I en samling ved Universitetet i Oslo, stengt for offentligheten, ligger det 500 levninger fra over 50 land. Det meste trolig hodeskaller. Nå diskuteres det hva som skal skje med dem. I et internt notat advares det mot sensasjonsjournalistikk og polarisert debatt om levningene som kan være samlet inn på «uetisk» vis.
De Schreinerske samlinger
LIKENE I UNIVERSITETSLASTEN
Oslo 20190219.Til NTB sak som sendes ut torsdag morgen:Thor Heyerdahl tok med seg denne og flere hodeskaller fra Påskeøya nå skal sønnen levere dem tilbakeI mars drar Thor Heyerdahl jr. til Chile sammen med både kongeparet og utenriksministeren. På vegne av Kon-Tiki Museet, hvor han selv i mange år var styreformann, skal han signere avtalen om å levere tilbake skjellet, hodeskaller og gjenstander til chilenske myndigheter og museet på Påskeøya.Foto: Heiko Junge / NTBHeiko Junge
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hva skal skje med flere hundre utenlandske hodeskaller og skjeletter i en kjeller på Universitetet i Oslo? Skal de bli liggende i de offentlig avstengte arkivene? Skal de leveres tilbake til opprinnelseslandene?
FAKTA
«Lik i lasten»
Hva skal skje med flere hundre utenlandske hodeskaller og skjeletter i en kjeller på Universitetet i Oslo?
Skal de bli liggende i de offentlig avstengte arkivene? Skal de leveres tilbake til opprinnelseslandene?
Det dreier seg om det som anslås å være rundt 500 menneskelige levninger i De Schreinerske Samlinger (DSS), universitetets historiske samling av flere tusen menneskeskjeletter og hodeskaller.
De kommer fra over 50 land. Fra Grønland, New Zealand, Russland, Finland, Algerie, Peru, Sudan og Mexico.
Det dreier seg om det som anslås å være rundt 500 menneskelige levninger i De Schreinerske Samlinger (DSS), universitetets historiske samling av flere tusen menneskeskjeletter og hodeskaller. De kommer fra over 50 land. Fra Grønland, New Zealand, Russland, Finland, Algerie, Peru, Sudan og Mexico (se egen faktaboks).
Noen av dem kan være samlet inn på uetisk vis.
Det går fram av et internt notat som Khrono har fått tilgang til.
Skjeletter ut av skapet?
«Det er behov for å klargjøre de utenlandske levningenes proveniens og forskningshistorie og for å identifisere og vurdere etiske spørsmål knyttet til den videre forvaltningen av dette materialet», heter det i notatet
Det interne notatet, fra april i år, er signert seksjonssjef Olav Hamran ved Kulturhistorisk museum i Oslo.
Det vises til at en internasjonal ekspertgruppe allerede for over 20 år siden (i 1999) pekte på at det er sannsynlig at noe av materialet, som benevnes som humant materiale, «kan ha blitt samlet inn på uetisk vis».
«Det er sannsynlig at det før eller siden vil bli offentlig oppmerksomhet omkring utenlandsk materiale i DSS», skriver Hamran.
FAKTA
560 enheter av utenlandsk opprinnelse
Ifølge rapporten Vurdering av den vitenskapelige verdi av De Schreinerske Samlinger (2000, s. 20) finnes det ca. 560 enheter av utenlandsk opprinnelse i samlingen.
Levningen er i første rekke fra Grønland (122), Australia (33), New Zealand (42), Tahiti (14), Cook Island (9), Russland/Sibir (35), Finland (46), Rapa Nui/Påskeøya (12).
