Gult er kult på OsloMet, eller ikke? Her er rektor Curt Rice og styreleder Trine Syvertsen på scenen da det nye universitetet ble markert. Foto: Sonja Balci/OsloMet

OsloMet: Hvor kult er egentlig gult?

Gul debatt. Er gult kult, eller ikke? Meningene er delte og ironien sitter løst i kommentarfeltene etter at fagforeninger ved OsloMet advarer mot gul farge i logoen.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange har kommentert saken i mer eller mindre ironiske vendinger i kommentarfeltet under Khronos sak, og enda flere på facebook.

Dagsavisen tar opp fargeproblematikken på lederplass i dag, onsdag, under tittelen «Ser rødt på gult»:

«Dette bør tas på det sterkeste alvor. Vi kan ikke tillate at folk begynner å oppsøke campus for ukens middagstilbud eller billig påskepynt!»

Designpris for gul/svart

I en kommentar til Khronos sak viser rådgiver Bjarne Nærum ved Høgskolen i Sørøst-Norge til Kunsthall Grenland, som har fått designpris for sin gule og svarte logo:

«Klaging og sutring er ikke kult. Hva er galt med gult? Kunsthall Grenland fikk mye oppmerksomhet for sin logo. Først bannlyst av Porsgrunns politikere, så vant den alles hjerter og en gjev designpris (Norsk Form)», skriver han.

Småskummelt

Seniorrådgiver Lasse Saur ved Fakultet for teknologi, design og kunst (TKD) ved OsloMet har også kommentert Khronos sak.

Jeg synes også fargen gul er litt småskummel, tenk på gule reflekser, gule påskekyllinger (snart på salg i Nille-butikker!) og gule sykebiler.

Lasse Saur

«Jeg synes også fargen gul er litt småskummel, tenk på gule reflekser, gule påskekyllinger (snart på salg i Nille-butikker!) og gule sykebiler», skriver han.

«Gulfargen har nok gjennom flere uår virket hemmende på både fagforeninger, forskning og dannelse ved tidligere HiOA. Nu skal det tydeligvis bli andre buller», legger han blant annet til.

Slutte med påskegult?

På facebook minner mange om at for eksempel NAF og eliteserielagene Start og Lillestrøm bruker gulfargen, for ikke å snakke om Sverige, og ikke minst er jo påsken gul.

«Iiik! Skal vi slutte med påskegult også?», er kommentaren til Teis Daniel Kjelling ved Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo.

Andre går mer seriøst i rette med fagforeningene ved OsloMet.

«Du milde hva folk henger seg opp i for tiden. Her florer fattigdom, populisme, nasjonalisme.....også henger man seg opp i en farge..... milde himmel !!!», skriver Inger Jacobs.

Trenger ikke bety smitte

«Gult er fargen for smittefare, men fargen kan da brukes til mye mer enn det, og trenger ikke å være synonym med smitte. Skal man tenke slik, så ekskluderer man veldig mye», sier Sonja B. Granberg, som legger til at hun personlig synes det er fint om man viderefører den gule logoen.

«Assosierer logoen med noe som blir understreket som viktig, som i det å «gule » ut viktige setninger i en lærebok», skriver hun.

Ler av motstanden mot gult

I VG kommenterer daglig leder Johan Aaberg i Nille den kraftige motstanden mot fargen gult.

— Jeg ler av at et fargevalg kan berøre de ansatte ved universitetet så sterkt, sier Aaberg til VG.

Nille-konsernets logo er gul og svart, og ikke minst nå før påske er butikkene og reklamekampanjene preget av gult.

Er ikke fornærmet

— Vi synes gult er en fantastisk farge, vi er stolte av å bruke denne fargen, sier Aaberg.

Blir du fornærmet av at noen ansatte ved OsloMet - storbyuniversitetet ikke vil assosieres med Nille-kjeden? spør VG.

– Nei, overhodet ikke. Fargevalget deres skal ikke jeg legge meg oppi, forsikrer Aaberg.

Mer enn logo

Prosjektleder i kommunikasjonsavdelingen på OsloMet, Asta Øvsthus Kristiansen påpeker at logoer ofte blir mye diskutert, men hun viser til at det som kalles visuell identitet består av flere elementer enn logo.

— Skrifttype, bildestil, farger og grafikk. Hvis elementene fungerer bra sammen, kan de hjelpe til med å uttrykke noe om hvem vi er – en arbeidslivsnær institusjon som tilbyr profesjonsutdanninger og som forsker på velferd, med studenter og ansatte som ønsker å gjøre en forskjell i samfunnet, sier hun på det nye universitetets ansattesider.

Har ansatte med i prosessen

Hun forteller at studenter og ansatte har vært med i workshoper og gitt tilbakemeldinger på ideer og utkast.

I april vil det være klart hvordan den visuelle profilen ser ut i ulike flater.

— I løpet av våren og høsten implementerer vi så den nye visuelle profilen trinn for trinn. Førsteprioritet er nye vitnemål slik at studenter som denne våren avslutter sine studier kan få vitnemål fra et universitet. Videre vil vi prioritere det materiellet som ansatte trenger i det daglige arbeidet, sier Kristiansen, ifølge det som fortsatt er hioa.no.

FAKTA

OsloMet

Høgskolen i Oslo og Akershus ble universitet 12. januar 2018 og fikk navnet OsloMet - storbyuniversitetet.

Den visuelle profilen, inkludert logo, vil være klar i april.

Vårens avgangsstudenter får vitnemål med OsloMet-logo i mai 2018.

Nye eksterne nettsider blir lansert i august

Nye fasadeskilt er klare til studiestart i august 2018, og innvendig skilting skjer fortløpende etter dette.

Profilfargene til Høgskolen i Oslo og Akershus har vært gult og svart.

Forskerforbundet og Parat ved OsloMet advarer nå mot fargen gul, som de sier signaliserer smitte og fare.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS