lansering

NMBU og NTNU får egne frimerker

I fire år har Posten hatt en frimerkeserie gående med søkelys på norsk forskning, innovasjon og teknologi.

Frimerkedirektør Halvor Fasting og xxx avduker - tar bort en stor rød duk fra - et stort  frimerke som er plassert på et stativ.
Frimerkedirektør Halvor Fasting og professor og leder for Foods of Norway, Margareth Øverland, avduket denne uken et nytt frimerke på NMBU.
Publisert Sist oppdatert

Frimerkeserien er et samarbeid mellom Posten og Norges forskningsråd. Denne uken er det duket for frimerkelansering ved NMBU, mens NTNU får se sitt frimerke onsdag 4. oktober.

De to frimerkene som nå lanseres, blir det åttende og niende merket i forsknings-, teknologi- og innovasjonsserien til Posten.

Det skriver presse- og kommunikasjonsrådgiver i Posten Bring AS, Aleksander Hømanberg, i en e-post til Khrono.

Her er frimerket til NMBU. NTNUs frimerke blir ikke offentliggjort før neste uke.

Grantrær som dyrefôr

Frimerket som ble lansert på NMBU torsdag, har et motiv som illustrerer forskningssenteret Foods of Norways arbeid ved NMBU.

Foods of Norway har vært med på å utvikle bærekraftig dyrefôr fra norske grantrær. Målet er at dette skal utkonkurrere importert soya, og frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting, er imponert.

— Prosessen med å omdanne gran til fôr er en komplisert prosess, men resultatet vil gi gode miljøgevinster og er et vitnesbyrd på at norsk forskning og innovasjon i aller høyeste grad kan måle seg internasjonalt, uttaler han.

Fôret som blir produsert inneholder 65 prosent protein og er rikt på antioksidanter. Forskningen viser at det er lettfordøyelig, slik at dyrene blir friskere og vokser fortere.

Testmetode

Frimerket som skal lanseres ved NTNU neste uke, illustrerer forskningen som resulterte i en testmetode som ga norske myndigheter muligheten til å holde koronapandemien under nøye oppsyn.

Testmetoden ble utviklet av NTNU-forskerne Magnar Bjørås, Sulalit Bandyopadhyay, Per Arne Aas, Sten Even Erlandsen, Lars Hagen, Anuvansh Sharma og Vegar Ottesen.

Forskningen deres fikk en usedvanlig viktig betydning, spesielt før vaksinen kom på plass, sier frimerkedirektør Halvor Fasting.

Alle frimerkene i nevnte serie er blitt designet av den sveitsisk-norske designeren Enzo Finger. Opplaget er på 185.000 per frimerke.

Powered by Labrador CMS