fremragende utdanning
Tre av fire sentre får støtte i fem nye år
Tre sentre med NTNU og Universitetet i Oslo får forlenget status som fremragende utdanningssenter. Et senter ved Høgskolen i Innlandet fikk nei.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Torsdag 10. desember behandlet styret i Direktoratet for internasjoalisering og kvalitet i utdanning (Diku) sak om midtveisevaluering av sentre for fremragende utdanning.
— Styret har vedtatt videreføring av tre sentre: Centre for Computing in Science Education ved Universitetet i Oslo, Centre for Engaged Education through Entrepreneurship ved NTNU og Centre for Excellent IT Education ved NTNU, forteller styreleder Kristin Flornes, i en pressemelding fra Diku.
De to siste sentrene har Nord universitet som sentral samarbeidspartner. Det første ledet av UiO har universitetet i Sørøst-Norge som samarbeidspartner.
– Vi har tre svært sterke fagmiljøer som har potensiale til å ta en internasjonalt ledende posisjon innen sine fagområder, legger Flornes til i presseomtalen.
Imponerende resultater
— Sentrene som videreføres har oppnådd imponerende resultater i første senterperiode, heter det fra Flornes.
Hun legger til:
— Det er positivt å se at ekspertpanelet har store forventninger til sentrenes videre arbeid og rolle som fremragende utdanningsmiljøer, ikke bare nasjonalt, men også internasjonalt. Jeg gleder meg til å følge sentrenes arbeid videre.
Styret besluttet også at Centre for Excellence in Film and Interactive Media (CEFIMA) ved Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet ikke videreføres i ny senterperiode.
— Som det fremkommer av evalueringsrapporten anbefaler ekspertpanelet ikke videreføring av CEFIMA. Sakkyndigvurderingen er omfattende og grundig, og styret har lagt denne anbefalingen til grunn for sin beslutning, sier Flornes.
- Se også: Den samlede evalueringsrapporten for midtveisevaluering av sentrene for fremragende utdanning.
Nyeste artikler
Lyser ut 120 millioner til storsatsing på norsk fagspråk
Tillit og ansvar i sykepleierutdanningen
Her får ansatte lønnsbonus for å publisere: — En god anerkjennelse
Akademisk boikott og akademisk frihet på ulike samarbeidsnivåer
Nokon kjem til å ta studiepoeng om Jon Fosse
Mest lest
Reaksjoner etter Kjerkol-avgangen: — Ren sleiphet
Vurderte Kjerkols oppgave og kom til en annen konklusjon enn nemnda
Tekstlikhet, plagiat, fusk — samme sak?
I Kjerkol-sakens kjølvann
Rettssak mellom tidligere stipendiat og NTNU: Krav om erstatning etter tvungen avslutning av doktorgrad