.
Slipper til pedagogikk, kutter profesjonsfag og mer praksis Kunnskapsministeren har vært lydhør etter høringsrunden for ny rammeplan for utdanning av grunnskolelærere. Pedagogikken får mer plass, han kutter begrepet profesjonsfag og øker praksisen.
Bekymret for ny lærermaster Senterpartiet er bekymret for innholdet i rammeplanen for den nye lærermasteren.
Lærerprofesjonalitet – mer enn pedagogikk Istedenfor å sette fagene opp mot hverandre er det av avgjørende betydning at alle fagmiljøer samarbeider til det beste for lærerstudentene, skriver RLE-seksjonen på Høgskolen i Oslo og Akershus.
Får mye pepper for forslag om «profesjonsfag» og RLE-modul Regjeringen får ros, men også så hatten passer, i høring om femårig lærerutdanning. 122 instanser har sagt sin mening. Mest pepper får det nye navnet «profesjonsfag».
Tar lærerutdanningen i feil retning Skolen trenger praktikere og ikke forskere, konkluderer byråd i Oslo Tone Tellevik Dahl i dette kritiske innlegget mot opplegget for nye lærermaster.
Ny RLE-modul i lærermaster gir uklare roller En modul med religion, livssyn og etikk (RLE) i et profesjonsfag gir uklare roller mellom RLE og pedagogikk, skriver Kirsten E. Thorsen og Brit Steinsvik.
lærerdebatten i Khrono 1. april var det høringsfrist for rammeplanen for ny lærerutdanning. Les debattinnleggene her.
Fornøyd med mer fokus på fag for lærere Ansatte ved lærerutdanningen på Nord universitet skriver at de støtter omleggingen av lærerutdanningen som regjeringen har foreslått. De trekker fram at fagene i utdanningen styrkes, og omleggingen av det som omtales som profesjonsfaget.
Pedagogikk, RLE og den nye lærarutdanninga RLE-seksjonen ved Nord universitet støttar opp om kunnskapsministerens val for den nye femårige lærarutdanninga, skriv dei i denne kronikken.
Støtter Isaksens forslag Vi gir full støtte til høringsforslagets formulering om en 15-studiepoengs RLE-modul, skriver fire ansatte fra Universitet i Agder i dette innlegget.
Pedagogikk like viktig i ny lærerutdanning Ved å løfte studentenes pedagogikkfaglige arbeid til masternivå styrker regjeringen pedagogikkfaget i den nye lærerutdanningen, skriver statssekretær Bjørn Haugstad i dette innlegget.
Et feilgrep med ny lærerutdanning Lærere som ikke forstår sine elever og elevens væremåte er en katastrofe, skriver Edvin M. Eriksen i denne kronikken.
Giske og Haugstad i tett fight om lærermaster Onsdag hadde Forskerforbundet fagdag om den nye lærerutdanningen. Bjørn Haugstad og Trond Giske er begge for en femårig utdanning, men der stopper også enigheten.
Høgskolen i Sørøst-Norge får bare godkjent på to lærerfag De fire høgskolene som har doktorgradsprogram på sine lærerutdanninger er vurdert av en ekspertgruppe. Høgskolen Sørøst-Norge kommer dårligst ut, og rektor Petter Aasen er ikke fornøyd.
Vekk med pedagogikken? Kunnskapsministeren vil gjøre lærere til profesjonsutøvere framfor pedagoger. Det er en dårlig idé, skriver Trude Evenshaug i denne kronikken.
Helsefag tok storeslem i konkurranse om stipendiater Helsefag er den suverene vinneren i den konkurranseutsatte stipendiatfordelingen på Høgskolen i Oslo og Akershus. Lærerutdanningen kom dårligst ut.
Kan godkjenne noen fag selv De fire høgskolene som har doktorgradsprogram på sine lærerutdanninger skal få godkjenne noen av lærermasterne sine selv, men ikke alle.
Skuffet over foreløpig nei til å opprette lærermaster selv Fire høgskoler trodde de kunne opprette alle nye lærermastere på egenhånd. Men nå er de veid og funnet for lette av en ekspertgruppe.
Isaksen erkjenner hardt tidspress for lærerutdannere Statsråd Torbjørn Røe Isaksen erkjenner at han har satt et hardt tidspress på landets lærerutdannere.
Usikkerhet om hvor streng Isaksen blir på lærermaster Et stort flertall vil ha strengere fagkrav rundt masterstudier, men det hersker stor usikkerhet om hvor hardt og på hvilken måte Isaksen vil stramme masterskruen.
Urolig for mastersatsingen for lærere Lærerstudentene etterlyser bedre satsing på lærerutdanningen. Det gjør stortingspolitiker Marianne Aasen også (Ap).
Beholder tredeling av lærerutdanning Departementet ville todele lærerutdanningen, men møtte massive protester. Nå har de bestemt seg for å beholde dagens tredeling.
Trenger mer penger og plass til 5-årig lærerløp Fra 2017 blir lærerutdanningen for grunnskolen en femårig masterutdanning. På Norges største lærerutdanning står de klare, men trenger mer plass og penger.
HiOA er klare for femårig lærerutdanning Bjørn Smestad skriver her om ny masterutdanning for lærerne og om hvorfor han mener det er en dårlig idé å kreve 15-20 masterstudenter på nye fag i oppstartsfasen, slik det blir foreslått overfor høgskolestyret.
Nyeste artikler
Ingen andre har skrive avhandling om dette emnet
Nekter å sende ankesaker videre til det nasjonale granskningsutvalget
Ujevn film om Gunnar Sønstebys krigsinnsats
Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig
Kjærlighetsrevolusjon og frie forskere i akademia? Ja, takk!
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet