SFU-finale

Seks sentre i finale om fremragende utdanning

Seks søkere går videre til finale i konkurransen om å bli nye sentre for fremragende utdanning.

I dag er det 12 Senter for fremragende utdanning i Norge. Ett av dem er bioCeed ved Universitetet i Bergen.
Publisert Oppdatert

(Saken er oppdatert)

Direktoratet for høgere utdanning og kompetanse (HK-dir) fikk inn 28 søknader om status som Senter for fremragende utdanning. Nå er det klart at seks av dem går videre til finalerunden.

Bredde blant finalistene

Leder av den internasjonale ekspertkomiteen som har vurdert søknadene, professor Rolf Hughes ved KU Leuven i Belgia, sier at finalistene viser en bred spredning av fremragende miljøer.

Fakta

Sentre for fremragende utdanning (SFU)

  • Sentre for fremragende utdanning er en nasjonal prestisjeordning som gir Norges fremste utdanningsmiljøer ressurser til å videreutvikle studiene sine.
  • Ordningen innebærer en målrettet og langsiktig innsats for å stimulere til utvikling av undervisning og innovative tilnærminger til læring i høyere utdanning på bachelor- og mastergradsnivå.
  • Status som senter for fremragende utdanning gis for fem år, med mulighet for ytterligere fem år etter en midtveisevaluering.

Kilde: Diku

— Det er en bred geografisk spredning av finalistene, som viser at det ikke bare er i enkelte storbyer fremragende miljøer finnes. I tillegg finner panelet at flere søkere har innovative interdisiplinære tilnærminger til viktige problemstillinger, sier han til hkdir.no.

De seks finalistene vil få besøk fra komiteen i september, og etter det vil komiteen komme med sin tilråding. Endelig tildeling av status som Senter for fremragende utdanning vil skje innen utgangen av 2022.

De seks finalistene er:

  • Senter for tverrfaglig utdanning - CIE, Universitetet i Oslo
  • Senter for fremragende utdanning i kreativ bruk av teknologi i musikkutdanning - CreaTeMe, Universitetet i Agder
  • Journalistikk, innovasjon, mediejuss og praksis - JIMP, Høgskulen i Volda
  • Senter for fremragende jazzmusikerutdanning - Listen!, Norges teknisk-naturvitskapelige universitet (NTNU)
  • Senter for fremragende utdanning i kriseledelse - PREPARED, Nord Universitet
  • Senter for integrert og transdisiplinær undervisning i planlegging - SITRAP, Norges miljø- og biovitskapelege universitet, NMBU

Glede i Volda

Dekan Kate Kartveit ved Avdeling for mediefag ved Høgskulen i Volda gleder seg over finaleplassen.

— Det er en veldig god nyhet for oss. Man skal jo være ganske fremragende for å havne i dette selskapet, så det er vi stolte av, sier hun.

Fakta

Ekspertkomiteen

  • Professor Rolf Hughes, KU Leuven, Belgia (leder)
  • Professor Didi Griffioen, Amsterdam University of Applied Sciences, Nederland
  • Professor Richard Reece, University of Kent, UK
  • Dr. Oliver Vettori, Vienna University of Economics and Business, Østerrike
  • Martine Jordana Baarholm, utnevnt av Norsk studentorganisasjon
Dekan Kate Kartveit sier at et SFU vil bety en skikkelig vitamininnsprøytning for dem, i tillegg til ekstra ressurser.

Kartveit sier videre at de har en del arbeid å gjøre fram til ekspertkomiteen kommer på besøk 13. september.

— Vi må se nøye på evalueringsrapporten vi har fått og på hva vi skal presisere eller rette opp av svakheter, sier hun.

— Hva betyr det for Høgskulen i Volda hvis dere ender opp med å få et Senter for fremragende utdanning?

— Det vil være en vitamininnsprøytning for oss, og også noen ekstra ressurser. Det betyr mye for oss, som en liten UH-institusjon, sier Kartveit.

Søkte om én milliard

Totalt ba de 28 søkerne om en milliard kroner. Det skal deles ut 140 millioner til den eller de som til slutt får tilslag, mens sektoren må selv bidra med like stor egenandel. Det er ikke bestemt hvor mange av de seks finalistene som ender opp med tildeling, men trolig tre eller fire.

Rolf Hughes framhever at alle de 28 søkerne har arbeidet godt med søknadene sine, og at de har flere gode ideer og visjoner.

Ifølge ekspertkomiteen var det gjennomgående blant søkerne som ikke nådde helt opp at de manglet et tilstrekkelig detaljnivå om hvordan planer skal gjennomføres.

— Vi så at flere av søkerne mangler konkrete planer og detaljer for implementering av ellers gode ideer, sier Hughes.

Etterlyser internasjonalt perspektiv

Komiteen sier også at de savnet et mer internasjonalt perspektiv hos årets søkere.

Professor Richard Reece ved University of Kent, som også deltok i ekspertpanelet i 2019-utlysningen, sier i en nyhetssak på HK-dirs nettsider at han er enig i vurderingen om et manglende internasjonalt perspektiv.

— Å styrke høyere utdanning i Norge er svært verdifullt, men dette må også kombineres med å løse utfordringer som har internasjonal relevans. Utdanning bør være uten grenser, og å dra inn internasjonal ekspertise vil gi store fordeler for norske studenter, sier han.

Endringslogg: Saken er oppdatert kl 10 med kommentarer fra dekan Kate Kartveit ved Høgskulen i Volda.

Powered by Labrador CMS