I tillegg finnes det også noen fra Fransk Polynesia/Hivaoa Marquesas-øyene, Tahiti, Ny Hebridene, Afrika (uspesifisert), Algerie Abessinien/Etiopia, Kamerun, Sør-Afrika, Vest-Afrika, Sør-Øst-Afrika, Egypt, Sudan, Numibia (sic.), Angola (portugisisk vestafrika), Kongo, Nord-Amerika (uspes.), USA, Grønland, Mexico, Labradorkysten, Canada, Sør-Amerika (uspes.), Peru, Brasil, Chile, Orknøyene, Sverige, Østerrike (?), Ungarn, Tsjekkoslovakia , Frankrike, Tyskland, Finland (samisk), Russland/Sibir, Sumatra, Kina, Sri Lanka, India, Java, Borneo, Afghanistan, Tyrkia og Sundaøyene.
Det diskuteres nå om og hvordan levningene eventuelt kan leveres tilbake til sine opprinnelsesland.
Kilde: Rapporten Vurdering av den vitenskapelige verdi av De Schreinerske Samlinger (2000)
Han slår fast at det er særlig aktuelt nå, på grunn av pågående debatter om rasisme, avkolonialisering av akademia, Norges koloniale eller ikke-koloniale fortid og økende interesse for urfolksspørsmål, samt repatrieringsprosesser. Han mener den utenlandske samlingen har relevant historie det kan være grunn til å undersøke, og diskutere åpent og kritisk.
Så serverer han følgende advarsel:
«Denne historien kan også danne grunnlag for sensasjonsjournalistikk og polariserte debatter.»
Ber universitetet være «proaktiv»
Hamran kan ikke si noe nærmere til Khrono om bakgrunnen for det utenlandske materialet i DSS, han viser til at det er et stort materiale som er kommet inn til universitetet på mange ulike måter og tidspunkt. Han henviser ellers til Det medisinsk fakultet, som forvalter samlingene.
Han sier at notatet er del av et pågående samarbeid mellom fakultetet og museet.
— Bakgrunnen for henvendelsen er et behov for å kvalitetssikre museets databaser og oversikt over samlingen. I den sammenhengen er det naturlig og nyttig å ha en nærmere dialog med medisinsk fakultet, sier han.
I notatet gjøres det klart at museet mener universitetet vil «være tjent med en proaktiv holdning til dette materialet».
«Antropologiske samlinger har de siste tiåra vært gjenstand for økende internasjonal vitenskaps-historisk forskningsinteresse. I slik forskning er også de humane levningene i seg selv et viktig kildemateriale. Den økte forskningsinteressen henger blant annet sammen med spørsmålene som knytter seg til slike samlinger og deres historie, ikke minst spørsmål om repatriering av levninger til opphavssamfunn», skriver han.
— Er blitt skarpere i det sist
— Du mener universitetet skal være proaktiv og skriver at det kan «danne grunnlag for sensasjonsjournalistikk og polariserte debatter». Hva betyr det?
— Ulike problemstillinger rundt samlinger av menneskelige levninger har vært diskutert i lang tid, både når det gjelder forskning og formidling, oppbevaring og eiendomsrett, sier han og viser til de etiske retningslinjene fra Den internasjonale museumsorganisasjonen (ICOM).
De har ifølge Hamran siden åttitallet «beskrevet hvordan museene skal være imøtekommende og også selv ta initiativ til dialog med opphavssamfunn og folkegrupper om forvaltning av og eiendomsrett til ulike typer kulturarvsmateriale».
— Det er knyttet særlig oppmerksomhet til menneskelige levninger og sakrale gjenstander. Fokuset på denne typen problemstillinger er blitt skarpere i det siste, i sammenheng med såkalt identitetspolitikk, fokus på avkolonialisering og tydelig vektlegging av urfolks rettigheter, sier Hamran.
Han understreker at det er viktig for universitetet å kvalitetssikre forvaltningen av slikt materiale.
— Vi samarbeider med Det medisinske fakultet for å styrke kunnskapen om samlingene og gjenstandenes proveniens. Dette gjelder ikke bare materiale fra andre land. Samarbeidet er viktig for å sikre at universitetet er god forvalter av de ulike vitenskapshistoriske samlingene, sier Hamran.
