Den glemte kunstsamlingen
Tilbyr seg å hente «hjem» forsømte kunstverk
Stiftelsen som forvalter kunstner Reidar Berges arv tilbyr seg å betale for å hente Berges kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og til eget museum. Blomqvist-ekspert mener samlingen er svært interessant.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Det er skremmende at verdifull kunst blir «ivaretatt» på denne måten, og det til overmål av Kunstakademiet.
Det sier Victor Husebø. Han er daglig leder i stiftelsen Reidar Berge, en stiftelse som ivaretar arven etter Stavanger-kunstneren Reidar Berge. Blant annet driver stiftelsen et eget museum med Reidar Berges kunst i Stavanger.
Khrono har identifisert verk av Berge som er gjemt bort bak rot ved Kunsthøgskolen i Oslo, og ikke skikkelig ivaretatt.
— Verkene fra Reidar Berge fortjener åpenbart en bedre skjebne enn det som nå er avdekket, sier Husebø.
Tilbyr seg å ta over maleriene
Ifølge Husebø er de to maleriene spesielt interessante for stiftelsen, siden det representerer en epoke det finnes få Berge-verk fra.
— Maleriene av Berge som nå er «gjenfunnet» på et loft i Oslo har stor verdi for stiftelsen, vi har kun ett liknende i vår store Berge-samling, og maleriene ville åpenbart ha fått en sentral plass i vår samling, sier Husebø.
Han er glad maleriene er oppdaget og kan bli bedre ivaretatt — og tilbyr seg å ta over verkene.
— Vi vil være interessert i å bekoste transport og oppbevaring av maleriene i stiftelsens private museum med Berge-kunst i Stavanger sentrum.
Blomqvist-ekspert: — Interessant samling på flere plan
Khrono har bedt kunstekspert Anders Elvestad ved Blomqvist kunsthandel, Norges største og eldste formidler av kunst, om å vurdere noen av verkene og hvor interessant samlingen kan være å se nærmere på.
Vi har vist Elvestad bilder av blant annet verkene fra Reidar Berge, Jens Johannessen og fra Thorvald Erichsen.
— Noen av verkene her er absolutt fine ting. Noe er representativt for kunstnerne, mens noe bærer preg av å være studentarbeider. Ser vi på verket av Reidar Berge, er det et veldig representativt verk for ham, selv om det er fra studietiden. Jens Johannessen sitt verk derimot er et veldig tidlig verk og ikke representativt for hans produksjon. Johannessen er en kunstner som ligger høyt i pris, men akkurat dette verket er nok ikke av de mest kostbare, sier Elvestad.
Om aktmalerier fra Thorvald Erichsen, sier Elvestad følgende:
— Disse verkene av Thorvald Erichsen er kanskje ikke av de mest kommersielle, men har absolutt en både kunstnerisk og kommersiell verdi.
— Ville det være interessant å se mer av samlingen?
— Ja, denne samlingen er spennende og interessant på flere plan. Både historisk og dokumentarisk, men også kommersielt sett. Det er vanskelig for meg å spekulere i hvorfor samlingen ikke virker å være godt ivaretatt, men det er synd når det skjer, sier Elvestad.