Kunstner Christine Aspelund med nevø Torstein (7) som støtte, i samtale med Ståle Stenslie om plasseringen av skulpturen Lying low (male nude) for høgskolens nye helsefagbygg, Andrea Arntzens hus, Pilestredet 32. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Kunstner Christine Aspelund med nevø Torstein (7) som støtte, i samtale med Ståle Stenslie om plasseringen av skulpturen Lying low (male nude) for høgskolens nye helsefagbygg, Andrea Arntzens hus, Pilestredet 32. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Politiutrykning til HiOA for å fjerne syk naken mann

Politiet rykket ut til HiOAs nye helsefagbygg søndag morgen. Ifølge innringeren lå en naken mann utenfor og han så ikke ut til å ha det bra.

Publisert   Sist oppdatert

Den nakne mannen ble plassert der fredag og var Christine Aspelunds skulptur «Lying low (male nude)».

—Politiutrykning! utbryter kunstneren overrasket da Khrono ringer. —Det er jo litt komisk. Men det er jo bra også. Det viser at skulpturen berører, sier hun.

Installert fredag

Fredag morgen var arkitekt, kunstner og konsulenter, sammen med Statsbygg og montører på plass for å få lagt Christine Aspelunds skulptur på rett plass foran inngangen til Andrea Arntzens hus i Pilestredet 32.

Grunnlaget for figuren skapte Aspelund for ti år siden, men det er en nystøpt variant, som kommer direkte fra Italia, som nå er montert.

Skulpturen virker på samme tid både sykelig i sin fedme og normal i den forstand at mange faktisk har noen kilo for mye.

Kunstutvalget
Andrea Arntzens hus

Omsorgstrengende

Konsulent Solveig Aalberg forklarer at Aspelunds skulptur tematiserer aspekt som det sårbare , uperfekte og omsorgstrengende ved menneskekroppen.

—Det ser ut til at noen på søndagsturen sin reagerte nettopp på at skulpturen virket omsorgstrengende og at dette er kunst som dermed fungerer etter hensikten? 

—Jeg hadde venta reaksjoner, kanskje noen negative også, sier Aspelund, men utrykning av politi og ambulanse var mer enn hun hadde sett for seg. Politiet fikk seg også en overraskelse når det viste seg at mennesket var en skulptur.

—Det er ikke uvanlig at vi får melding om nakne folk, men ikke statuer. Hadde innringeren befunnet seg i Vigelandsparken, hadde vi nok stilt noen kontrollsprøsmål, sier operasjonsleder Hilde Walsøe i Oslo politidistrikt til nettstedet osloby.no. 

Reaksjoner allerede fredag

En lærer utbryter «stabilt sideleie» i det hun passerer og ser skulpturen henge i stropper rett før endelig montering fredag.

— Det var morsomt å høre, sier Aspelund.

Det er Statens fagorgan for kunst i offentlige rom, KORO, har hatt ansvar for mye av utsmykningen i det nye bygget. Aspelunds skulptur er en av dem.

Passe til sykepleieutdanning

Kunstutvalget skrev i sin kunstplan at de ønsket et kunstverk for trappeamfiet som tematiserer og problematiserer sykepleieutdanningen. Utdanningen satser i dag spesielt på områder som henholdsvis Verdighet, Livskvalitet og Smerte/lidelse.

Kunstutvalget beskrev at aktuelt kunstverk som fyller disse ønsker om uttrykk er Christine Aspelund’s bronseskulptur av en liggende, figurativ og ”overvektig” mannsfigur.

Og de skriver videre:

«Skulpturen virker på samme tid både sykelig i sin fedme og normal i den forstand at mange faktisk har noen kilo for mye. Utvalget finner at skulpturen tematiserer aspekt som det sårbare, uperfekte og omsorgstrengende ved menneskekroppen. Slik sett refererer den til kjerneområdene til sykepleierutdanningen.»

La seg ved siden av

Kunstner Christine Aspelund forteller til Khrono.no søndag kveld at hun var utenfor helsefagbygget på lørdag for å ta noen bilder av det nye verket sitt, og traff flere som hadde kommentarer. «Ekkelt» var en av dem. Men hun forteller også om to jenter som kom forbi, hvor den ene la seg ned sammen med den tykke og nakne mannen for å bli fotografert.

—Det var jo litt rørende og fascinerende, sier Aspelund. Hun som ble fotografert skrev oppgave om nettopp fedme, forteller kunstneren. 

Video og tepper kommer

Inne i atriet i det nye bygget er det satt opp en kjempestor videovegg. Der skal det vises tre kunstverk rullerende. Det er kunstverk av  Marius Watz, Anthony Rowe og Bård Ask. Disse skal være på plass i mai en gang.

I nær tilknytning til kantinen og atriet skal to store tekstilarbeider, «Follow me, skinne» og «Follow me, vokse». De utføres  av den svenske tekstilkunstneren Annika Ekdahl, er i produksjon og vil komme opp i januar 2015. Underveis kan du følge hennes arbeid med verkene på en facebook side.

Solveig Aalberg forteller at de skal få opp midlertidig bilder av detaljer fra teppene der de skal henge. 

Egen HiOA-kunst

I tillegg til det sentrale kunstprogrammet for dette bygget, smykker også høgskolen selv ut bygget med utvalgte verker. 

Et av de første og mest synlige som er kommet opp er et teppe vevd av tidligere professor ved HiO, Unn Sønju, og heter «Apokalypse nå» (2011), i ull på lin, og med målene 280x250 cm (bildet over, foto: Jan Eriksen/HiOA).