Utfordrer studenter til å by på sin kunnskap

Forfatterene av «Studer med mål og mening» utfordrer høgskolestudentene på at de må delta aktivt i studentlivet og by på seg selv. Det er «ute» å sitte en krok på lesesalen å pugge.

Publisert   Sist oppdatert

— Vi må slutte å si «hva har de egentlig lært på videregående?». Jeg er imponert over nye studenters nivå. Det er ganske avansert, sier Marit Greek.

Sammen med Kari Mari Jonsmoen har hun skrevet håndboken «Studer med mål og mening». Fredag 30. august presenterte Greek (bildet under) boken på høstens første lunsjseminar på Læringssenteret ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA).

Gjemmer kunnskap

Problemet for mange studenter er ifølge Greek at de ofte gjemmer sin kunnskap.

— De bør bli mer bevisste på sin rolle og hva som kreves av dem som student. De må by på sin kunnskap og skape kulturen, ikke bare bli en del av den, sier Greek. 

Hun forteller at derfor har håndboken et helhetlig blikk på det å lykkes som student, og hun sier at de som forfatterne ønsker å gi noe mer enn tekniske bøker gjør.

Stort språkmangfold

«Studer med mål og mening» henter mye av innsikten fra forskningsrapporten «Å være student i et flerkulturelt studiemiljø» (2008) av Kari Mari Jonsmoen. Håndboken er krydret med sitater fra tidligere informanter.

— Vi legger også en del vekt på kommunikasjon, som vanligvis ikke tas opp i studiebøker. Som student skal du fungere i et miljø med stort språkmangfold. Du må våge å tro på deg selv og bruke språket, påpeker Greek.

Gjør seg lite gjeldende

Forfatterne trekker fram at forskning har vist at mange studenter ikke klarer å kommunisere godt nok, at de gjør seg lite gjeldende i de ulike aktivitetene og at læringen foregår på majoritetens premisser.

— Høyskolestudiene er yrkesrettet, og du må ha kommunikasjonsferdigheter når du går ut i yrkeslivet. Det å være student på en høyskole handler om å delta, involvere seg og å diskutere med medstudenter, framhever Greek.

Henger sammen

Siste del av håndboken handler om skriftlige tekster. Greek mener at det å lese, skrive og snakke ikke kan skilles fra hverandre. Det kryr av skrivekurs, men de ser gjerne ikke på skriving som en prosess der det å lese en tekst kritisk er en sentral del.

— Prøv ulike læringsmetoder og finn frem til en læringsstil som passer til deg, oppfordrer Greek til slutt.