Tobias Lynghaug, leder i NITO Studentene, mener det er en fallitterklæring for grunnskolen om det er behov for felles førsteår for alle studenter. Foto: NITO
Tobias Lynghaug, leder i NITO Studentene, mener det er en fallitterklæring for grunnskolen om det er behov for felles førsteår for alle studenter. Foto: NITO

Skal det mer inn i utdanningene må noe annet tas ut

Ex.phil. Om det er behov for et felles førsteår i alle studier er det en fallitterklæring for videregående og grunnskole i Norge, mener NITO Studentene-leder Tobias Lynghaug.

Publisert

Hva er det egentlig Anne Husebekk vil med sitt forslag om felles førsteår i alle studier? Er det et obligatorisk forkurs for alle studenter og dermed en forlengelse av alle utdanninger med ett år?

I så fall mener jeg det er en dyr og svært dårlig idé. Stemmer det imidlertid at det er behov for noe slikt, er det en fallitterklæring for videregående- og grunnskole i Norge.

Ingeniørut-danningene er i dag lastet til pipa med innhold, og hvis det skal innføres noe mer, vil det resultere i mindre tid til emnene som allerede er i utdan-ningene.
Tobias Lynghaug
Leder, NITO Studentene

Rektor Husebekk kommer med mange gode betraktninger i sitt innlegg men jeg holdt på å sette kaffen i halsen da jeg nærmet meg slutten og leste nest siste avsnitt.

Det første jeg reagerte på er hennes påstand om ex.phil. i dag. Det stemmer ikke at nesten alle som vil oppnå en universitetsgrad må ta forberedende. Det vet også Husebekk. Vi trenger ikke gå lenger enn til hennes egen institusjon for å avkrefte det. Slik bør det også være fremover, fordi ex.phil. er verken relevant eller tilpasset alle studieprogram.

I en annen Khrono-artikkel spør Husebekk om Platon og Kant bør erstattes av entreprenørskap og programmering? Ja, jeg tror det er både mer tidsriktig og nyttig, men vil presisere at det ikke nødvendigvis passer inn i alle utdanninger. Det er også her debattene ofte sporer av. Alt for mange har sterke meninger om hva andre fagfelt enn deres eget bør inneholde.

Det andre jeg reagerer på er at alle er opptatt av å få mer inn i utdanningene, men ingen har forslag til hva som skal ut. Derfor er min oppfordring til Husebekk; kom med forslag til hva som skal kuttes, eller presiser eventuelt at du mener alle universitetsutdanninger skal forlenges med ett år.

Hva ett år med høyere utdanning koster pr student varierer veldig fra studie til studie, men at det er snakk om store summer hvis vi multipliserer med antall studenter er det liten tvil om. Istedenfor å bruke midler på et felles førsteår, burde det prioriteres ressurser til kvalitetsløft i den enkelte utdanning. Mer fellesfag er ikke nødvendigvis et kvalitetsløft.

Ingeniørutdanningene er i dag lastet til pipa med innhold, og hvis det skal innføres noe mer, vil det resultere i mindre tid til emnene som allerede er i utdanningene. Dette vil igjen resultere i mindre spisskompetanse innenfor det enkelte fagfelt, med mindre lengden på utdanningene skal justeres.

Istedenfor å diskutere om en større del av studiene burde være felles, må vi diskutere om vi kan gjøre de eksisterende fellesfagene mer relevant for den enkelte studieretning.