Debatt Daniel Vogedes

Lite imponerende å ikke si «takk for hjelpen»

Har man rett og slett glemt å nevne det isbrytende cruiseskipet som brøytet vei for FF «Kronprins Haakon»? spør Daniel Vogedes.

28. juli ankom FF «Kronprins Haakon» Nordpolen. Bare én nyhetsside nevnte det isbrytende cruiseskipet «Le Commandant Charcot» fra Frankrike, som faktisk lagde et rak helt fram til Nordpolen, skriver Daniel Vogedes.
28. juli ankom FF «Kronprins Haakon» Nordpolen. Bare én nyhetsside nevnte det isbrytende cruiseskipet «Le Commandant Charcot» fra Frankrike, som faktisk lagde et rak helt fram til Nordpolen, skriver Daniel Vogedes.
Publisert Oppdatert

Denne teksten er et debatt­inn­legg. Inn­holdet i teksten uttrykker forfatterens egen mening.

Alle som utdannes på universitet lærer nokså tidlig at det er viktig å sitere (og kreditere) personer når man bruker andres data eller tekst. De fleste forskere er ganske flinke å gjøre dette. I tillegg er det god skikk å nevne dem som har hjulpet til, som for eksempel at feltassistenter eller mannskap på forskningsskip, selv om de ikke er direkte involvert i selve fagarbeid. Mange gjør det også, og sånn skal det være. Dessverre skjer det beklagelige glipp.

LES VIDERE ETTER ANNONSEN

FÅ NYHETER PÅ MOBILEN
Last ned Khrono-appen!

Download on the App Store Tilgjengelig på Google Play

28. juli nådde FF «Kronprins Haakon» Nordpolen for første gang. Mange medier rapporterte om dette. Det ble også skrevet om på hjemmesidene til diverse norske forskningsinstitusjoner. Vi kunne blant annet lese om hvor lite is det var på veien og at turen gikk mye raskere enn forventet. Merkelig nok var det bare én nyhetsside som nevnte at det isbrytende cruiseskipet «Le Commandant Charcot» fra Frankrike, som faktisk lagde et rak helt fram til Nordpolen. Dette sparte forskningsskipet tonnevis av drivstoff.

I prinsippet er det jo dette et ypperlig samarbeid: Rederiet og den norske skattebetaler spares for mye penger (spesielt i disse tider med kostbart drivstoff), og miljøet for en god del utslipp. Det var derimot langt mindre ypperlig at det franske skipet ikke ble nevnt med et ord i pressemeldingene, og at nesten alt publisert bildematerialet viste et ensomt forskningsfartøy på vei nordover.

Lurer du på hvorfor nesten ingen krediterte det franske skipet? Det gjør i hvert fall jeg. Var det fordi det høres mer dramatisk ut å være det første norske forskningsskip på Nordpolen, og å ha gått på egen maskin og ikke i kjølvannet av et utenlandsk turistskip? Eller har man rett og slett glemt å nevne det franske skipet?

I hvert fall har det kommet meg til øre at mannskapet på «Le Commandant Charcot» (som lagde highwayen for «Kronprins Haakon»), var lite imponert over måten den norske forskingsekspedisjonen ble framstilt i Norge, og at de ikke ble nevnte i det hele tatt. Og jeg må si meg helt enig med dem: Det er jo veldig lite imponerende at en statlig aktør benytter seg av hjelpen til en privat aktør – uten å en gang si «takk for hjelpen».

Likevel trengs det også et lite sideblikk til mediene: Man kan få inntrykk at mange av journalistene drev mest med kopi-lim journalistikk i denne saken. De har åpenbart bare sett på pressemeldingen til Norsk Polarinstitutt, som ikke nevnte det franske cruiseskipet. Nyhetene i «High North News» var heldigvis et hederlig unntak og de rapporterte om «cruiseskipet [som lagde] en kanal gjennom isen og «eskorterte» Kronprins Haakon, som fulgte etter cruiseskipet hele veien til polpunktet».

Det hele er et lærerbokeksempel på hvordan man kan vri nyheter i en retning man ønsker, ved å la være å rapportere hele historien. Dette er politikerne veldig flinke til å gjøre. Synd at norske forskningsinstitusjoner velger samme strategi for å vekke oppmerksomhet.

Kanskje Norsk Polarinstitutt og Universitetet i Tromsø kunne vurdere omtale på hjemmesidene sine, og spandere et lite avsnitt om hjelpen de fikk på vei nordover?

Rettelse: I en tidligere versjon av debattinnlegget sto det at Havforskningsinstituttet (HI) sendte ut en pressemelding uten å nevne «Le Commandant Charcot». HI sendte aldri ut en pressemelding om dette. Rettelsen ble gjort 18.10.2022 klokken 11.46.

Powered by Labrador CMS