psykisk helse

Planer om hjelpe-
telefon for studenter

— Jeg er bekymret, sier prosjektleder. Mental Helse håper linjene kan åpne i løpet av februar.

— Tjenesten skal være et lavterkseltilbud for gode samtaler, forteller prosjektleder for studenttelefonen i Mental Helse.
Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Organisasjonen Mental Helse har opplevd en enorm økning i antall henvendelser til sine hjelpetilbud, siden koronapandemiens inntog. I 2020 fikk de inn mer enn 220 000 henvendelser — en økning på 40 000 fra 2019.

Nå vil de etablere en egen hjelpetelefon for studenter, så sant de får finansieringen på plass. Isåfall skal tilbudet opp å stå i løpet av februar.

— Det er strålende om dette kommer på plass, spesielt når det gjøres i tett samarbeid med samskipnadene, sier velferds- og likestillingsansvarlig i Norsk studentorganisasjon, Jonas Økland.

Prosjektleder for studenttelefonen, Vidar Torbjørnsen, sier at de den siste tiden har merket en kraftig økning i antall henvendelser fra unge mennesker.

— Ensomhet og frykten for alt som kan skje når de ikke kan dele bekymringene sine med noen, er økende, uten tvil, sier Torbjørnsen til Khrono.

Vil ha spesialkompetanse på studenter

Det er gratis å ringe hjelpetelefonen til Mental Helse, men de som bemanner den får lønn. I Mental Helse bruker de begrepet «fortrolige fremmede» om disse.

De fortrolige fremmede som skal bemanne den nye hjelpelinjen for studenter skal ha spesialkompetanse på problemstillinger som angår studenter.

— I hjelpelinjen for studenter skal det sitte dedikerte mennesker som vet hva studentlivet dreier seg om. Det er viktig at de vet hva studentene står i. Det skal ikke være helt generelt. Vi skal være godt skolerte på hva som skjer på de ulike campusene og hvilke tiltak som finnes. Tjenesten skal være et lavterkseltilbud for gode samtaler, der vi også kan veilede dem videre til andre tilbud, sier Vidar Torbjørnsen.

Det var NRK som først skrev om hjelpetelefonen.

Mental Helse har allerede et etablert samarbeid om tilbudet med Studentsamskipnaden i Sørøst-Norge og i Agder.

Supplerende tilbud

— Hva ser dere for dere å oppnå med dette?

— Vi ønsker å være et supplement til de eksisterende helsetilbudene som allerede finnes på universitetene og høgskolene. Helsepersonell ved de samskipnadene vi har hatt kontakt med har vist stor støtte. Veldig mange trenger jo egentlig «bare» en prat. Det er ikke nødvendigvis snakk om tunge psykiske lidelser, men man trenger hjelp til å sortere hodet, sier Torbjørnsen.

Tanken er at denne hjelpetelefonen skal være åpen i det tidsrommet som de andre helsetilbudene er stengt. Fra 19.00 til 07.00.

— Det er som regel på kvelden og om natten at de mørkeste tankene kommer. Man er aldri så alene som når det er mørkt ute, sier han.

Sterkt økende

Flere studentsamskipnader meldte i høst om et økt press på helsetjenestene.

— Tror du pandemien er ekstra vanskelig for de unge?

— Ja, uten tvil. Basert på vår tjeneste og de henvendelsene vi får inn er jeg bekymret. Selvmordstanker, selvmordsplaner, selvskading, spiseforstyrrelser og ensomhet er de tydeligste stikkordene jeg kan gi — og det er sterkt økende, sier han.

Torbjørnsen mener økning i antall henvendelser — spesielt fra de unge — henger sammen med pandemien.

— Mange reiser til et nytt sted for å studere. De har kanskje med seg bagasje fra tidligere. Så skal de bo alene på en 15 kvadratmeters hybel, uten å kjenne noen. De får ikke møtt medstudenter og har ingen sosiale samlingsplasser. De er usikre på framtiden og vet ikke om de vil ha nok penger i nærmeste framtid eller om de vil få mulighet til å gjennomføre eksamen. Dette forsterker alle følelsene. Både logikken og statistikken tilsier det, sier han.

Det har ikke vært vanskelig å få tak i veiledere til dette opplegget.

— Det var nesten litt rørende hvor mye respons vi fikk. Mange av dem er utdannede mennesker innenfor helse, forteller Torbjørnsen.

6. januar: Saken er oppdatert med lenkehenvisning til NRK.

Powered by Labrador CMS