Debatt

Nå tester korona mine ideer

I ti år har ledelsen prøvd å få meg til å bruke e-læring uten hell. Nå tester korona mine ideer, skriver førsteamanuensis i kommunikasjonssystemer ved HVL, Per Thorvaldsen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi sitter rundt lunsjbordet. Vel, avstanden mellom oss har økt betraktelig siste uken. Dagens tema? Korona så klart. Noen deler sin bekymring og andre prøver galgenhumor.

En liten gruppe sitter med regneark og diskuterer pandemiens matematikk. Den er like enkel som den er brutal. Så lenge veksten i nye tilfeller er basert på antall eksisterende tilfeller vil vi alle bli smittet inntil gruppeimmuniteten slår til. Hva viruset skal finne på da, er det ingen som bryr seg om.

Per Thorvaldsens avatar brukt i digital undervisning.

Med høgskole som arbeidsplass og kollektivreisende, skulle det ikke mye fantasi til å forutse det som skjedde forrige torsdag da det første dødsfallet kom. Statsministeren stengte Norge.

Mine studenter og jeg tok grep allerede torsdag morgen. Vi foretok fjernundervisning i klasserommet. Vi trente på å forhindre det pedagogiske katastrofescenariet – ingen undervisning. Vi testet teknikken mens vi kunne bruke den verbale kanalen til å se hvordan det fungerte.

Etter den sedvanlige fomlingen fikk vi det til. Skal jeg være ærlig så var det fascinerende enkelt. Som nyfrelst dedikert e-lærer, ble resten av dagen og helgen brukt sammen med kollegaer til å raffinere metodene og i solidaritetens navn lage kræsjkursvideoer i fjernundervisning slik at vi alle er forberedt på å unngå det som kan bli den pedagogiske blåmandagen.

I ti år har ledelsen prøvd å få meg til å bruke e-læring uten hell. Lokkemidlene har vært mange. Mer lønn, hjemmekontor, mer tid til forskning og annen selvrealisering. Mitt ankepunkt har vært at det kun er i møte med studentene at læring foregår. Nå tester korona mine ideer.

Er det mulig å møtes og lære like godt med fjernundervisning? Tiden vil vise. Paradoksalt nok kan et lite virus skape større endringer i høyere utdanning enn noen dekan, rektor eller minister for forskning og høyere utdanning har fått til.

Til uken står bruken av koding for å få signaler gjennom støyen på programmet. Det burde være høyst aktuelt i disse tider, og skulle noen andre ønske å delta er det bare gi et ord så sendes en lenke til undervisningen. Vi får satse på at internettet ikke kneler.

Da jeg selv er i virusets risikogruppe har jeg tenkt å trykke på opptaksknappen i et fåfengt forsøk på å bli udødelig.

Powered by Labrador CMS