Mangler oversikt over kunstverkene sine
Registreringen av høgskolens kunst som startet i 2011 er ennå ikke ferdig. Hvor mange kunstverk som er i skolens eie eller hva den er verdt, vet ingen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
For ett år siden antok høgskolen at de eide omlag 5000 kunstverk, men i dag tror man ikke det er så mange.
— Jeg vil ikke anslå noe tall ennå, før registreringen er ferdig. Men 5000 er nok for høyt, sier kunstansvarlig ved høgskolen og kunstner Inger Anne Utvåg. Hun overtok ansvaret for høgskolens kunstsamling for to og et halvt år siden.
LES OGSÅ: HiOA eier mer enn 5000 kunstverk til ukjent verdi
— Jeg håper registreringen kan være ferdig når folk kommer tilbake fra sommerferien i år, sier Utvåg som har en prosjektmedarbeider som tar bilder og registrerer all kunsten inn i en database. Han registrerer også hvor kunstverkene er plasserte.
KORO savner 187 kunstverk
Vi har for en Espolin Johnson som vi ikke finner igjen – og sannsynligvis er den stjålet.
Inger Anne Utvåg
Statens fagorgan for kunst i offentlige rom (KORO) fordeler årlig rundt 40 millioner kroner til offentlig utsmykning. Men nå viser det seg at innkjøpt kunst for flere millioner rett og slett er forsvunnet.
NRK har fått tilgang til en liste som viser at hele 187 kunstverk i offentlig eie er borte. Dette er kunst som er kjøpt inn de siste fire tiårene, og som er forvaltet av KORO for staten. Kunsthandler Elgheim tar til orde for at staten bør stoppe all innkjøp av kunst fram til man får en bedre forvaltning. Kulturdepartementet skal evaluere hele ordningen.
LES OGSÅ: Aftenposten presenterer lista over de 187 kunstverkene som er borte
— KORO-kunsten er den som er enklest å ta vare på. Den er ofte monumental og stor og forsvinner ikke, sier Utvåg.
Alt var registrert
Åsulv Frøysnes, som er tidligere høgskoledirektør og kunstinteressert, synes også at 5000 kunstverk ved HiOA høres for mye ut. Han gikk av som direktør i 2011, da fusjonen mellom Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus ble et faktum.
— Ved Høgskolen i Oslo hadde vi god oversikt og all kunst var registrert, så jeg har ingen dårlig samvittighet, sier han. Men også han innrømmer at mange flyttinger og fusjoner kan være en risiko for kunsten.
— Ved flyttinger har det nok hendt at flyttebyråer har tatt ned kunst og stuet det midlertidig ned i en kjeller, og slik skal det ikke være, sier han, men mener at så godt som ingenting er på lager nå.
Espolin Johnson er savnet
«Utredning om kulturvirksomheten ved HiOA» som kom ut i fjor vår, heter det blant annet at «…verkene er utsatt for skade, hærverk, uregistrerte flyttinger og tyveri». Ingen Anne Utvåg sa den gang til Khrono at hærverk ikke var noe problem, men at det hendte at kunst ble borte.
— Vi har for eksempel en Espolin Johnson som vi ikke finner igjen – og sannsynligvis er den stjålet. Skader kan også forekomme, ved flytting og av andre årsaker, sa hun.
HiOAs kunstverk har kommet til høgskolen på flere måter. En del handler om det som statens fagorgan, Kunst i offentlig rom (KORO), kjøper inn og finansierer. Høgskolen har også i flere år prioritert innkjøp av kunst selv og noe er gaver. Mye har også kommet via utdanningsinstitusjoner som er slått sammen og fusjonert.
Wagner, Nupen og Christian Krogh
— Kunstverkene i høgskolens eie er blant annet en god del oljemalerier, skulpturer, tekstiler og grafikk, sier Inger Anne Utvåg.
Hun har blant annet har ansvaret for registrering, bevaring, vedlikehold, reparasjoner av ødelagte verk, oppfølging av verkenes plassering, flytting av verk, sikring mot brann, skade, tyveri, samt arbeid med utvidelse av samlingen, nyanskaffelser og formidling.
Frøysnes forteller at Høgskolen i Oslo i sin tid kjøpte inn både Kira Wagner og Kjell Nupen, blant annet.
— Ved lærerutdanningen finnes det malerier av alle rektorer siden begynnelsen av 1900-tallet. Flere av dem er malt av Christian Krogh, f.eks. Der har vi satt i verk ekstra sikkerhetstiltak, sier Frøysnes.
Feilplasseringer
Høgskolens kunstverk er plassert i fellesarealer både utendørs og innendørs, i møtelokaler, auditorier og representasjonskontorer over hele skolen, både i Oslo og på Kjeller.
Mange fusjoner og interne flyttinger har gjort det vanskelig å holde oversikt over kunsten og hvor den til enhver tid befinner seg. Det siste bygget ved høgskolen som er utsmykket av KORO og ved egne innkjøp er Andrea Arntzens hus i Pilestredet 32.
I fjor fulgte Inger Anne Utvåg Khrono rundt på campus Pilestredet for å se på kunsten og finne eksempler på feilplasseringer (se bildegalleri under).
LES OGSÅ: Politiutrykning til HiOA for å fjerne syk naken mann
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!