karakterrotet

Lover at de vil vurdere helt spesielle tilfeller en gang til

Det norske Kunnskapsdepartementet ber det internasjonale skolesystemet IB om å rydde opp i karakterrotet de har skapt. Organisasjonen lover å se en gang til på det de kaller ekstraordinære tilfeller.

Den internasjonale organisasjonen IB lover å vurdere endel enkelttilfeller blant sine videregående elever og deres karakterer på nytt. Kunnskapsdepartementet ba dem tirsdag kveld om å rydde opp.
Den internasjonale organisasjonen IB lover å vurdere endel enkelttilfeller blant sine videregående elever og deres karakterer på nytt. Kunnskapsdepartementet ba dem tirsdag kveld om å rydde opp.
Publisert Oppdatert

Tirsdag skrev Khrono om kontroversen rundt måten skolesystemet International Baccalaureate (IB) har valgt å fastsette karakterene sine på i år, på grunn av koronakrisen.

Flere mener man burde fastsatt karakterer på en annen måte — ettersom den nye beregningsmåten har slått svært negativt ut for enkelte.

Departementet ba om redegjørelse

Tirsdag kveld meldte Kunnskapsdepartementet seg på saken, og ba i en pressemelding International Baccalaureate Organization (IBO) om en redegjørelse «etter at flere av årets avgangselever fra IB mener diplomet ikke viser riktige karakterer. På grunn av covid-19 avlyste IBO vårens eksamen for sine elever.»

Selv om IB-uteksaminerte skulle ønske regjeringen kunne blandet seg mer inn enn dette, fastslo statssekretær for forskning- og høyere utdanningsministeren, Aase Marthe J. Horrigmo, at dette er en sak IBO må håndtere.

— Verken Kunnskapsdepartementet, Samordna opptak eller universiteter og høgskoler kan endre et offisielt diplom fra IB eller andre skolesystemer, sa hun.

Alexander Linde Lossius ble intervjuet i tirsdagens Khrono-sak som en av dem som kom dårlig ut av det nye karaktersystemet.

Han og familien er glad for at Kunnskapsdepartementet engasjerer seg i saken, men de har liten tro på at IBO klarer å adressere dette fort nok til at justeringer får innvirkning på Samordna opptak.

— Vi forstår at Kunnskapsdepartementet ikke kan endre et IBO-diplom. Det Kunnskapsdepartementet derimot kan gjøre, er å justere kriteriene for hvordan IB-karakterene fra 2020 omregnes ved bruk i Samordna opptak. Vi håper de ser nødvendigheten av dette for å unngå at IB-elever blir skadelidende ved opptak til høyere utdanning i Norge, skriver de i en epost til Khrono.

Skal se på ekstraordinære tilfeller

Sent tirsdag kveld kom det en pressemelding fra IBO der de skriver at de alltid ser gjennom tilbakemeldingene fra elever og skoler med respekt, omsorg og overveielse.

I meldingen forklarer de måten de har vurdert IB-elevene på i år, og fastslår at IB har introdusert en ny prosess med å se over ekstraordinære tilfeller.

«We will prioritize cases that are linked to progression to support with university admissions and dates of admissions,» skriver de, og fastslår at IB har forpliktet seg til å gjøre en nøye gjennomgang av alle disse tilfellene, men at de ikke kan garantere høyere karakterer som et resultat av gjennomgangen. De skriver og at resultater som anses som rimelige, ikke vil bli satt ned som et resultat av denne prosessen.

IB har identifisert tre prioriterte områder for gjennomgangen:

  • Avvik på kandidatnivå
  • Avvik på fagnivå
  • Hele kohortavvik

IB: Vi ønsker alle det samme

IBO skriver at karakterene ikke ble satt for 2020 ved hjelp av en data-basert algoritme, men gjennom en IB-tildelings-modell. De viser til hva de endelige karakterene har blitt basert på: Skriftlige oppgaver, «predicted grades» og skole-kontekst. Om det siste punktet skriver de dette:

«For hvert fag på hver skole, ble det anvendt en unik faktor basert på historisk prediksjons-data, og denne samme skole-faktoren ble anvendt på hver elev på den skolen for det faget og det nivået».

IBO ber elever om å kontakte skolekoordinatorer direkte hvis de vil ta opp bekymringer.

«Vi ser fram til konstruktiv dialog med rektorene på skolene og koordinatorene. Vi ønsker alle det samme: Å sikre en lys framtid for alle våre elever over hele verden.»

«Ikke optimister»

Alexander Linde Lossius sier at de uteksaminerte IB-elevene ikke har fått beskjed om noen ny gjennomgang.

— Vi finner heller ingen informasjon om dette på IBO sin nettside. Hvis likebehandlingsprinsippet skal gjelde, må dette gjøres kjent for alle avgangselevene slik at de får lik mulighet til å få vurdert resultatene på nytt. Fremdeles unnlater IBO å offentliggjøre algoritmen for hvordan karakterene settes. Det er grunnleggende mangel på transparens, og dette undergraver tiltroen til karaktersettingen, skriver familien Lossius i en epost.

De skriver videre at de opplever at IBO nå prøver å lappe på en løsning som i utgangspunktet er dysfunksjonell. De mener fortsatt det beste vil være om IBO gjør hele prosessen på nytt og primært baserer seg på «predicted grades».

De vil nå ta kontakt med Bergen katedralskole på nytt og høre om dette kan innebære at Alexander sine resultater kan revurderes. «Men med tanke på at hovedopptaket i Samordna opptak gjøres kjent 20. juli er det fryktelig dårlig tid, så vi er ikke optimister,» skriver de.

Forsvarer systemet

Viserektor ved Stonehill International School, Bangalore, Joe Lumsden forsvarer i et innlegg på nettstedet medium.com måten IB har satt karakterer på i år.

Han mener det er gode grunner til at «predicted grades» ikke kunne blitt brukt.

«De endelige karakterene var åpenbart lavere enn «predicted grades». Det er de hvert år, og det må de være for å kunne spille en relevant rolle i universitetenes opptakssystemer,» skriver han i innlegget.

Han skriver videre at karakterer er komparative i sin natur:

«Uansett hvilket kalkuleringssystem man bruker, må gjennomsnittet forbli likt fra år til år. Hvis en elev sin predicted grade er 7, og vedkommende går ned til 6 dette året, er det fordi andre elever rundt omkring i verden gjorde det bedre i sin Internal Assessment (skriftlig oppgave journ.anm.)»

Lumsden mener det er svært usannsynlig at IB kommer til å offentliggjøre algoritmen de har brukt for å kalkulere de endelige karakterene.

«Dette ville resultert i at folk som meg gikk møysommelig gjennom den, på vegne av mine studenter, slik at jeg kunne argumentert for høyere poengsummer. Systemet som har blitt brukt dette året er ikke perfekt på noen måte, men omstendighetene tatt i betraktning, er det mye mindre tilfeldig enn hva kritikerne hevder», skriver han.