Levninger fra hele verden
I rapporten fra den internasjonale komiteen — Vurdering av den vitenskapelige verdi av De Schreinerske Samlinger — vises det til at det ved en gjennomgang i 1985 ble funnet 560 enheter beregnet til å være av utenlandsk eller ukjent opprinnelse, det siste gjaldt drøyt 70 av dem.
Flest var fra Grønland, mer enn femti fra andre nordiske land, deriblant 47 samiske levninger fra Finland.
Resten kom fra ulike deler av verden, 60 var fra ulike land i Europa, nesten 50 fra ulike afrikanske land, rundt 100 fra ulike land i Australasia, i overkant av 70 fra Nord- og Sør-Amerika.
«En del av dette materialet er av en slik karakter at det kan bli aktuelt å vurdere tilbakeføring/krav om tilbakeføring», heter det i rapporten.
Også Hamran peker på krav om repatriering i sitt notat. Som relevante repatrieringsprosjekter peker han blant annet på statsstøttede repatrieringsprosjekter i Australia og New Zealand, for å identifisere menneskelige levninger fra urfolk. «Dette arbeidet tillegges stor verdi både som del av et oppgjør med historisk urett og av religiøse årsaker».
Et annet sted han peker er Rapa Nui/Påskeøya.
Bildet øverst i denne saken er av en hodeskalle Thor Heyerdahl tok med seg fra Påskeøya i 1955-56. Det skal være en av 12 slike hodeskaller som havnet i De Schreinerske Samlinger. Det såkalte Skjelettutvalget, som blant annet vurderer hvilke levninger det kan forskes på, har ifølge forskning.notidligere konkludert med at mye tyder på at Heyerdahl tok hodeskallene uten samtykke fra lokalbefolkningen.
En av de mest kjente repatrieringene de siste årene er avlevningene av Julia Pastrana, som ble kalt «en menneskelig orangutang» av vitenskapsmenn. Først etter 150 år kunne hun vende hjem i 2013, fra Institutt for medisinske basalfag ved Universitetet i Oslo. Til tross for at noen ved universitetet ønsket å beholde henne i forskningsøyemed.
Hamran skriver at de også har fått «en foreløpig henvendelse fra USAs ambassade om dette saksfeltet».
Mener antallet er overdrevet
Per Holck, som var faglig leder ved De Schreinerske Samlinger i en årrekke, mener det er uproblematisk, for samlingens del, å levere de utenlandske enhetene tilbake til opprinnelseslandene, dersom det skulle bli aktuelt.
Holck er samtidig usikker på anslaget fra den internasjonale komiteen. Det må være altfor høyt, mener han.
— Det er snakk om 272 eksemplarer, sier Holck, som har talt opp etter at Khrono tok kontakt.
Samtidig som han mener det vil være uproblematisk for samlingen om de utleveres til opprinnelseslandene, mener Holck at det ikke er noen stor interesse for de utenlandske skjelettene som er i norsk eie.
— Vi har mumier fra Chile, for eksempel, men de var ikke interessert i å få dem tilbake da vi var i kontakt med ambassadøren der.
— Er det mange som opp igjennom har bedt om å få skjelettene tilbakelevert eller repatriert, som det heter?
— Nei, de vet jo ikke hva som befinner seg i samlingen eller hva vi har her.
— Hvorfor har det ikke blitt informert om hva som befinner seg i samlingen?
— En eventuell repatriering er en prosess som må foregå politisk, og mellom de ulike landenes arkeologiske myndigheter. I mine øyne er en tilbakelevering av de utenlandske enhetene i samlingene helt uproblematisk, sier han.
— Det ble i liten grad forsket på
Samlingen med skjeletter ved UiO ble opprettet allerede i 1828 og er blant Europas største i sitt slag. Den omfatter knokler fra steinalderen frem til 1800-tallet, de eldste er nær 4600 år gamle. De fleste knoklene kommer fra middelalderen, litt under tre prosent er fra jernalderen, ifølge nettsidene til universitetet.
Samlingen er ikke enestående. Førsteamanuensis Jon Røyne Kyllingstad ved Kulturhistorisk museum, som er innom den internasjonale delen av De Schreinerske Samlinger i et pågående bokprosjekt om «rase» som vitenskapelig forskningsobjekt fra opplysningstida til i dag, viser til at det finnes ligende samlinger ved museer og universiteter over hele Europa.
—Mye av bakgrunnen for at det ble samlet inn var en ide om å bygge opp en representativ samling av hodeskaller fra befolkninger rundt om i verden, utgangspunktet var fysisk-antropologiske raseteorier, sier han og legger til:
— Det ble i liten grad forsket på de utenlandske levningene, om noe i det hele tatt, den norske fysiske antropologien var rettet inn mot Norge og den norske befolkningen.
Hvordan kom de til Oslo?
Men hvordan havnet de utenlandske skjelettene til Norge?
— Levningene er kommet til Norge på ulike måter, og også til De Schreinerske Samlinger på ulike måter. Tidligere ble samlingen når det gjelder denne typen materiale, bygd på innkjøp og gaver til universitetet. Noen av levningene kan ha kommet til universitetet på denne måten, skriver dekan Ivar Prydz Gladhaug og direktør Håkon Glørstad ved Kulturhistorisk museum i en epost til Khrono.
Også de sier at det er gjort forholdsvis lite forskning på materialet. De beskriver materialet som svært heterogent, og skriver at «det har aldri vært brukt i en enhetlig vitenskapelig tilnærming».
Per Holck sier på sin side at noe av materialet også er kommet via ordinære arkeologiske utgravinger.
— Men sett med vår tids øyne vil også noe av det som har pågått gjennom tidene nok kunne betegnes som «gravrøveri» rett og slett, sier han og legger til:
— Etikken ved arkeologiske utgravinger kan også diskuteres, det er jo også en gravåpning.
I tillegg forteller den erfarne legen og anatomiprofessoren med biologisk antropologi og rettsantropologi som spesialfelt, at det i sin tid ikke var uvanlig at ulike museer rett og slett byttet skjeletter og hodeskaller seg imellom. Dette beskrives også i rapporten fra den internasjonale komiteen, fra 1999.
— Byttet? Hvorfor gjorde de det?
— De enkelte Etnografiske museer særlig, ønsket å komplettere samlingene sine. Hvis den ene hadde to av noe, så byttet de til seg den ene mot noe annet som de ikke hadde i sin egen samling, sier han.
— Bare kassér
Holck viser også fram historiske brev og postkort adressert til professor Schreiner ved Anatomisk institutt, samlet i en perm. På ett av dem, sendt fra Trondheim 29.desember 1927, står det med sirlig håndskrift: «Bare kassér hvad finnes betydningsløst det nedsendte materiale! De beste nyttårsønsker..takk for all vennlig - ...det gamle år. Deres Th. Petersen ».
I et annet brev, datert Christiania 10. januar 1888, starter slik: «Medfølgende Ben staar den anatomiske Samlings Tjeneste, hvis den har Brug for dem.»
Det gjøres videre rede for at «benene» ble funnet under riving av Bispegaarden og sannsynligvis er kommet fram under graving i nærheten av gården der de midlertidig lagt på loftet der, for så å ha blitt gjenglemt.
Skal gå gjennom hele skjelettsamlingen
Så hvor uetisk var innsamlingen?
— Sett med nåtidas øyne er selvsagt mye problematisk, sier Kyllingstad og legger til:
— Ikke nødvendigvis alt, men mye kom fra kolonier, fra urfolk, det har vært samlet inn i en kolonial situasjon der de som representerer vitenskapen stod i et maktforhold overfor befolkningen. Hvilken rolle de levningene som befinner seg i Schreinersamlingen har spilt i lokalsamfunnene vet jeg ikke, men det pågår jo i dag repatrieringer av materiale fra slike antropologiske samlinger med utgangspunkt i levninger som har betydning for folk der levningene kommer fra.
