Roger Helde, førstelektor i juss og ledelsesfag ved Handelshøgskolen Nord universitet, leder universitetets satsing på SI-metoden. Foto: Nord universitet
Roger Helde, førstelektor i juss og ledelsesfag ved Handelshøgskolen Nord universitet, leder universitetets satsing på SI-metoden. Foto: Nord universitet

Nord universitet Stjørdal presser strykprosenten ned med «ny» metode

Studieteknikk. Møter med studenter som tidligere har fått god karakter, har gjort underverker for strykprosenten på fysikk- og jusskurs ved Nord universitet Stjørdal.

Publisert   Sist oppdatert

Nord universitet Stjørdal står alene i Norge om å ha tatt i bruk en metode spesielt utviklet for emner der strykprosenten kan være høy.

Jusskurset som tilbys ved Nord universitet Stjørdal, hadde ifølge førstelektor Roger Helde en strykprosent på opp mot 30 prosent så sent som i 2016.

Fakta

SI-metoden

Står for «Supplemental Instruction»

Utviklet i 1973 ved University of Missouri i Kansas City.

Viderekomne studenter som har bestått emnet med godt resultat, hjelper førsteårsstudenter i personlige møter.

SI-metoden anvendes av over 1500 universiteter fordelt på 30 land

Så langt er det kun Nord universitet Stjørdal som bruker SI i Norge

Lunds universitet i Sverige er europeisk sentrum for SI-PASS, opplæringprogrammet for SI-ledere.

Kilde: Wikipedia / Nord universitet

SI fokuserer ikke på svake studenter, men på tradisjonelt vanskelige kurs med høy strykprosent og dårlig oppmøte til eksamen.
Roger Helde
Førstelektor, Nord universitet

I år er strykprosenten lik null på dette kurset, igjen ifølge førstelektor Helde. Han står bak innføringen av SI-metodikken på fysikk- og jusskursene ved Stjørdal-campusen.

Studentaktiv metode

SI-metoden, fra den engelske beskrivelsen «supplemental instruction» (komplementerende undervisning), går kort sagt ut på å engasjere studentene i større grad.

Viderekomne studenter som har gjennomført det aktuelle emnet med godt resultat, hentes inn for å gjennomføre ukentlige samlinger med grupper av førsteårsstudenter.

— SI fokuserer ikke på svake studenter, men på tradisjonelt vanskelige kurs med høy strykprosent og dårlig oppmøte til eksamen, opplyser Helde til Khrono.

Erfaringen har vært at studentene opplever samlingene som sosiale og motiverende.

— Vi erfarer at vi demper gapet mellom videregående skole og universitet, og at studentene blir godt kjent med hverandre. SI gjør det lett for dem å være aktive, og de tør å spørre om det de lurer på, har Helde uttalt til Universitetsavisa.

Kun Stjørdal i Norge

Metoden er kanskje ny i Norge, men det er 45 år siden den ble utviklet ved University of Missouri.

Nord-campusen i Stjørdal er alene i Norge om å bruke metodikken, selv om den er i bruk ved hundrevis av universiteter verden over.

Lunds universitet i Sverige huser et europeisk senter for SI-PASS, programmet der vordende SI-ledere kurses i metoden.

I april arrangerer imidlertid Nord universitet Stjørdal eget kurs i metoden for interesserte lærere, pedagoger og akademikere, forteller Helde.