mastergrad
Skriver og selger masteroppgaver til studenter
Etter at Martin Thaulow (39) fortalte på TV 2 at han skriver masteroppgaver mot betaling, har nye bestillinger strømmet inn.
39-åringen har 144 i IQ, er utdannet lektor og har en mastergrad i retorikk og språklig kommunikasjon ved Universitetet i Oslo (UiO).
Denne uken ble Thaulow, som for tiden befinner seg i Spania, intervjuet av TV 2 om at han i fjor skrev to masteroppgaver for studenter mot betaling.
Han er nå i gang med den tredje masteroppgaven, som han tar betalt 60.000 kroner for. For oppgavene han skrev i fjor, fikk han 20.000 per stk.
Med latter i stemmen sier Thaulow til Khrono at han kanskje bør vurdere å doble prisen til 120.000 kroner.
Flere henvendelser
Etter at TV 2s artikkel ble publisert, har Thaulow fått «minst ti» nye henvendelser fra personer som ønsker å betale ham for å skrive masteroppgaven for dem.
— Det har kommet henvendelser både fra folk som ønsker at jeg skal skrive hele oppgaven for dem, og fra folk som ønsker at jeg skal fullføre det de har startet på. De to oppgavene jeg skrev i fjor var påbegynt da jeg mottok dem, men jeg måtte gjøre ekstremt mange endringer, i tillegg til å fullføre arbeidet. Noen utgangspunkt er så dårlige at det er like greit å starte helt på nytt, forteller Thaulow.
For noen år siden jobbet han som lærer, men etter noen år i arbeidslivet ble han sykemeldt i en lengre periode. Han forteller at han etter hvert ble så syk at han ikke lenger så for seg en fremtid som lærer.
— Etter en stund fjernet NAV sykepengene. For å få dagpenger må man erklære seg frisk og klar til å takke ja til hvilken som helst jobb. Men jeg var fortsatt syk, og jeg befant meg etter hvert i en desperat situasjon. Jeg var blakk, sier Thaulow, som ikke er redd for å være ærlig når han får spørsmål om hvorfor han ikke har returnert til arbeidslivet.
— Jeg har aldri vært skikkelig flink til det, og jeg har rett og slett ikke fikset det å være i et ansettelsesforhold. Jeg bor heller på gaten enn å skrive en jobbsøknad, fordi jeg ikke takler teateret i prosessen, der jeg må late som at en åpenbar drittjobb er spennende og interessant, kommer det fra den frittalende lektoren.
Da kontoen viste null i januar i fjor, funderte han på om han skulle søke seg inn i en doktorgradsstilling. Han lurte også på om han skulle skrive bok.
Ingen av delene ble noe av. I en samtale med en rådgiver fikk han spørsmål om hva han var flink til.
— Jeg svarte at jeg alltid hadde vært flink til å skrive oppgaver. Det var etter denne samtalen jeg fikk idéen om at jeg kanskje kunne tilby meg å skrive oppgaver for andre. Jeg la ut en melding på X (tidligere Twitter journ.anm.), og fikk umiddelbart respons, sier Thaulow.
Han ønsker ikke å si noe om hvem, hva og hvor studentene han har hjulpet kommer fra, hva de studerer eller hvilke fag det er snakk om. Han, eller rettere sagt de som har betalt ham, har så langt fått sensur på én av oppgavene.
— Jeg vil ikke si hvilken karakter det ble.
— Ble det i øvre sjiktet av skalaen?
— Ja, svarer Thaulow.
Mastersyke
I kjølvannet av TV 2s artikkel har Thaulow fått mange tilbakemeldinger på det han driver på med, blant annet på X. Mange mener å vite at det han gjør er ulovlig, mens andre tror at han ville kommet unna med det rent juridisk.
Thaulow er sterkt kritisk til det høyere utdanningssystemet, der han mener at alt bare handler om å få studentene til å fullføre.
— Det er slik universitetene og høgskolene tjener penger, så på sett og vis er det forståelig. Men bra er det definitivt ikke, sier Thaulow.
Han har fått mye støtte fra personer som er enig med ham i at det høyere utdanningssystemet ikke fungerer optimalt, og som støtter påstanden hans om at det herjer en «mastersyke» i norsk akademia.
