Prorektor for utdanning ved OsloMet, Nina Waaler. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Prorektor for utdanning ved OsloMet, Nina Waaler. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

«Tech.phil.» - dannelse for en ny epoke?

Ex.phil. Vi har høye ambisjoner ved OsloMet, men vi har ikke som mål om å bli lik alle andre, skriver prorektor Nina Waaler.

Publisert

Den siste uken har debatten om hvilken rolle og betydning ex.phil. har i høyere utdanning nok en gang blitt aktualisert. Debatten ser ut til å være inspirert av OsloMet sitt nye kurs Technology and society, populært kalt «tech.phil», som vi i år prøver ut på årets sommerskole.

Som nytt universitet er det ikke overraskende at spørsmålet om obligatorisk ex.phil. dukker opp. Dette har tross alt vært en del av det norske universitetssystemet siden 1675. Det følger imidlertid ikke noe formelt krav fra Kunnskapsdepartementet om at universiteter må ha ex. phil. En rask gjennomgang viser at heller ikke alle norske universiteter har obligatorisk ex.phil. for alle sine studieprogrammer.

Vårt nye forberedende kurs skal ikke være en erstatning for ex.phil., men heller en variant av et forberedende emne som vi mener er viktig for våre studenter.
Nina Waaler
Prorektor, OsloMet

Vi har høye ambisjoner ved OsloMet, men vi har ikke som mål om å bli lik alle andre. Tvert imot er vi opptatt av å styrke vår egen profil som et universitet tett på samfunns- og arbeidslivets behov.

Dette er bakgrunnen for at vi har tenkt utenfor boksen ved å opprette et nytt forberedende emne med et innhold vi mener er meget aktuelt for alle våre studenter: å forberede dem på et digitalt profesjonelt arbeidsliv.

Vårt nye forberedende kurs skal ikke være en erstatning for ex.phil., men heller en variant av et forberedende emne som vi mener er viktig for våre studenter. Vi har tatt utgangspunkt i det felles kunnskapsgrunnlaget alle våre kandidater må ha når de etter endt studie skal ut i jobb.

For alle våre ferdige kandidater vil en viktig nøkkel til å lykkes i arbeidslivet være å ha en grunnleggende forståelse av vår digitale verden, hvordan teknologi påvirker livene våre og måten vi arbeider på. Arbeidsoppgaver løses på stadig nye og mer effektive og fleksible måter. Dermed øker etterspørselen etter arbeidstakere som har kompetanse til å håndtere og være med på denne utviklingen. Dette gjelder like mye for lærere og sykepleiere som for ingeniører.

Emnet Technology and society starter som en pilot på sommerskolen til OsloMet i 2018. Planen er at emnet skal undervises tre ganger i året fra 2019, for alle studenter som ønsker det.

Etter avsluttet pilot vil vi evaluere og diskutere veien videre, og om tilbudet skal bli obligatorisk eller ikke