utvikling
Over én millard delt ut til høyere utdanning i sør
Norad deler ut 1,1 milliarder til norske universiteter og høgskoler som samarbeider med utdanningsinstitusjoner i det globale sør.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Totalt 60 prosjekter ved universiteter og høgskoler har kommet gjennom nåløyet hos Norad og får midler gjennom Norhed-programmet. Målet med programmet er å styrke kapasiteten til høyere utdanningsinstitusjoner i det globale sør gjennom samarbeid med norske universiteter og høgskoler.
Norad mottok 199 søknader med totalt søknadsbeløp på 3,1 milliarder kroner. 11 universiteter og høgskoler står bak de 60 prosjektene som fikk tilslag og deler potten på 1,1 milliarder kroner.
— På grunn av høy konkurranse og begrensede midler tilgjengelig har vi dessverre måttet avslå mange sterke søknader, sier Jeanette da Silva, koordinator for Norhed-programmet.
Uganda, Tanzania, Etiopia og Malawi er landene som er involvert i flest prosjekter. Totalt inkluderer porteføljen 32 land og 100 partnerinstitusjoner i Afrika, Asia og Latin-Amerika, melder Norad.
Se hele listen over prosjekter som får støtte her.
Mest til NTNU
NTNU står bak 13 av søknadene som er innvilget, totalt på 255 millioner kroner. Universitetet i Oslo er koordinator for åtte prosjekter på til sammen 160 millioner kroner og er i tillegg partner i et prosjekt der Universitetet i Sørøst-Norge er koordinator.
I tillegg til NTNU, Universitetet i Oslo og Universitetet i Sørøst-Norge har disse fått innvilget prosjekter: UiT Norges arktiske universitet, Universitetet i Bergen, Universitetet i Agder, Universitetet i Stavanger, OsloMet, NLA, Høgskulen på Vestlandet og NMBU.
Skal styrke ph.d.-utdanning
Et av prosjektene har som formål å styrke ph.d.-utdanningen innen helsevitenskap i Tanzania, og innebærer samarbeid mellom UiO og to universiteter i det afrikanske landet.
— Denne tildelingen er viktig fordi de tanzanianske universitetene opplever en dramatisk mangel på høyt utdannete vitenskapelig ansatte innen medisin og helsefag, sier førsteamanuensis Kåre Moen ved Universitetet i Oslo.
Viserektor for forskning og internasjonalisering ved UiO, Åse Gornitzka, sier at Norhed-programmet er et betydningsfullt skritt for få til en langsiktig styrkning av universiteter i lavinntektsland.
— Bevilgningene fra programmet legger til rette for gjensidig givende samarbeid mellom UiO og partnere i lavinntektsland på lang sikt og på et mangfold av områder. Prosjekter ved seks fakulteter og Senter for utvikling og miljø har fått midler, det viser nettopp bredden ved UiO, sier hun.
100 millioner til UiT
UiT har fått 100 millioner kroner til fem ulike prosjekter. Samtlige er planlagt over seks år og med et budsjett på omkring 20 millioner kroner hver. UiT-prosjektene har partnere i 11 forskjellige land: Kamerun, Etiopia, Ghana, Indonesia, Malawi, Mali, Niger, Sør-Sudan, Tanzania, Uganda og Vietnam.
Et av prosjektene ledes av førsteamanuensis Trond Waage ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning. Prosjektet «Sahel on Sahel: Collaborative Visual Anthropology» mottar 20,1 million kroner i støtte fra Norad og foregår i samarbeid med universiteter i Kamerun, Mali og Niger.
Sahel-regionen i Afrika er beskrevet som et av verdens mest konfliktfylte og neglisjerte. Væpnede konflikter, klimaendringer, jihadisme, separatistbevegelser, stadig økende flyktningestrømmer og narkotikasmugling er stikkord.
Viktig for utvikling
Norad-direktør Bård Vegar Solhjell påpeker at høyere utdanningsinstitusjoner er viktige aktører for utvikling.
— Høyere utdanning gir unge nødvendige ferdigheter og tankesett som ikke bare er nyttige for å komme i arbeid, men for å adressere de store utfordringene verden står ovenfor. Forskning, forankret i akademisk frihet og kritisk tenkning, produserer ny kunnskap og innovative løsninger som hjelper oss med å forstå hvordan sosiale, politiske og kulturelle endringer finner sted, sier han.
Nyeste artikler
Forskaren vaks opp i Israel. No veit han ikkje om han vil reisa tilbake
Nordisk Østforum legger ned. Forskere vil ikke lenger skrive skandinavisk
Khronos store julequiz
Fagskoledebattens blindsoner — mer enn ren kvalifisering for arbeidslivet
Frykter for kurstilbudet. Blir det svekket, kan det bli flere tomme studieplasser
Mest lest
Dette er Lise Øvreås sitt lag til rektorvalet ved UiB
ChatGPT fikk A på eksamen. — Skulle nesten bare mangle
Tidligere har hun fått drapstrusler for forskningen sin. Men nå har det skjedd noe
Cecilie Hellestveit vurderer å slutte å snakke med media: — Klikkhoreri
Professor ber studentene forplikte seg: Du vil bli sett på som en forræder om du dropper ut