— Det har gått inflasjon i masteroppgaver, og nå er det faktisk blitt slik at mange arbeidsgrupper tvinges til å skrive lange akademiske tekster, uten at de blir flinkere til å jobbe av den grunn. Universitetene og høgskolene har blitt til pengemaskiner, der alt handler om å få studentene til å fullføre. I dag blir studentene som begynner på høyere utdanning holdt mer i hånden enn elevene på ungdomsskolen og videregående, sier Thaulow.
Han har ikke fnugg av dårlig samvittighet for at han skriver masteroppgaver for andre, og således hjelper andre med å fuske.
— Jeg synes det er synd at det er det som blir fokuset. Jeg gjør jo dette i ren desperasjon for å tjene penger. Jeg ser ikke at jeg kunne gjort så mye annet i min situasjon. Det jeg gjør er kanskje ikke etisk riktig, men jeg har heller ikke følt at det jeg har gjort er feil. Dessuten så håper jeg å bruke dette til å påpeke de store problemene med det høyere utdanningssystemet, sier Thaulow.
To grupper
Thaulow forteller videre at blant de siste ti henvendelsene han har fått, er det spesielt to grupper som er godt representert.
— De fleste som har tatt kontakt er personer i fullt arbeid som ser at de ved å ta en master, kan få mer i lønn, for eksempel. Deretter følger en gruppe studenter som stort sett har tilhørighet til de store private utdanningsinstitusjonene, sier han.
Han har foreløpig ikke blitt kontaktet av institusjoner eller myndigheter.
— Hvor mange av de ti henvendelsene du har fått det siste døgnet, kommer du til å takke ja til?
— Maks et par stykker. Resten må jeg dessverre avvise. Det har med kapasitet å gjøre. Jeg holder allerede på med en oppgave fra før.
— Bruker du ChatGPT eller lignende når du skriver oppgaver for andre?
— Nei. Jeg eksperimenterte litt med det i høst, men det fungerte ikke. Hele ChatGPT-greiene er ganske oppskrytt, og jeg tror folk ville blitt sjokkert hvis de visste hvor dårlig det egentlig fungerer, svarer Thaulow.
I januar i fjor skrev Khrono om nettstedet utdanna.no, som reklamerer med at de løser eksamensoppgaven for deg.
Martin Thaulow kjenner til nettstedet, men har ikke hørt noe om andre som tilbyr det samme som ham.
— Men det finnes sikkert andre enn meg som holder på med dette, sier Thaulow, som til slutt legger til at han håper at han slipper å holde på med det han gjør i flere år fremover.
— Dette er ikke noe jeg ønsker å drive på med. Jeg gjør det av ren desperasjon, og håper ikke at jeg befinner meg i samme situasjon om ett års tid, sier han.
Hoel nekter for mastersyke
Forsknings- og høyere utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp) sier til TV 2 at han ikke har grunnlag til å vurdere hvor vanlig tjenester som den Thaulow tilbyr er i Norge.
— Men at fusk er et økende problem i høyere utdanning, er det liten tvil om, sier statsråden, som nylig tok over som minister etter Sandra Borch som måtte gå av etter å ha fusket på sin masteroppgave i juss.
Hoel nekter også for at det herjer en slags mastersyke i Norge, men sier samtidig at det ikke er heldig om det for eksempel blir stilt krav om master når oppgavene i en stilling like gjerne kan løses av en bachelorkandidat.
— Vi må også passe på at ikke erfaringskunnskapen kommer i skyggen av den teoretiske kunnskapen, sier Hoel til TV 2.
«Grovt tilfelle av fusk»
Khrono har stilt Hoel en del konkrete spørsmål knyttet til denne saken. Kunnskapsdepartementet formidler at det er naturlig at det er departementet som svarer på disse spørsmålene.
— Universitets- og høyskoleloven regulerer ikke hva privatpersoner kan tilby av tjenester. Reglene om fusk retter seg mot studentene, og det er studentenes ansvar å følge disse reglene, opplyser departementet.
Det skriver videre at å kjøpe en masteroppgave og levere den som sin egen, vil være et svært grovt tilfelle av fusk.
— I den nye universitets- og høyskoleloven åpnes det for å utestenge studenter i inntil 2 år i særlig grove tilfeller, informeres det om.
— Universiteter og høgskoler skal sørge for en riktig vurdering av studentenes kunnskaper. For å få til dette, må institusjonene følge med og holde seg oppdatert på mulige fuskemetoder, avslutter departementet.