La studentene forske mer, skriver leder for Tekna-student, Tonje Løvstakken.

La studentene forske

Studentforskning. Det er mange gode prosjekter og initiativer som jobber med å koble studenter og forskning, men omfanget har betydelig forbedringspotensial, skriver Tekna Student-leder Tonje Løvstakken.

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prorektor på Universitetet i Oslo, Gro Bjørnerud Mo, sier i en artikkel i Khrono at et tidlig møte med forskning er viktig for integreringen og at flere gjennomfører på normert tid. Gro trekker frem et viktig poeng.

Det følger en enorm mestringsglede ved å selv være med på å utvikle ny kunnskap.

Tonje Løvstakken

Under halvparten av norske studenter fullfører bachelor på normert tid og mange starter på en grad uten noen gang å fullføre. Når frafall diskuteres i videregående skole er ofte løsningen til politikerne «Praksisnær undervisning». Ideen om at frafall på videregående skyldes teoritrøtte elever som trenger mer nevenyttige fag og praktisk undervisning virker å være en opplest sannhet.

Men kan denne ideen overføres til universitetene?

Mange vil nok forbinde dette «praksisargumentet» i videregående med fagbrev og håndverksfag og tenke at dette har lite å gjøre med akademia. Men akademia har sitt eget håndverk: Forskningen. Om mer praktiske tilnærminger kan gi leselyst til en 17-åring, hvorfor skulle det ikke fungere for en 19-åring?

Dersom undervisningen studentene møter i all hovedsak består av faglitterære gjennomganger av forskningen som er gjort tidligere, blir det fort demotiverende. For det første følger det en enorm mestringsglede ved å selv være med på å utvikle ny kunnskap. Denne kunnskapsgleden er den mest positive drivkraften i akademia og burde dyrkes frem i studentene fra dag en.

For det andre er det ofte vanskelig å forstå noe som man bare får fortalt men aldri selv har opplevd. Mye metodelære kan for nye studenter fremstå som noe man bare må pugge. Det er først når man får være med i forskningsprosessen at man virkelig forstår viktigheten og verdien av det man lærer.

Det er mange gode prosjekter og initiativer som jobber med å koble studenter og forskning, men omfanget har betydelig forbedringspotensial og det er få som jobber målrettet mot studenter tidlig i utdanningsløpet.

Hvorfor er det slik når forskning er en av kjerneoppgavene for universitetene?

Ved NTNU har man forsøkt en pilotordning hentet fra Massachusetts Institute of Technology (MIT) kalt UROP der studentene får nettopp en slik mulighet. Her kan studenter søke seg til forskningsprosjekter i starten av et bachelor- og masterprogram.

Gjennom å tidlig kobles på forskning, vil studenter få nyttig fagkunnskap og praktisk erfaring de kan ta med seg inn i studiene og videre karriere, samt at det skaper et tettere bånd mellom forskning og høyere utdanning.​

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS