Det første
oppdraget han vart kalla ut til som fersk lege i Vardø var å sjå til Agnar
Mykles tidlegare kjæraste, udødeleggjort i romanen «Lasso rundt fru Luna». Men
no var ho nettopp det, død, og oppdraget blei å skrive ut den endelege
attesten.
— Ho var ei
vakker gammal dame, der ho låg med det lange, grå håret slått ut, hugsar han.
— Eg skal
forresten undervise om døden i morgon. Vil du bli med?
Trettifem
år og tallause hendingar på liv og død seinare, sit Edvin Schei, som ikkje
skulle bli lege, heime i «bibliotekhola». I familiens hus i Sandviken i Bergen har
han innreidd sin eigen tenketank med fabelaktig utsikt til fjorden og
strilelandet, komplett med bøker, omn, og ein sovesofa med ekstra lange puter,
perfekt tilpassa professorens lange bein.
Edvin
Schei er for lengst blitt ein autoritet på feltet medisinsk pedagogikk og
kommunikasjon i legeyrket, med djupe forgreiningar til medisinsk filosofi og
idehistorie. For mange er han truleg mest kjent som grunnleggaren av Filosofisk
poliklinikk, som nyleg feira 25 år med eit arrangement på Haukeland
universitetssjukehus.
Forumet sprang
ut av Edvin Scheis stigande frustrasjon og skam, i dei første åra som
praktiserande lege.
I 1991,
tre år etter at han skreiv ut dødsattesten for Mykles kjæraste og
romankarakter, publiserte han eit slags gravskrift over norske legeutdanningar: «Medisin og hjernevask – hvordan legers virkelighetsoppfatning formes slik at
den blir til skade for dem selv og folks helse».
«Det gikk lang tid etter studiet før det begynte å demre for meg at
også jeg var blitt hjernevasket. Det totale omfang vil jeg sannsynligvis aldri
fatte», fortalte Schei.
Det blei
bråk. Eigentleg har det aldri heilt gått over.
Ein professor i kardiologi som Schei hadde hatt stor respekt for skreiv at han burde slutte å plage omverda. Og at han hadde valt feil
yrke. Etter at Filosofisk poliklinikk kom i gang, ringte dekanen i Bergen og
gjorde det klart at dette ikkje måtte assosierast med universitetet.
Scheikampen
Edvin
Schei legg beina, kledd i okergule bukser, i kors. Sokkane er alt anna enn einsfarga.
Ei kvit skjorte er hengt over den svarte t-skjorta.
Han legg
ikkje skul på at han har ein opprørsk natur, truleg påverka av oppveksten i det
han omtalar som ein «ateistisk enklave», midt i tjukkaste bibelbeltet på Sørvestlandet. Faren var også lege, bergensar med høg buldrefaktor. Mora ein
slags frigjort pre-hippie, slik sonen skildrar henne, også med aner i Bergen.
Det var
eit slags make or break, den gongen i 1991. Enten måtte han kutte ut.
Eller så måtte dette bli det han skulle gjere. Endre innanfrå. Sparke paradigmet på leggen så hardt han kunne, protestere
mot «en knugende rettroenhet».
— Hadde
det ikkje vore for at eg er så ubekymra av natur, hadde eg nok slutta i
medisinen. Eller kanskje gått litt til grunne etter kvart, seier Schei.
Det er veldig ufornuftig å ikkje bry seg om følelsar.
Edvin Schei
Han fekk
også positive reaksjonar på artikkelen i Samtiden i 1991. Postkassen bogna med
brev frå andre legar der ute, som opplevde at han sette ord på det dei
hadde følt og tenkt.
Dommen var hard:
Legestudiet mangla fullstendig rom for refleksjon,
undring og tvil. Legestudiet var utdanning blotta for danning, prosedert av eit
fasitregime og medisinarlaug med «sterke krav til lojalitet og konformitet».
Resultat:
Legar som
blir sendt ut i jobb, ferdigpugga og proppfulle av kunnskap om
differensialdiagnosar, men hjelpelause i møtet pasientar som har bruk for eit medmenneske.
Då Schei
tok kjetteriet inn på forelesningar seinare på nittitalet, var reaksjonen frå
studentane heller ikkje berre negativ.
— Men eg
hugsar at dei kule, «høge og mørke», mannlege studentane sat der bak og fnyste.
Etter kvart slutta dei å komme. Eg kom med kritikk som trekte teppet bort under
dei, for slik dei identifiserte seg med medisinen og legerolla. Og eg var sjølv
umoden og uklok på den måten at eg gjekk rett i strupen på alt eg meinte var
feil, med dei mest bombastiske spissformuleringar. Mange av dei «høge og mørke»
er der ute og jobbar som legar i dag. Dei har nok neppe utsett seg for noko av
dette tankegodset sidan den gongen. Når det gjeld dette sjiktet, gjorde eg
truleg ideane mine berre endå meir fråstøytande med måten eg la dei fram på.
Inn på
pensum
I dag er Filosofisk
poliklinikk blitt offisielt og anerkjent, kopla til det medisinske fakultetet
ved Universitetet i Bergen. Det er ikkje lenger eit forum for opprør, ein
subkultur for frustrerte og opprørske legar. No er det opne møte for alle
interesserte ein gong i månaden med tema i skjeringspunktet mellom medisin og
filosofi.
Det er ti år sidan faget Pasientkontakt kom inn på studieplanen på medisin i Bergen. Faget vart utvikla av Schei i samarbeid med fem medisinstudentar.
På pensum i denne samanhengen står boka hans «Lytt. Legerolle og kommunikasjon». Ein av bidragsytarane på kurset er Trond-Viggo Torgersen.
I tillegg har
Schei fått på plass ei obligatorisk mentorordning der studentar kan dele tankar
og erfaringar i grupper.
Betyr det
at medisinutdanninga har friskna frå mangelsjukdomane?
Berre eit
stykke på veg, ifølgje Schei.
— Mange
gonger har eg drøymt om å få medisinstudentane til å gjere litt meir opprør mot
det beståande, gjere dei litt meir sekstiåttaraktige.
Han flerrar opp ansiktet med eit glis.
— Men det
er som å setje fyrstikka i vått gras.
Sjel i
sinnet
Det er ikkje det at det er motstand mot å
utvikle humanistiske tilnærmingar.
— Det finst gode kurs i kommunikasjon på
alle studiestadene, og der finst gode rollemodellar. Men det er også veldig
mykje av alt det andre, av dei gamle eksamens- og vurderingsformene. Du får
ikkje trekk for snevre og einsidig biomekaniske tilnærmingar til faget. Tvert
imot, har du det, er du trygg.
Men dette
er heller ikkje berre eit spørsmål om det som skjer på fakultetet, meiner
Schei.
Røtene til
rammeverket han har jobba for å endre i 30 år kan sporast til 1600-talet (om
ikkje før). Filosofen Rene Descartes innføring av det skarpe skiljet mellom
kropp og sjel har bite seg fast.
— Folk
flest går gjennom eit skulevesen der denne misvisande førestillinga framleis
regjerer. Sjukdom blir noko som høyrer kroppen til, sinnet er noko svevande og
sjeleleg. Dette er så vevd inn i språket at det nesten ikkje er råd å snakke om
ein gong. Nokre gonger greier vi å strekke oss til å seie at tankane påverkar
kroppen. Men tankane kan jo ikkje påverke seg sjølv. Tankane er kropp,
og kroppen er tankar.
— Betyr det at du ønsker å utdanne
legar som bryr seg meir om følelsar og mindre om fornuft?
— Nei, meir om fornuft. Det er veldig ufornuftig
å ikkje bry seg om følelsar.
— Du tenker altså ikkje på følelsar og
fornuft som ein motsetnad?
— Nei, det er heilt på trynet. Det er jo
dette som har gjort meg så sint, den implisitte nedvurderinga av det mest
fornuftige vi har. Tilgangen til det emosjonelle gir også tilgang til sanning. Kjenslene
er sjølvsagt fulle av fordommar og feilslutningar, men det er intellektet også. Alle må trene på å bli klartenkte, og gjere seg nokre flaue erfaringar. Eg skulle ønske skulen kunne
gi meir sannferdig kunnskap om mennesket som biologisk vesen. Det ville truleg
styrka pasientane si sjølvforståing. I beste fall ville folk bli betre i stand til
å handtere sine sårbare sider.
Bohemen
Faren
studerte i Tyskland, morfaren var skipper og hadde segla på alle verdshav. Det
var ikkje ein framand tanke å søke ut. Men for det meste sat barnet Edvin Schei
i huset i skogen i Skjold på Haugalandet og las bøker – men aldri om død, og
aldri utan happy ending.
—
Eigentleg, seier Schei, utan sporbar ironi, skulle eg bli bohem.
— Eg
skulle ikkje studere medisin. Eg ville leve utan plan og mål, virre i verda.
Det var faktisk planen.
Det var
ikkje noko i vegen med evnene. Gymnaset tok han i Frankrike, i Rouen, der dei
har hatt utveksling med norske elevar i over hundre år.
— Eg
likte naturfag. Og eg hadde forstått at det var mykje prestisje i å studere
medisin. Det hadde vore fint å bli sett på som smart. Det spelte nok også ei
rolle at far var lege, og mor sjukepleiar. Det var det einaste eg var fortruleg
med. Eg søkte berre legestudiet. Poff! Så var eg medisinstudent.
Han
skildrar seg sjølv som ein umoden student, sterkt prega av denne trongen til å
vere bohem. Han dreiv med «med alt mogleg anna». Festing, slalåmkøyring. Haika
gjennom Europa eit heilt år.
— Eg var
eigentleg ikkje interessert, men eg bestod eksamenane. Så då eg kom ut, var det
som ein useriøs og inkompetent doktor, som så mange andre.
Eg blei sur på pasientane. Dei kom jo med feil ting! Dessutan røykte dei, trimma ikkje, gjorde alt feil.
Edvin Schei
Då han kom
ut i turnus, vart han meir og meir frustrert.
— Eg blei
sur på pasientane. Dei kom jo med feil ting! Dessutan røykte dei, trimma ikkje,
gjorde alt feil. Kva faen skulle dei liksom ha meg til då?
I eit
spontant fluktforsøk skreiv Schei ein open søknad til Aftenposten. Kunne dei
trenge ein helsejournalist? Det gjorde dei ikkje.
Seinare
kom han til Universitetet i Tromsø, då han etter ei avgjersle basert på kron og
mynt, tok over eit forskingsprosjekt og begynte som doktorgradsstipendiat. Det
var der han trefte ho som no er kona, som sit i etasjen over bibliotekhola og
skjøttar sin musikkprofessorjobb.
I Tromsø begynte Schei å tenke seg om. Han begynte å skamme seg — med
tanken på kva slags lege han hadde vore.
Men før han kom så langt, under turnusen i Namsos, kom ein kompis med
eit forslag som faktisk førte til ei flukt frå medisinen. Han hadde høyrt om ein gjeng nede i Florø som restaurerte ei gammal
seglskute, «Svanhild». Dei søkte etter
mannskap.
Whisky
in the jar
— Eg måtte ned til Florø på audition. Det viste seg at då eg ville vere ferdig med turnus og
militærteneste, ville dei vere på Tahiti. Eg hadde to år på meg til å samle
pengar og førebu meg, så kunne eg mønstre på.
Han kom seg til Tahiti. Der låg «Svanhild» med
sitt blonde mannskap.
— Så
då fekk du litt bohemliv?
— Eg fekk
masse bohemliv!
— Men
er du i ettertid kanskje litt glad for at du ikkje satsa som bohem på fulltid
for alltid?
— Det
hadde sikkert gått fint, det også. Kanskje er det på grunn av mor mi at eg har
så lite angst. Ho var aldri interessert i å høyre om prestasjonar på skulen,
karakterar eller slikt. Hennar haldning var at «så lenge du har det godt,
guten min, kan du gjere akkurat det du vil».
I eit
glasskap i bibliotekhola står fem flasker whisky, tre skotske, to irske. Dei
er alle gåver frå forskarkollegaer.
— Det er
internasjonal kontakt som framfor alt har gitt meg motet til å vere både
opprørsk og påståeleg på vegne av humanistisk medisin. På 1990-talet fann eg bøker
som snakka rett til mitt hjarte. Eg tok kontakt med forfattarane. Det har ført meg til Irland og Skottland. Og Boston,
New York, Maastricht og Montreal, fortel Schei.
I bokhyllene
skimtar vi «Mannes historie i bilder». Og «Sources of the self».
— Dersom du styrer veldig etter mål, og
samstundes gir avkall på andre vegar, vil du til slutt komme til ein stad som
du for ti år sidan tenkte kunne vere gøy , og i mellomtida har du endra deg. Det
er ingenting som tilseier at fantasien du hadde for ti år sidan skulle gi deg
eit godt liv ti år seinare.
—
Dersom ein ikkje er som deg, men i staden er bekymra som person, som lett blir
redd for ting, og kanskje til og med er litt hypokonder – kan ein då bli lege?
— Eg trur
ikkje personlegdomen til den enkelte er utfordringa. Problemet er einsrettinga i
utdanninga og mangelen på kritisk refleksjon. Det er ikkje eit
problem om ein lege i utgangspunktet er engsteleg innretta. Det er tvert imot
noko ein kan kome folk i møte med: «Eg forstår at du er bekymra. Eg blir sjølv
ofte bekymra når eg kjenner på noko. Men eg har kunnskap om dette. Så vi skal
snakke om denne redsla og få kontroll på det». Medisinen rommar i det store
alle dei ulike menneska i samfunnet som etter kvart kjem i sårbare eller
hjelpetrengande situasjonar.
Medisin
og meining
Schei voks
som nemnt opp i eit ateistisk miljø, og er heller ikkje blitt eit religiøst menneske sjølv.
Men ein av grunnane til at han meiner medisin er eit «nøkkelfag», er den
«religiøse funksjonen»
FAKTA
Filosofisk poliklinikk
Filosofisk poliklinikk arrangerer opne debattmøte om medisinsk-filosofiske spørsmål på Litteraturhuset i Bergen.
Til poliklinikken høyrer ei gruppe legar, filosofar og studentar ved Universitetet i Bergen, som jobbar for å skape ein arena for intellektuell høgttenking og dugnad.
Målet er blant anna å få større takhøgde og meir undring i medisinsk og helsefagleg verksemd.
Filosofisk poliklinikk markerte 25 år med eit arrangement på Haukeland universitetssjukehus 4. oktober.
— Eg har
mange religiøse venner, og eg kjenner meg igjen i søkinga etter meining.
Tradisjonelt har jo religionane bydd på meining. Men det religiøse har i stor
grad flytta ut av kristendommen, som ikkje lenger blir trudd på som
forklaringsmekanisme. Medisinen er ein av stadene søket etter meining og
forklaringar flyttar inn. Folk trur på medisinen. Så vi sit midt i folks
eksistensielle uro, lengslar og fortviling, utan å vite at vi er ein slags
spirituelle guidar.
Schei tyr
ofte til kunsten og kunstopplevingar for å utvide perspektivet når faget ikkje
strekk til. I seinare tid har han laga podkast med ein klassisk pianist der dei
utforskar lytting, både til menneske og musikk.
— Kunsten
er nettopp ein stad du kan gå for å få auge på kva eit menneske er, som altså
er noko langt meir enn ein klump med hud og skjegg, seier han.
Det
moderate skjegget han sjølv har anlagt er mest eit eksperiment, kanskje eit
lite kvardagsopprør. Han kler det ikkje, meiner kona.
For å
gjere den eksistensielle dimensjonen meir konkret: Han forklarer kva som skal
skje på «undervisninga om døden» han skal ha for studentane sine dagen etter.
— Vi
lagar rollespel med sisteårsstudentane, for å øve på møte med døden. Når du må
fortelje far på venterommet at seksåringen døde i trafikkulykka. Når du må
ringe til Spania og fortelje mor, som sit med paraplydrinken sin, at vi fann
sonen hengt på hybelen.
— Ein
kan vel trygt seie at dette er situasjonar som krev både evne til dialog,
empati – men også evne til å ta vare på seg sjølv?
— Ja, nettopp. For det kan bli for mykje.
Viss du ikkje kan ta vare på deg sjølv, greier du det ikkje. Det krev ganske
mykje øving å kunne handtere desse tinga der. Så vi øver, og lagar rollespel. Studentane kan sjå at «oi, vi strevar jo alle med dette», men samstundes kjenne
at dei som legar har symbolsk makt til å gi folk støtte som betyr noko når
problemet ikkje vil gå vekk.
— Og dette kan raskt bli ekte situasjonar
som unge, ferske legar kan bli kasta ut i?
— Ja, det er ofte dei som får jobben,
gjerne i akuttmottaket. Sånne oppgåver har ein tendens til å bli skubba til
sides, til ingen gjer dei.
Schei peikar på systemet.
Empatiskjerming
— Utruleg
nok verkar det heilt umogleg å få dei statlege styringsorgana til å tenke at
medisin er noko anna enn den litt enkle biomekaniske reparasjonsmodellen. Dei
fleste alminnelege menneske forstår at medisin er vanskeleg, at det krevst
mange slags kunnskapar og evne til å improvisere på kloke måtar. Det er
framleis slik at du kan bli godkjent ved å bestå eksamen, der du berre svarer
på spørsmåla. Men ingen testar kvaliteten på andre måtar.
Legane har mangla trening i å handtere dei
eksistensielle krisene, angsten og lidingane dei skal stå ansikt til ansikt
med.
— Vi har alle høyrt skrekkhistoriene. Eg
har sjølv høyrt mange av dei frå mine eigne pasientar. Eg hugsar godt ein som
fekk påvist hjernetumor. Han vart lagt inn, dei tok CT eller MR på dagtid. I
ellevetida om kvelden stakk ein lege hovudet inn og sa «hei, no har vi sett på
bilda. Det viser seg dessverre at du har ein svulst på hjernen på høgre side.
God natt, sov godt».
Dette, seier Schei, skjer fordi legane
skjermar seg mot sin eigen empati.
— Det blir ein yrkesskade, ein
forsvarsmekanisme dei utviklar fordi dei ikkje er blitt danna til å vere i
lidinga. Det er det kurset mitt i morgon handlar om, seier han.
Det finst
altså gode grunnar til at Filosofisk poliklinikk bør halde det gåande i minst
25 år til.
Neste
generasjon
— Eg vil
gjerne at ein ny generasjon skal bere ideane vidare, og kanskje kan det oppstå
filosofiske poliklinikkar eller liknande ting også i fleire byar, seier Schei.
Han gir
frå seg roret i poliklinikken til yngre krefter, men vil vere i båten, i
dialogen.
— No er
det viktigaste eg kan gjere å støtte og hjelpe mine fantastiske yngre kollegaer,
og sørge for endå meir kritisk tenking, pasientkontakt,
pedagogikk og offentleg debatt om innhald og grenser for medisin og helsevesen.
Schei
synest han trass alt har fått mykje ut av det, legeyrket som han ikkje skulle
inn i, som han skamma seg over, og som han resten av livet har jobba for å snu
om på.
No blir
til og med dei kule, «høge og mørke» studentane sitjande på forelesingane.
Kunstnernes Hus har besluttet å avslutte sin leieavtale med Fondet for kunst- og designstudenter (FKDS), skriver Kunstavisen.
Fondet har som formål å støtte studenter ved ulike avdelinger ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Ordningen med Kunstnernes Hus har siden 2014 gitt nyutdannede kunstnere atelierplasser på huset. Årlig har fire atelier blitt tildelt åtte nyutdannede kunstnere fra Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO).
— Det betyr at FKDS/KHiO må søke etter andre løsninger for å ivareta denne viktige stipendordningen for nyutdannete kunstnere, sier rektor ved KHiO Marianne Skjulhaug til Kunstavisen. Skjulhaug er også styreleder for fondet.
Kunstnernes Hus har i flere år hatt økonomiske problemer, noe som har påvirket beslutningen om å ikke leie til KHiO lenger. Nå inngår huset istedenfor en avtale med Office for Contemporary Art Norway (OCA).
— Det er en stor ære og et stort ansvar forbundet med denne rollen. Det å ivareta lønns- og arbeidsvilkårene til medlemmene våre er det viktigste vi gjør, sier Steen til Khrono.
Steen ble valgt inn på representantskapsmøtet tirsdag 19. november, ved akklamasjon og uten motkandidater. Hun tar over etter Egil André Aas, som har vært leder i LO Stat i åtte år. Det skriver Altinget.
— Jeg overtar akkurat når rikslønsmenda kommer med sin kjennelse, så arbeidet med hovedoppgjør i 2026 starter jo nå. Lønnspolitikken til LO Stat ligger fast og det er viktig for oss å ivareta alle medlemmene sine rettigheter, sier Steen.
LO Stat går gjennom en stor omstilling det neste året, noe som former sakene Steen som leder skal jobbe med. LO Stat skal deles opp, og Spekter går inn i LO.
— Vi skal overføre forhandlingsansvar fra Spekter til LO Stat, og forberede hvordan LO Stat skal se ut fra 1. januar 2026. I tillegg skal vi gjennomføre mellomoppgjør i både staten og Spekter i 2025 samtidig, sier Steen.
Hun får med seg Henriette Jevnaker fra Fagforbundet som 1. nestleder, og Tor Egil Vangstad fra Norges offisers- og spesialistforbund som 2. nestleder.
Steen er tidligere hovedkasserer i Norsk Tjenestemannslag. I tillegg har hun ledet NTL Nav, som med sine rundt 9000 medlemmer er NTL sin største landsforening.
I snitt får 17 prosent av UiO-studentene karakteren A, mens andelen er lavere i både Bergen og Tromsø, skriver Advokatbladet.
Ved Universitetet i Bergen (UiB) er det rundt 13 prosent som får A i gjennomsnitt, mens det ved UiT Norges arktiske universitet er 12 prosent.
Det er i snitt litt over 2 prosent ved Universitetet i Oslo (UiO) som stryker, tilsvarende tall for UiT er 2 prosent og ved UiB litt over 2 prosent. Den vanligste karakteren er C ved alle tre juss-utdanninger. I 2024 er det så langt en tredjedel av jusstudentene som får denne karakteren.
UiT-forskeren Kristoffer Wickstrøm har vunnet pris for en forskningsartikkel om kunstig intelligens.
— En slik anerkjennelse er veldig gøy og et tydelig tegn på at arbeidet vi gjør har høy kvalitet. At artikkelen vår er en del av dette gode selskapet er kjempeflott, spesielt når det er så stor konkurranse fra mange andre sterke bidrag, sier Wickstrøm i en pressemelding.
Forskningsartikkelen hans publisert i Pattern Recognition Letters i 2022, og det er tidsskriftet som gir Wickstrøm prisen. På to år har artikkelen blitt sitert hundre ganger av forskere i hele verden.
Wickstrøm er førsteamanuensis i UiT sin maskinlæringsgruppe. Han har utviklet en ny metode for å lære kunstig intelligens å analysere data uten menneskelig hjelp.
Universitetet i Agder (UiA) har åpnet en av Europas største samlinger av erotisk litteratur på campus i Grimstad. Den kalles Cupido-samlingen og har tilhørt den avdøde redaktøren i Cupido, Terje Gammelsrud.
UiA fikk samlingen i 2020 og siden tildelingen har UiAs bibliotek jobbet med å katalogisere og gjennomgå innholdet i samlingen, som har fått sitt eget rom i biblioteket, ifølge uia.no.
Samlingen består blant annet av tegneserier, erotiske noveller og faglitteratur.
– Dette er en unik samling, både for oss som fagmiljø og for allmennheten. Samlingen består av erotisk litteratur på norsk, dansk, engelsk og fransk, helt fra 1800-tallet av og frem til i dag, sier professor Tor-Ivar Karlsen ved UiA.
Den 22 år gamle studenten Tarald Kongshaug var bassist for bandet For You på konsert i november.
Frontfigur Ed Westwick er verdenskjent for rollen som Chuck Bass i Gossip Girl. Kongshaug sa ja til å spille bass dagen før konserten, og fikk under et døgn på å lære hele repertoaret til bandet. Til vanlig studerer Kongshaug utøvende jazz på jazzlinjen til NTNU i Trondheim.
— Alle i bandet var utrolig hyggelige, og det var veldig gøy å henge sammen etter konserten. Jeg tar med meg masse erfaring om det å lære meg musikk på en effektiv måte, noe som er utrolig viktig når man lever som utøvende musiker, sier Kongshaug til Adresseavisen.
Til vanlig er det nordmannen Hans Kristian Nordin som er bassist for bandet, som har spilt inn og produsert mye av musikken sin i Oslo. Derfor har bandet en spesiell tilknytning til Norge.
Britiske studenter som velger å ta fatt på et utdanningsløp ved University of Birmingham fra og med høsten 2025, vil få et ekstra stipend på totalt 5000 britiske pund fra universitetet, noe som tilsvarer 70.000 norske kroner etter dagens kurs.
Times Higher Education (THE) skriver at universitetet innfører ordningen som et resultat av økningen i skolepenger for britiske studenter.
De 70.000 kronene som nye studenter i Birmingham vil motta skal utbetales over åtte månedlige avdrag i løpet av de to første studieårene, med ytterligere to større utbetalinger det siste året, skriver THE.
Fra og med høsten 2025 vil det være mulig å ta bachelor i byggingeniør-faget ved Universitetet i Agder (UiA), mens du bor og studerer i Listerregionen, skriver NRK.
Tilbudet er et resultat av et nytt samarbeid mellom Studiesenteret Lister Kompetanse og Universitetet i Agder i Grimstad.
Studiet bygges opp som et deltidsstudium som skal gå over fem år.
Nyeste artikler
Audun Øfsti (1938 - 2024)
Forskjellen må utgjøre en forskjell
NTNU stenger populær fritidsbolig for utleie. — Veldig lei meg
Første gang dette århundret om alle godkjennes. Og slik ser det ut til å bli
29 unge og lovende forskere får ekstra privilegier
Mest lest
Sjokkmåling: Nær dobling for Frp blant studenter
Kvinner skjuler hvor tøft de har det på jobb etter sykdom. — Jeg lukket døra på kontoret og gråt
Khronos lesere med 37 forslag til Årets navn i akademia 2024
Instituttet sier opp folk, nå slutter instituttleder og får ny jobb utenfor NTNU
1107 årsverk visket bort i akademia i 2024