Forsvarer bruk av engelsk i reklame
Get kickstarted with us. Det er reklamebudskapet til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO). Språkrådets leder reagerer på bruken av engelsk
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
— Det viktigste vi vil si til studentene er at de er velkomne til oss, sier direktør Fredrik Øren Refsnes i SiO Athletica, til Uniforum.
Alle som tar buss, trikk og T-bane i Oslo, har lagt merke til reklameplakatene for idrettstilbudene til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus. Det mest iøynefallende er at hele teksten er på engelsk, bortsett fra nettadressen til studentidretten. Den er på norsk.
— Hvorfor engelsk?
— Hvorfor reklamerer dere på engelsk?
— SiO Athletica har både norske og utenlandske studenter som trener hos oss, svarer direktør Fredrik Øren Refsnes i SiO Athletica, og legger til:
Det viktigste vi vil si til studentene er at de er velkomne til oss.
Fredrik Øren Refsnes
Jeg synes det er trist at SiO ikke bruker norsk i en kampanje for sitt treningstilbud.
Åse Wetås
— Vi bruker begge språk på nettsidene våre og i nyhetsbrev. I kampanjer tar vi oss mer frihet, og bruker det vi synes passer best.
— Hvem er målgruppen?
— Studenter og ansatte på utdanningsinstitusjonene som er tilknyttet SiO. Andelen internasjonale øker, sier Refsnes.
— En gåte at de velger engelsk
Språkdirektør Åse Wetås reagerer på SiOs bruk av engelsk.
— Jeg synes det er trist at SiO ikke bruker norsk i en kampanje for treningstilbudet sitt, sier Wetås, til Uniforum.
— Målgruppa deres er i hovedsak studenter og tilsatte ved utdannelsesinstitusjonene i Oslo, og de aller fleste av disse kan norsk. Da er det en gåte at SiO velger å kommunisere med dem på engelsk.
— Tror du at de når målgruppa lettere på engelsk enn på norsk?
— Nei, det er det veldig vanskelig å se for seg. Vi vet at de aller fleste er bedre i førstespråket sitt enn i andre språk. Når målgruppa her er studenter og tilsatte ved norske utdannelsesinstitusjoner, gir vel svaret seg selv.
-Råd til SiO: Velg norsk
— Hvorfor tror du at at reklamebyrået deres har valgt å bruke engelsk istedenfor norsk?
— Det er vanskelig å tro noe om dette, men reklamebyrået må ha fått enten en bestilling eller en godkjenning fra kunden på valg av språk i kampanjen. Det er uansett SiO som står ansvarlig for det de publiserer i det offentlige rommet – ikke reklamebyrået.
— Hvilke råd vil du gi til direktør Fredrik Øren Refsnes i SiO Athletica før han setter i gang neste reklamekampanje?
— Jeg vil selvsagt rå ham til å velge norsk! Norsk er et fantastisk rikt språk som innbyr til kreativ bruk. Mange norske reklamebyrå er svært flinke til å bruke språket vårt på overraskende måter, så SiO vil garantert få godgjøre kampanjer på et språk kundene deres forstår.
«Got a goal? Choose a strategy! Get kickstarted with us!»
Vi konfronterer direktør Fredrik Øren Refsnes i SiO Athletica med eta nnet slagord.
— Kan du fortelle hva som er meningen bak setningen «Got a goal? Choose a strategy! Get kickstarted with us!»?
— Vi vet at det er viktig å velge noe du syns er gøy for å komme i gang med å trene. Kampanjen viser blant annet bredden i hva du kan trene hos SiO Athletica og at du enkelt kan komme i gang hos oss, svarer Athletica-sjefen.
— Hvordan vil du oversette den til et folkelig språk på norsk?
— Jeg ville nok ikke oversatt den. Det er ikke så ofte slike oversettelser av kampanjer fungerer, svarer Refsnes, og legger til:
— Men det viktigste jeg vil si til studentene, er at de er velkomne hos oss. Jeg tror vi har noe som passer for de aller fleste.
— Hvordan har responsen på kampanjen vært?
— Athletica har fått mange nye medlemmer i januar og så langt i februar. Vi satte også medlemsrekord ved utgangen av januar. Det er vanskelig å si noe om hvordan kampanjen har spilt inn, men vi merker at studentene har lyst til å trene, sier Refsnes.
— Vil dere holde fram med reklamekampanjer på engelsk i Oslo?
— Ja.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!