Skal forske på digital skole

Publisert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forskere ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet skal se nærmere på hvordan skoler i Nordland løser digitaliseringen og på effekten av den, skriver Nord universitet i en pressemelding.

— Det er stor variasjon i hvor forberedt elever, foreldre, lærere og skoleledere er på en slik situasjon. Akkurat nå står vi midt oppe i denne helt særegne situasjonen, og det er en unik mulighet for oss til å hente inn informasjon og utvikle kunnskap, sier dosent Trond Lekang ved Nord universitet.

Gjennom et samarbeid med Fylkesmannen i Nordland, skal Lekang og professor Ellen Sæthre-McGuirk ved Nord universitet, lede arbeidet og innhente informasjon fra grunnskolene i Nordland om hvordan de løser den nye digitale skolehverdagen, fremkommer det i pressemeldingen.

Lekang og Sæthre-McGuirk understreker viktigheten av at også lærerutdanningsinstitusjoner som Nord universitet gir sine studenter, og kommende lærere, et godt fundament for situasjoner som kan oppstå.

— Dette forskningsprosjektet er et viktig bidrag for å styrke vår regionale og nasjonale beredskap og krisehåndtering. Vi vil kunne bidra med mer målrettet etter- og videreutdanning, og styrke deler av lærerutdanningene våre, sier Lekang.

(Joar Hystad / Khrono)

(Eva Tønnessen / Khrono)

Powered by Labrador CMS