Dekan Gro Jamtvedt ved Fakultet for helsefag (t.v.) tar kritikken fra studentene på alvor. Her sammen med instituttleder Unni Hembre ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Vil til bunns i kritikk fra studenter på helsefag

Dekan Gro Jamtvedt ved Fakultet for helsefag vil til bunns i studentenes kritikk mot sykepleieutdanningen og ber fakultetsrådet om hjelp.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studentenes kritikk mot sykepleieutdanningen i Pilestredet bekymrer også fakultetsrådet ved Fakultet for helsefag.

Resultatene fra Studiebarometeret ble lagt fram på rådets møte torsdag, og det var spesielt resultatene når det gjelder studentenes mulighet for å påvirke innhold og opplegg i studieprogrammet, samt hvordan kritikk fra studentene blir fulgt opp, som vakte bekymring. På begge disse punktene skårer sykepleieutdanningen i Pilestredet 2,4 på en skala til 5.

Også flere andre utdanninger skårer lavt på disse punktene, og for Fakultet for helsefag totalt er tilsvarende resultater 2,9 og 3,0.

Les også: 60 studenter i sykepleie kom med massiv kritikk

Gråtende studenter

Nå er spørsmålet hva vi kan gjøre for å forbedre oss, og hva som skal til for at vi får tatt studentene på alvor.

Gro Jamtvedt

Det handler om kultur, og at vi framsnakker kolleger. Det kan vi ihvertfall begynne med.

Ellen Karine Grov

På fakultetsrådsmøtet gjentok studentrepresentant Oda Grip på oppfordring mye av kritikken som kom fram på allmøtet dagen før. 

— Det dreier seg blant annet om dårlige veiledere som sier helt forskjellige ting til studentene om hvordan de skal skrive oppgaver eller hva man skal legge vekt på i besvarelser. Det hender at studenter kommer gråtende ut fra møte med veileder - de trykker studentene ned. Og det er også mange dårlige forelesere som bare leser opp fra en power point. Et eksempel var en foreleser som bare så opp fra opplesningen sin to ganger i løpet av forelesningen, fortalte hun.

Videre sa hun blant annet at studentene er misfornøyd med informasjonen de får, de får ikke vite hvor de skal, og at de stadig får kontrabeskjeder.

(Fra allmøtet på sykepleieutdanningen onsdag, der det kom fram sterk kritikk av utdanningen i Pilestredet.)

Vil finne tiltak

Dekan Gro Jamtvedt sa at hun tar kritikken fra studentene alvorlig.

— Vi er veldig opptatt av dette. Nå er spørsmålet hva vi kan gjøre for å forbedre oss, og hva som skal til for at vi får tatt studentene på alvor, sa hun på møtet.

Fakultetsdirektør Kristin Nortvedt sa fakultetet nå har nok materiale til at det kan brukes til å finne fram til tiltak.

— Vi har brukt mye energi nå på å få dette materialet til overflaten, og nå skal vi gå ned i det og se hvilke strakstiltak vi må sette inn, hva som vil ta litt lengre tid, og hva det er vi ikke kan få gjort noe med. Noen ting er vanskelige å få gjort noe med, for eksempel det faktum at vi holder til i Oslo sentrum og har begrensede arealer og noen lokaler som er gamle og ikke helt hensiktsmessige, sa hun.

Mer framsnakking

Professor Ellen Karine Grov ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid, som representerer faglig ansatte i rådet, mente at det var mulig å få gjort noe ganske raskt.

— Vi kan ta tak i det som handler om å ha samstemte lærere. Det handler om kultur, og at vi framsnakker kolleger. Det kan vi ihvertfall begynne med, sa hun.

Studentene klager også på at mange av lærerne ikke vet hvordan det er ute i arbeidslivet.

— En mulighet her er å ha praksisutveksling for lærere, altså at de er ute i arbeidslivet en kortere periode, sa Grov.

Professor Svein Eikeseth ved Institutt for atferdsvitenskap sa at han synes det er bra at studentenes kritikk blir løftet opp.

—  Det er bra vi innrømmer at dette er et problem. Studentene må bli hørt og sett og få tilbakemeldinger på kritikken de kommer med, men vi må også huske på at vi har flere brukere, for eksempel arbeidsgivere, og om studentene er fornøyde er bare en del av bildet, sa han.

Nye roller

Dekan Gro Jamtvedt påpekte at en del av lærerne kanskje ikke har tatt innover seg at forholdet lærer/student har endret seg.

— Klarer lærerne å forstå at de ikke er ekspertene, slik de var før? Og hvordan kan vi øke respekten for å involvere studentene? spurte hun.

Dette tok også Nina Husom, som er spesialrådgiver i Helse- og omsorgsdepartementet, opp.

— Akkurat som lege/pasient-forholdet har forandret seg, har også lærer/student-forholdet endret seg. Lærerne har vært allvitere og det har påvirket forholdet til studentene, sa hun.

Gro Jamtvedt sa at hun vil prioritere dialog med studentene framover.

— Vi er enige om å jobbe for å skape en bedre dialog med studentene, men vi må også diskutere i lærerstaben dette at studentene opplever at lærerne ikke tar kritikk fra dem på alvor, sa hun.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS