Ingvild Mathea Borgan, Maria Berge og Anita Fallahinejad er snart ferdig med første år på barnehagelærerstudiet, og føler de er i god rute til å fullføre på normert tid. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Ingen planer om å slutte før tiden

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er bekymret for studentfrafall, men barnehagelærerstudentene Ingvild Mathea Borgan, Anita Fallahinejad og Maria Berge er sikre på at de skal fullføre på normert tid.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De tre studentene Ingvild Mathea Borgan, Anita Fallahinejad og Maria Berge er snart ferdig med sitt første år på barnehagelærerstudiet på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

De er alle tre sikre på at de har valgt riktig studium.  

Mange sluttet etter praksis

I klassen til de tre studentene var de litt over 50 stykker da de startet og de tre jentene anslår at rundt ti stykker har sluttet foreløpig, de fleste i forbindelse med den første praksisperioden.

— Det er ikke et yrke for alle, og i praksis finner man ut litt mer om hvordan det er, forteller Borgan.

Maria Berge er den eneste av de tre som ikke har jobbet i barnehage tidligere, og var derfor litt usikker på valg av yrke før praksis.

— Men da jeg var ferdig med praksisen visste jeg at jeg hadde valgt riktig.

Les også:

Bra med friår

Ingen av de tre har studert noe annet tidligere, men alle hadde et friår mellom videregående og høyere utdanning. De er alle enige i at friåret kan ha vært en faktor for at de har valgt riktig studium.

— Det kan nok være tungt å gå rett på studiene etter videregående, mener Maria Berge.

— Jeg hadde egentlig tenkt å studere sykepleie, men i løpet av friåret var det noen som foreslo at jeg kanskje skulle søke på barnehagelærer, og da jeg begynte å tenke på det fant jeg ut at det kanskje var en bedre løsning, da jeg ikke hadde lyst til å jobbe med eldre, men heller med barn, forteller Berge.

Også Fallahinejad hadde egentlig planer om å bli sykepleier.

— Jeg hadde det til og med på førstevalg, men da jeg kom inn var det noe som gjorde at jeg ikke ville allikevel, og jeg takket nei og kom inn på andrevalget mitt som var dette, forteller hun. I dag er hun glad for valget hun gjorde.

— Jeg jobbet i barnehage i fjor så jeg visste jo hva jeg gikk til, forteller Fallahinejad.

Ikke planer om pause

Det er flere i klassen til Borgan, Berge og Fallahinejad som har studert andre ting tidligere, og de tre studentene er glade de har funnet riktig studium så tidlig.

— Jeg føler meg heldig som har funnet det som er riktig for meg med en gang, forteller Borgan.

I følge Tilstandsrapporten for høyere utdanning 2014 fullfører over halvparten av barnehagelærerne på landsbasis bachelorutdanningen sin på normert tid.

Verken Borgan, Berge eller Fallahinejad har planer om pause i løpet av de tre årene.

— Tre år er ikke så lenge, vi merker jo alle hvor fort det første året har gått, sier Borgan. Fallahinejad er usikker på grunnen til at noen velger å ta pause i studiene.

— Noen ganger må man jo bare, hvis man blir syk eller gravid for eksempel, men man glemmer en del på et friår, og mye henger sammen i dette studiet, så jeg tror det lønner seg å ta de tre årene sammenhengende, sier hun.

For de tre jentene er det ikke et alternativ å hoppe av for å jobbe. De forteller det virker som om det stort sett er gode arbeidsmuligheter for barnehagelærere, og det er også muligheter for å jobbe litt i barnehager i ferier og på studiedager.

Pause før master

Etter endt bachelor har de alle planer om å ta master fordi de da får flere jobbmuligheter, men de er usikre på om de kommer til å gjøre det direkte etter bacheloren.

— Jeg tror jeg kanskje kommer til å jobbe litt først, forteller Fallahinejad. Borgan kommer til å se an situasjonen.

— Det kommer an på om jeg er veldig lei av skole eller ikke. Og om man ikke har karakterene til å komme inn på master, kan man jo bruke et år på å forbedre de, sier Borgan. Samtidig er de alle tre klar over at om de først kommer ut i jobb, vil det alltid være en mulighet for at de fortsetter å jobbe i stedet for å ta master.

Les også:

(De uavhengige universitets- og høgskoleavisene KhronoPå Høyden i Bergen, Universitetsavisa i Trondheim, Uniforum ved Universitetet i Oslo og Panorama ved Høgskolen i Molde samarbeider om dekningen av Tilstandsrapporten i høyere utdanning. Det kommer flere saker i løpet av dagen.)

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS