Skal forske på digital skole
Forskere ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet skal se nærmere på hvordan skoler i Nordland løser digitaliseringen og på effekten av den, skriver Nord universitet i en pressemelding.
— Det er stor variasjon i hvor forberedt elever, foreldre, lærere og skoleledere er på en slik situasjon. Akkurat nå står vi midt oppe i denne helt særegne situasjonen, og det er en unik mulighet for oss til å hente inn informasjon og utvikle kunnskap, sier dosent Trond Lekang ved Nord universitet.
Gjennom et samarbeid med Fylkesmannen i Nordland, skal Lekang og professor Ellen Sæthre-McGuirk ved Nord universitet, lede arbeidet og innhente informasjon fra grunnskolene i Nordland om hvordan de løser den nye digitale skolehverdagen, fremkommer det i pressemeldingen.
Lekang og Sæthre-McGuirk understreker viktigheten av at også lærerutdanningsinstitusjoner som Nord universitet gir sine studenter, og kommende lærere, et godt fundament for situasjoner som kan oppstå.
— Dette forskningsprosjektet er et viktig bidrag for å styrke vår regionale og nasjonale beredskap og krisehåndtering. Vi vil kunne bidra med mer målrettet etter- og videreutdanning, og styrke deler av lærerutdanningene våre, sier Lekang.
(Joar Hystad / Khrono)
(Eva Tønnessen / Khrono)
Nyeste artikler
Dette gjelder for studenter og ansatte
Ny rektor klar for mye bilkjøring og universitet
Her kan det bli vaksinesenter
Stenger universiteter og høgskoler for studenter
Ber Asheim bla opp penger til publisering øyeblikkelig: — Forskerne betaler prisen
Mest lest
Strykrekord på eksamen for ferske sykepleiestudenter
Ansatte måtte gå på grunn av dårlig økonomi. Nå får sjefen økt sluttpakke.
Mener Asle Tojes rasisme-forståelse er anti-akademisk
Arbeidsmiljøundersøkelse førte til Norce-sjefens fall
Ber universiteter og høgskoler forsøke få til fysisk undervisning