HiOAs hemmelige legoland

De leker seg til mastergrad. Khrono har vært med inn i høgskolens hemmeligste rom: Legorommet på Kjeller.

Publisert   Sist oppdatert

Fire masterstudenter på studiet i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) skal leke seg fram til mastergraden sin, og utvikle nye konsepter for leketøyselskapet Lego.  

Karina Engen Høglid (24), Bendik Berntsen (27), Håvard Dybwad (23) og Andres Caro Del Castillo (25) er de heldige utvalgte som får være i praksis hos Lego.

Ideene de jobber med er hemmelige, og studentene får ikke dele dem med noen andre enn hverandre. Khrono har fått lov til å være med inn i høgskolens hemmeligste rom: Legorommet på Kjeller.

— Jævlig mye jobb

Utover rommet ligger enorme mengder av lego strødd rundt i hauger, mens de utvalgte studentene jobber med hver sine prosjekter. En av dem forsøker å demonstrere en idé han har med store armbevegelser og mye entusiasme, mens de andre forsøker å følge tankerekke og komme med innspill. 

Jeg vil helst lage Lego for alle, ikke bare for gutta.

Karina Engen Høglid (24)
Masterstudent i produktdesign ved HiOA

— Alle liker jo Lego, svarer Bendik Berntsen på spørsmålet om hvorfor de egentlig ville ta masteren sin gjennom praksis hos Lego.

—Målet er å få noe ut i produksjon. Akkurat nå jobber vi med å utvikle konsepter ingen har sett før. Såkalte never seen before-ting, sier Høglid.

— Det er jævlig mye jobb, rett og slett, avslutter Dybwad.

Ideene må være lønnsomme

Det er også en av hovedgrunnene til at alle ideer og konsepter de utvikler er hemmelige. De begynte på mastergraden sin høsten 2013. Det er første gang produktdesignlinja gjennomfører et slikt samarbeidsprosjekt med selskapet Lego. Tidligere i mastergraden har de fire vært på besøk hos hoveddesignerne til Lego i Billund i Danmark, for å lære om både produksjonsteknikker og hvordan designerne tenker.

— Med dem har vi kjørt runder med 100 ideer på en uke. Da må vi komme opp med 100 nye ideer, og så er det kanskje fire av dem som de synes er kule. Resten må vi bare forkaste, forklarer Kristina Høglid.

— Det skal jo ikke bare være en god idé, man må jo bevise at Lego kan tjene penger på den i tillegg. Blir det for dyrt å produsere, er ikke ideen god nok, supplerer Berntsen.

Fornøyd instituttledelse

Lederen for Institutt for produktdesign, Gunnar Gundersen, er svært fornøyd med Lego-studentene.

— At vi har en mastergrad der vi samarbeider med Lego, er noe nytt vi har begynt med. Det er veldig artig, sier Gundersen.

Han fortsetter med å forklarer at på produktdesignlinja ønsker de ikke at studentene bare skal holde på med programmer på skjerm, men også gjøre noe praktisk og utvikle nye produkter.

— Det er alltid morsomt at studentene våre gjør det bra, og dette er noe vi ønsker å fortsette med, forteller Gundersen.

Vil lage kjønnsnøytral Lego

Masterstudentene har fått gutter i alderen sju til elleve år som hovedmålgruppe for konseptene de skal utvikle. Karina Engen Høglid er eneste jente i gruppa på fire, og er opptatt av å ta Legoen tilbake til det den opprinnelig var.

— Jeg vil helst lage Lego for alle, ikke bare for gutta, sier hun.

Hvor mye gjennomslag det kjønnsnøytrale får, er hun usikker på. Hun forklarer det med at det å lage Lego for hvert kjønn, åpner flere markeder for selskapet. Høglid skulle gjerne hatt med seg en jente til i mastergruppa.

— Det hadde vært fint med flere jenter i gruppa, ettersom det til tider blir mye grisehumor. Samtidig er jeg glad for at vi bare er fire i gruppa, forklarer hun.

Valgte tverrfaglighet

Sent i november 2012 var Lego-ledelsen på besøk på HiOA, og kreativ direktør i selskapet fortalte til hioa.no hvorfor de valgte seg nettopp høgskolen:

— Jeg valgte Oslo, fordi jeg kunne tenke meg en tverrfaglig gruppe av folk med ulik faglig bakgrunn, sier kreativ direktør Erik Legernes i LEGO.

— Vi er i første omgang interessert i noen med passion for LEGO som studerer brukerservice-design og ingeniørfag, og som ser på det som en tverrfaglig utfordring, sier Legernes.

– Vi vil starte litt smått. Hvis det fungerer her, bygger vi det mer ut. Vi er også interessert i digital opplevelse, når vi har litt mer konkrete ting vi arbeider mot.

Lego samarbeider alt med ingeniørstudenter i mekaniske fag fra Odense i Danmark.

– Det er studenter som kan 3D, kan lage prototyper og har hjul i hodene der ting settes sammen og virker. De har forståelse for funksjon, og funksjoner er jo det vi jobber med. Det kan være interessant å knytte sammen noen som tenker design, estetikk og funksjon. Historiefortelling kan også være interessant, forklarte Legernes ifølge hioa.no.

– I første omgang er det som gir mest mening design, mekanisk ingeniør, ingeniør - digital, og brukerservice, brukerintegrering og brukerinnsikt, sier han.

Får svar i mai

I mai 2014 skal masterstudentene på Kjeller til Danmark for å diskutere de endelige ideene sine med Legos designgruppe.

Da får de svar på om noen av ideene deres er gode nok til å gå ut i produksjon.

— Jeg liker å tro at det er mulig å få noe ut i produksjon, men man vet jo aldri, sier Høglid.

— Akkurat nå er det uansett ren lek og eksperimentering. Og det er jo bare gøy, avslutter Berntsen.