Gladhaug og Glørstad viser på sin side til at det har variert med tidene hva som anses som uetisk, og at det som oppfattes som uetisk i dag ikke nødvendigvis ble oppfattet som det da levningene kom til Universitetet i Oslo.
— Det må gjøres en vurdering av de ulike levningenes opphavshistorie, og i hvilken grad man skal bruke dagens standard for å fortolke tidligere praksis. Størsteparten av levningene det her er snakk om, ble deponert for 80-100 år siden, skriver de.
Ifølge de to er det kommet få krav om repatriering til universitetet.
Er gjort lite forskning på samlingen
Gladhaug og Glørstad skriver at universitetet nå er i gang med et større arbeid for å gå gjennom De Schreinerske Samlinger, for å få oversikt over levningene og og historikken rundt dem. Når det er gjort skal det vurderes hvordan materialet skal håndteres videre, skriver de.
Ifølge Kyllingstad vet man lite om bakgrunnen for de utenlandske levningene i De Schreinerske Samlinger fordi det ikke vært forsket systematisk på det.
— Fram til siste årene har det ikke vært forsket så mye på historien til slike samlinger, heller ikke internasjonalt. Det har kommet mer de siste årene. Noe av grunnen vil jeg tro, til at norske forskere ikke har vært opptatt av det, kan være at det nesten ikke ble gjort forskning på disse levningene, samlingen har på en måte ikke satt noe særlig spor etter seg
Det var noe annet med de samiske levningene i De Schreinerske samlinger, sier han.
— Det ble forsket mye på samiske levninger I dag er denne forskningen et stort tema, på grunn av de etiske problemstillingene knyttet til det. Dermed er det mer oppmerksomhet rundt dette materialet.
Khrono har bedt om å få besøke De Schreinerske Samlinger for å ta bilder og få en omvisning. Dette er svaret vi fikk:
«Samlingen er lukket for offentligheten, men kan gjøres tilgjengelig etter søknad til vårt institutt i forbindelse med forsknings- eller forvaltningsoppgaver for studenter og vitenskapelig personale. Det gis ikke tilgang til å fotografere og/eller filme i samlingen utenom i forbindelse med forskningsprosjekter etter søknad. Din søknad er ikke knyttet til et forskningsprosjekt og er dermed avslått. Vi kan eventuelt hjelpe med pressebilder fra samlingen dersom det er ønskelig.»
Bildet av hodeskallen i toppen av denne saken er tatt av Heiko Junge/NTB.
Studenter ved NTNU kan delta i konkurranse for å bygge Norges første 3D-printede bygg.
Bygningen skal være for studenter og vil bli 3D-printet i betong. Statsbygg ønsker å kutte kostnader, redusere klimaavtrykk og endre tankemåter rundt design og bygg.
NTNU-studentene får to uker på seg til å designe forslagene sine. En jury velger vinner i februar, og etter dette blir det anbudsprosess for Statsbygg. Etter planen skal bygget stå ferdig ved Statsarkivet bak Samfundet i løpet av dette året.
– Det ligger i Statsbyggs samfunnsoppdrag å utfordre en etablert byggenæring og bidra til læring, utvikling og forbedring. Studenter bidrar med nye tanker, og vi bruker våre egne byggeprosjekter til å tenke innovativt og høste erfaringer, som vil komme alle i næringen til gode. Sånn kan vi dra lasset sammen og i riktig retning, sier Cathrine Mørch, som er direktør for digitalisering og utvikling i Statsbygg, i en pressemelding.
Mørch og digitaliseringsminister Karianne Tung satte startskuddet for konkurransen mandag.
125 nye studentboliger i Trondheim skal leies ut til Ski-VM, skriver Sit i en pressemelding.
Leieinntektene skal utgjøre et betydelig bidrag til studentene i Trondheim, Gjøvik og Ålesund.
— Sit er en ideell, studentstyrt organisasjon uten noen eier som tar ut utbytte. Alt overskudd går tilbake til økt studentvelferd, sier nestleder i Sit-styret Ellinor B.A. Lindstrøm i pressemeldinga.
