Den nye logoen skal brukes på 6000 skilt og på et stort mangfold av andre flater, blant annet de digitale. Foto: OsloMet

Her er den nye logoen til OsloMet

Logo. Den nye logoen til OsloMet er klar. Bokstavene i navnet står i en rett vinkel og fargene er fortsatt gul og svart.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høgskolen i Oslo og Akershus er blitt til OsloMet og den gamle logoen skal erstattes av en ny.

Den nye logoen består kun av bokstavene i ordet OsloMet, formet som en trekant - eller som en pil, om man vil.

Dermed er det over og ut for den gamle logoen til Høgskolen i Oslo og Akershus, som består av svarte streker eller byggestener i en trekantform, og som ifølge beskrivelsen på den gamle høgskolens nettsider danner en bro som henspeiler på veien til kunnskap gjennom akademia.

Den har form som en pil, og står slik sett i stil med universitetets rolle i å drive samfunnet framover med ny kunnskap og yrkesutøvere det er stort behov for.

Sverre Molandsveen

Den nye logoen til OsloMet — storbyuniversitetet.

Pil opppover

Nå er det «opp og fram» som gjelder og ifølge kommunikasjonsdirektør Sverre Molandsveen er det nettopp dette den nye logoen skal symbolisere.

— Den har form som en pil, og står slik sett i stil med universitetets rolle i å drive samfunnet framover med ny kunnskap og yrkesutøvere det er stort behov for, sier han.

Han karakteriserer logoen som enkel, stilren og moderne.

— Den bærer med seg pilformen fra den gamle logoen, men står også for en fornyelse, og et viktig poeng er også at den er anvendelig på veldig mange flater, ikke minst de digitale, sier han.

Han opplyser at arbeidet med ny visuell profil, inkludert ny logo, har pågått siden 12. januar, som er den dagen Kongen i statsråd bestemte at Høgskolen i Oslo og Akershus skiftet navn til OsloMet — storbyuniversitetet.

OsloMet har fått hjelp av designbyrået Uniform med å utforme logoen og hele den visuelle profilen, som i tillegg til logo blant annet består av farger, skriftfont, bildebruk, og grafiske elementer.

Pekte seg ut

Studenter og ansatte har vært med og sagt sin mening om ny logo gjennom workshoper, der også kommunikasjonsrådgivere ved de enkelte enhetene har deltatt.

— Denne logoen pekte seg tidlig ut som den mange mente ville treffe målgruppene våre godt, sier Molandsveen.

I alt skal logoen prege cirka 6000 skilt rundt om på universitetet. Skiltene skal leveres av Eurosign AS, som vant konkurransen om universitetets skiltavtale. I tillegg skal logoen tas i bruk på et stort mangfold av flater, blant annet alt av publikasjoner, ulike typer materiell, nettsider og ikke minst vitnemålene.

— Nå når logoen og hele den visuelle profilen er klar begynner det store arbeidet med å ta den i bruk. Førsteprioritet er at studenter som avslutter studiene denne våren får vitnemål med OsloMet-profil, og ellers vil logoen bli tatt i bruk gradvis utover våren. Ved studiestart skal det meste være klart og nye nettsider lansert, sier Molandsveen.

Nettsidene er det byrået Hyper som hjelper til med, i samarbeid med designbyrået Uniform.

Advarte mot gulfargen

Fagforeningene ved OsloMet advarte mot å fortsette å bruke gult som profilfarge for OsloMet.

Forskerforbundet ved OsloMet viste til at gult signaliserer smitte og infeksjonsfare, og ba i en henvendelse til ledelsen ved OsloMet om at ikke bruker denne fargen i den nye logoen.

Dette er den gamle logoen til Høgskolen i Oslo og Akershus, nå OsloMet

Blant annet viste de til at det forbindes med fareskiltene for radioaktivitet, biologisk smitte og kjemiske våpen i gult og svart.

I tillegg minnet det om billigkjedende Bunnpris og Nille, mente de.

Forbindes med det gule

— Vi har tatt innspillene deres delvis til følge og har valgt en noe varmere gulfarge enn den som brukes i disse fareskiltene, sier Molandsveen.

Han legger til at tilbakemeldingen fra studenter og ansatte var at det var viktig å beholde gult og svart som profilfarger.

— Fargene forbindes med oss og bidrar også til å skille oss tydelig fra de andre institusjonene. Vi vil være litt annerledes, og så vidt vi har kunnet finne ut er det ingen andre som har gult som profilfarge, sier han.

Hovedtillitsvalgt i Forskerforbundet, Erik Dahlgren, har ikke sett logoen før den nå blir offentliggjort.

Han konstaterer at det fortsatt er gult og svart som gjelder.

— Jeg hadde håpet at de hadde tatt mer hensyn til våre innspill, sier han.

FAKTA

Visuell profil for OsloMet

Høgskolen i Oslo og Akershus ble universitet 12. januar 2018 og fikk navnet OsloMet - storbyuniversitetet.

Etter dette har arbeidet med ny visuell profil, inkludert logo, for universitetet pågått.

18. april lanseres logoen.

Den består kun av bokstavene i ordet OsloMet, i en trekantform.

Designbyrået Uniform har designet logoen.

Den skal blant annet prege rundt 6000 skilt inne og ute på OsloMet campuser.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS