Mina Suwal tar masterprogrammet i matematikk for lærere ved Kathmandu University og synes hun er heldig som har fått denne muligheten. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Mina Suwal tar masterprogrammet i matematikk for lærere ved Kathmandu University og synes hun er heldig som har fått denne muligheten. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Mina føler seg heldig

I et klasserom bak tunge, mørkerøde gardiner på Medha Secondary School i byen Bhaktapur underviser mattelærer Mina Suwal i geometri. Før og etter jobb tar hun master i matematikk for lærere.

Publisert Oppdatert

Bhaktapur, Nepal (Khrono): Mina Suwal har prøvd to ganger å ta master på tradisjonell måte, men det ble for vanskelig samtidig som hun skulle ta seg av to barn, familie og full jobb. Nå er hun godt i gang med nettstudier ved Kathmandu University.

— Nå skal jeg greie det. Første eksamen gikk fint, og det gjør meg tryggere på at jeg skal få det til, sier hun.

Se også: 

Får låne nett

Vi har nett på skolen også, så jeg kan jobbe her. Jeg er heldig som har mange som støtter meg.

Mina Suwal

Hun har en bærbar pc og en svoger som kommer med ruteren sin til huset hennes når hun trenger nett til studiene. Dessuten har faren hennes nett hjemme hos seg, så hun forteller at hun klarer seg fint.

Riktignok er farens hus ganske ødelagt av jordskjelvet, og store deler av nabolaget raste sammen.  Folk er redde for flere skjelv og det har vært en hard tid. Hjemme hos henne - det hun kaller mannens hus - ble den eldste delen av hjemmet ødelagt, men ikke den nye delen der de bor nå. Skolen ble ikke ødelagt. Den var i god bygningsmessig stand og står like fint.

— Vi har nett på skolen også, så jeg kan jobbe her. Jeg er heldig som har mange som støtter meg - rektor på skolen og broren min som er arbeidsledig og har tid til å kjøre meg inn til Kathmandu når jeg skal på samlinger der. Jeg føler meg veldig heldig, sier hun.

Bruker dataprogram

I klasserommet går viftene i taket, elevene sitter i sine hvite og burgunder skoleuniformer og jobber med oppgaver, mens Mina går rundt i sin rosa, tradisjonelle drakt og hjelper til med å bestemme ulike vinkler under denne innføringstimen i geometri. I undervisningen bruker hun pc og projektor, og ved hjelp av programmet GeoGebra forklarer hun hva de ulike vinklene heter. Det er litt over 40 elever i klassen, noe som er forholdsvis lavt antall for en offentlig skole i Nepal.

— Jeg har lært å bruke dette programmet gjennom studiene, og det er veldig nyttig. Elevene liker det, forteller hun.

Etter timen er det lunsj på lærerværelset. Her serveres  den tradisjonelle retten «beaten rice», det vil si rå riskorn som er slått flate, og bønner. De fleste lærerne på denne skolen er kvinner, mens rektor er en mann. Han får mye skryt av kvinnene på lærerværelset. De sier at han har vært veldig flink til å skaffe ressurser til skolen, slik at den nå er en av de beste i distriktet.

Ønsker seg videoer

Det er ti år siden Mina tok bachelorgraden ved Nepals største universitet, Tribhuvan. Hun liker metodene ved Kathmandu University (KU) bedre.

— Ved Tribhuvan var det et enormt pensum, bare tradisjonelle læremetoder og lite hjelp å få. Ved KU er pensum mer begrenset, og vi får mye hjelp. Det er nyttig for meg, sier hun.

Hun har likevel noen råd å komme med.

— Jeg synes at vi burde få videoer der matematikkoppgavene blir forklart. Det er vanskelig å lese seg til alt på egenhånd, sier hun.

På Medha Secondary School underviser Mina 4.-7. trinn i matematikk. Når hun blir ferdig med masteren kan hun undervise også på de øverste trinnene.

— Det kan hende jeg kommer til å gjøre det. Jeg liker matematikk, sier hun.

 

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!