Vi støtter studentenes kampanje mot kommersialisering
Kommersialisering. Kampanjen University Inc., som handler om at SAIH og NSO er mot økt kommersialisering av høyere utdanning, får støtte fra ni norske rektorer.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
En advarsel mot økt internasjonal kommersialisering av høyere utdanning er budskapet i en kampanje fra studentene i Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) og Norsk studentorganisasjon (NSO). Som rektorer støtter vi intensjonen i kampanjen.
Antallet universitetsstudenter i verden har økt kraftig, fra 13 millioner i 1960 til 200 millioner i 2015. At stadig flere får tilgang til ny kunnskap med muligheter for å endre egne liv og samfunn er svært gledelig.
Vitenskap og dannelse bygger på friheten til å lære og å forske og på at kunnskap er verdifullt i seg selv
Ni norske rektorer
Imidlertid er det bekymringsfult hvis konsekvensene fører til at kvaliteten går ned og at forskjellene globalt øker. Økningen i antall studenter følges ikke alltid av en økning i finansiering. Tvert imot har høyere utdanning i mange land blitt underfinansiert av det offentlige. Det har av ulike årsaker ført til at andre tilbydere nå dekker gapet mellom mangel på tilbud og den økende etterspørselen fra kunnskapshungrige studenter. Internasjonalt øker presset på inntjening, og dermed også på skolepenger og studieavgifter.
Nye aktører er ikke en trussel i seg selv når nasjonale myndigheter tar et ansvar for å sikre høyere utdanning av høy kvalitet. Dessverre er ikke alle myndigheter like bevisst på dette ansvaret og valideringen kan være mangelfull. FNs bærekraftsmål stadfester også at «en god utdanning er grunnlaget for å forbedre menneskers liv. Jenter og gutter skal ha lik tilgang til utdanning med god kvalitet, og den skal være gratis».
Dersom vi skal komme i mål med FNs bærekraftsmål er vi avhengig av at det finnes godt kvalifiserte folk. Dermed er det også behov for en kvalitetssikret høyere utdanning tilgjengelig for ungdom i alle land. Vi støtter derfor helhjertet opp om UNESCOs viktige arbeid med å lage en global konvensjon for kvalitetssikring av høyere utdanning. Det er viktig for å bygge tillit, øke transparens og bedre informasjonsutveksling globalt. Men det er like viktig at nasjonale og internasjonale myndigheter tar et selvstendig ansvar og ikke overlater det til kommersielle aktører. Velstående land, som Norge, har et spesielt ansvar og bør øke sin innsats slik at det blir vanskeligere for useriøse tilbydere av høyere utdanning å operere i et sårbart globalt marked.
Vitenskap og dannelse bygger på friheten til å lære og å forske og på at kunnskap er verdifullt i seg selv. Som rektorer er vi stolte av at samfunnsoppdraget vårt også strekker seg ut over våre landegrenser. Studentens kampanje mot økt internasjonal kommersialisering av høyere utdanning fortjener derfor oppmerksomhet.
Skrevet av Gunnar Bovim, NTNU, Svein Stølen, UiO, Dag Rune Olsen, UiB, Mari Sundli Tveit, NMBU, Marit Boyesen, UiS, Anne Husebekk, UiT, Petter Aasen, HSN, Vidar Haanes, MF, Frank Reichert, UiA
Innlegget er først publisert i Universitetsavisa.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!