Senter for undersøkende journalistikk
Senter inngår avtale med landets største mediekonserner
NRK, TV 2, Schibsted, Polaris og Amedia sikrer finansieringen av Senter for undersøkende journalistikk de neste fire årene.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
To og et halvt år etter oppstarten er fremtiden til Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) sikret. I hvert fall de neste fire årene.
Senteret, med tilholdssted ved Universitetet i Bergen (UiB), har nylig inngått avtale med landets fem største mediekonsern. Schibsted, som blant annet eier VG, Aftenposten og Bergens Tidende, Polaris, Amedia, NRK og TV 2 går inn med en årlig sum som sikrer grunnfinansieringen for senteret i perioden 2022-25.
Senterleder, Per Christian Magnus, er full av lovord om de nye samarbeidspartnerne.
— Det er svært gledelig at fem store mediehus ønsker å sikre langsiktig drift av SUJO. Jeg ønsker å berømme dem for at de har et blikk for den viktigste journalistikk og samarbeid, sier Magnus.
Last ned Khrono-appen og få varsel om de viktigste nyhetene.
Last ned til iPhone - Last ned til Android
-
Håper på flere partnere
Senteret har hittil fått sin finansiering gjennom eksterne midler fra Fritt Ord og gavemidler fra Sparebanken Vest.
Magnus håper at begge aktørene ønsker å være med i fortsettelsen, men det er klart at det ikke blir med finansiering i samme størrelsesorden.
I tillegg har man inne en søknad om midler fra Norsk Journalistlag på 250.000 kroner, ifølge fagbladet Journalisten.
Magnus håper også på statlig støtte og har en søknad inne hos Kulturdepartementet i skrivende stund.
— Vi opplever en voksende etterspørsel og håper å utvide virksomheten og budsjettene våre i fremtiden, sier Magnus, som sier at de må takke nei til mange henvendelser på grunn av tidsnød.
— En unik kobling
Senteret har som hovedoppgave å styrke den undersøkende journalistikken, særlig i mindre mediehus som ikke har den samme typen ressurser som store mediehus har.
— Mindre medier har ikke den samme strukturen og kompetansen som større redaksjoner har, selv om journalistene i lokalaviser kan være like dyktige som i NRK og VG. Vår rolle er å styrke den kompetansen i mindre redaksjoner, sier Magnus.
Resultatet etter to og et halvt år viser at SUJO har vært med på å jobbe fram 30 publiserte graveprosjekter.
Magnus mener den nye avtalen skaper en unik kobling mellom akademia og mediebransjen.
— Det er et voldsomt fokus i akademia, og dets politiske ledelse, på hvordan høyskoler og universitet skal bli bedre innrettet mot bransjer og arbeidsliv. UiBs masterstudenter i undersøkende journalistikk er også en del av SUJO. Her har de faglig felleskap, får veiledning og utvikler samarbeid med redaksjoner hvor de publiserer sin masterprosjekter. Dette, og SUJOs nære samarbeid med redaksjoner rundt i hele landet – og nå partnerskapet med de fem konsernene – skaper en unik kobling mellom akademia og mediebransjen. SUJO er en dynamisk symbiose av bransje og akademia.