Nye studenter er vår felles kapital

Prorektor for utdanning på Høgskolen i Oslo og Akershus, Nina Waaler, trekker fram at det er mange som bør se mulighetene som ligger i å knytte gode relasjoner med nye studenter tidlig i studiene, og også gjøre seg kjent med den kompetansen de får med seg.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En del av oss er heldige og nyter rolige dager og hvilepuls på sommeren, men for mange har de siste dagene vært veldig spennende og preget av høy puls! Det er nemlig i disse dager at de 130.000 personene som har søkt seg til landets statlige universiteter og høgskoler gjennom Samordna opptak, får svar på sin søknad. Dette er ikke bare en milepæl i livene til dem det gjelder. Høyt kvalifiserte søkere til utdanningene er viktig for at hele samfunnsmaskineriet skal gå rundt, og for at vi skal få den kompetansen vi trenger for å håndtere store utfordringer i nær framtid.

Jeg mener at mange aktører i samfunns- og arbeidslivet bør reflektere litt over hva årets opptak kan si oss om den framtidige kompetansen i Norge – men hovedpersonene er tross alt de nye studentene. Denne uka får de ikke bare svar på hvilket studium de kommer inn på, men på hva som vil prege deres hverdag de neste årene. I første omgang gjennom hva som blir deres studiested, og hvilke faglige ferdigheter de skal tilegne seg i utdanningen de har valgt. De har spennende år foran seg, som kanskje vil være deres beste i livet: varige vennskap, personlig utvikling og mestring, og en retning for framtidig arbeidsliv.

Denne dagen er naturligvis stor for oss som leder høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Vi er glade for, og stolte over, alle de topp motiverte og godt kvalifiserte søkerne vi har fått. Det er sammen med våre studenter at vi kan oppfylle vårt samfunnsoppdrag innen utdanning og forskning. Men vi bør ikke være alene om å være opptatt av de nye studentene som snart inntar campus over hele landet.

Det er mange som bør se mulighetene som ligger i å knytte gode relasjoner med studentene våre tidlig i studiene, og å kjenne godt til kompetansen de får med seg. Utdanning kan og skal ikke skje i et vakuum. Fagmiljøene som underviser og veileder morgendagens kandidater trenger impulser og tilbakemeldinger fra fagområdene vi utdanner til. Samtidig må arbeids- og næringslivet på sin side være bevisste på de aksjene de har i de framtidige arbeidstakerne. Det er nå de kan investere tid, krefter og kunnskap i den friske kapitalen nye studenter utgjør.

Ledelsen i landets kommuner, næringslivsledere, skoleeiere og ledere innen helsevesenet – og mange flere – skal ikke bare ta imot våre ferdige kandidater. De er også nødvendige bidragsytere i arbeidet med å utvikle og gjennomføre utdanninger av høy kvalitet og relevans, gjennom samarbeid om eksempelvis innhold i studieprogrammer, praksisplasser og forskningsprosjekter.

Vi er glade for, og stolte over, alle de topp motiverte og godt kvalifiserte søkerne vi har fått.

Nina Waaler

For å kunne løse mange av morgendagens utfordringer må utdanningsinstitusjonene også legge til rette for studieprogrammer der studenter møtes på tvers av profesjoner, og slik må det også være ute i praksis. Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) har lang erfaring med tverrprofesjonelt samarbeid, særlig innenfor helsefagene. Vi ser det som helt nødvendig at vi inkluderer stadig flere profesjoner i det tverrfaglige arbeidet, også fra for eksempel lærerutdanningene og teknologimiljøene.

En fersk sykepleierstudent tenker kanskje ikke på at han eller hun vil komme til å jobbe i team med både lærere, ingeniører, og/eller barnevernspedagoger. I tillegg til profesjonskompetanse, trenger våre nye studenter også ferdigheter og kunnskap for å forstå og kommunisere godt både med andre yrkesgrupper og mennesker de møter i ulike arbeidssituasjoner. Dette er kompetanse hele samfunnet trenger mer av. Utdanningsinstitusjonene og arbeidslivet bør i fellesskap jobbe systematisk med tverrfaglig utdanning, forskning og utvikling. Og vi må løfte fram tverrfaglige forbilder og gode eksempler for studentene.

For å sikre at dagens utdanningstilbud har høy kvalitet og relevans for morgendagens kandidater til arbeidslivet, inviterer vi våre nye studenter og våre samarbeidspartnere til et tett samarbeid om videreutvikling av våre studieprogrammer. Ikke bare som en god intensjon nå i disse spennende dagene, men fordi det vil lønne seg for all parter å styrke det langsiktige og forpliktende samarbeidet.

Innlegget er først publisert på bloggen til rektoratet på HiOA og Nina Waaler.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS