Den glemte kunstsamlingen

Kunstnere reagerer: «Det er virkelig helt usannsynlig forferdelig»

Irma Salo Jæger både studerte og jobbet ved Statens Kunstakademi. Hun reagerer på hvordan samlingen av studentarbeider og andre kunstverk er blitt behandlet opp gjennom årene.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

92 år gamle Irma Salo Jæger har smykket ut norske frimerker og regjeringskvartalet. Hun er ingen hvem som helst blant norske kunstnere.

I årene 1958 til 1961 studerte hun ved Statens Kunstakademi. Senere jobbet hun der.

Flere verk av Irma Salo Jæger ble kjøpt inn av Statens Kunstakademi. Nå er det usikkert hvor de er.

Irma Salo Jæger i sitt atelier i Oslo.

Hun reagerer på hvordan verk fra samlingen over innkjøpte studentarbeider og andre kunstverk er blitt behandlet opp gjennom årene - og ikke minst ved Kunsthøgskolen i Oslo.

— Det er ikke til å tro. Slik en forsømmelse som er blitt gjort. Og i hvilke ledd?

Hun mener samlingen har en verdi og at formuleringer om samlingen internt på Kunsthøgskolen vitner om ansatte uten peiling på kunst.

Du kan se et lenger videointervju med Irma Salo Jæger over.

Forteller at kunsten ble håndplukket

Magne Kjartan Vatneødegård studerte på Statens Kunstakademi på 70-tallet. Khronos oversikt viser at han ble kjøpt inn fire ganger.

— Professorene gikk rundt under årsutstillingene og plukket ut verk de ville kjøpe inn. Dette er ikke noe elevene har satt igjen. Det var stas å bli kjøpt inn, sier Vatneødegård.

Han mener følgelig det må være interessante verk i samlingen.

— Det må jo være interessant å ivareta den samlingen. De fleste norske billedkunstnere har vært innom der. Ikke alle ble innkjøpt, så det må være noe interessant der, sier Vatneødegård.

— Lett deprimerende

Også Lofoten-kunstner Thor Erdahl ble kjøpt inn av akademiet under sin studietid. Khrono har identifisert verk av Erdahl som er intakte.

— Jeg er glad hvis mine trykk er i live, men det er synd hvis en historisk samling ikke behandles godt nok, sier Erdahl.

Magne Vatneødegård er ikke imponert over hvordan samlingen ser ut til å være ivaretatt i dag.

— Det er lett deprimerende å høre hvordan det har blitt behandlet på. Har ikke Kunsthøgskolen hatt noen interesse av det?

I denne saken kan du lese svarene fra dagens og tidligere ledelse ved Kunsthøgskolen.

Powered by Labrador CMS