Studentboligene ligger på Øya og rommer moderne leiligheter og rundt 80 hybler i kollektiv.
– Det å åpne nye studentboliger i januar er egentlig ikke optimalt fordi det er få studenter på boligjakt tidlig på året. Men dette gir oss en unik mulighet til å bidra i et viktig arrangement og samtidig sikre leieinntekter som kan komme studentene til gode, sier boligdirektør i Sit, Lisbeth Glørstad Aspås.
Professor emeritus og glasiolog Jon Ove Methlie Hagen ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo er tildelt Honorary Membership Award fra International Glaciological Society (IGS), skriver Universitetet i Oslo (UiO) på sine nettsider.
Æresmedlemskap i IGS anerkjenner fremragende bidrag til glasiologi på nasjonalt eller regionalt nivå. Hagens karriere spanner over 40 år.
«Dr Jon Ove Hagens vitenskapelige bidrag, veiledning og lederskap har i stor grad økt Norges synlighet innen glasiologisk forskning. Hans arbeid, spesielt på Svalbard, har hatt en betydelig innvirkning, og hans sjenerøse og samarbeidende tilnærming har hatt en varig effekt på feltet», står det i begrunnelsen for æresmedlemskapet.
Hagen sto i spissen for den første omfattende kartleggingen av isbreer på Svalbard, som ga viktige grunndata for videre forskning. Det står også i begrunnelsen at Hagen har utvist godt lederskap og fremmet internasjonalt samarbeid.
Regjeringa har som kjend sett av minst éin milliard kroner til auka forskingsinnsats på kunstig intelligens, digital tryggleik og konsekvensane den digitale utviklinga har for samfunnet.
I juni i år skal Noreg få mellom fire og seks forskingssenter på kunstig intelligens.
— Eg er glad for å sjå den formidable interessa for KI-milliarden. Det er tydeleg at satsinga har mobilisert kunnskapsmiljø både i privat og offentleg sektor. Søkarlista viser at det ikkje er tvil om at vi har ei lang rekke fagmiljø med imponerande kvalitet og høge ambisjonar, seier forskings- og høgare utdanningsminister Oddmund Hoel (Sp).
Dei 50 søknadane som no er komen inn er eit resultat av i alt 122 skissesøknadar som blei levert sommaren 2024.
Forskingsrådet skal no behandle søknadane, og avgjerda om kven som får status som nasjonalt forskingssenter vil skje i juni i år.
Dei 600 unike aktørane bak søknadane fordeler seg slik:
Fagene det gjelder er mat og helse, kunst og håndverk og kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE).
Ifølge førsteamanuensis Solveig Åsgard Bendiksen, som underviser i kunst og håndverk, vil kuttene få store konsekvenser.
— Hvis studentene får tilbud om utdanning innen bare sju av de ti fagene som finnes i grunnskolen, får det konsekvenser for bredden på utdanninga de får, sier Bendiksen til Innherred.
— Beslutningen om å kutte de tre fagene er et resultat først og fremst av lave studenttall, sier prodekan Vegar Sellæg.
Den toårige samlingsbaserte tverrfaglige videreutdanningen på masternivå har i dag 23 studenter, som er fordelt på fem grupper med ulike helsearbeidere. Halvparten av dem er sykepleiere.
Det har vært 105 primærsøkere til de 30 plassene på hvert kull siden 2019.
Sykepleien har spurt helsedekan ved NTNU, Siri Forsmo, hvorfor de har valgt å kutte akkurat videreutdanningen i aldring og eldres helse.
— Det tverrfaglige masterprogrammet er et av studietilbudene som vi ikke er pålagt å ha. I vurderingen av hva vi skal gjøre mindre av, har vi måttet velge mellom hva vi må gjøre og hva vi bør og kan gjøre. I tillegg må noe av det vi må gjøre, gjøres på nye måter, med færre ansatte, svarer dekanen.
Professor og sensor i nordisk litteratur ved Universitetet i Stavanger (UiS) og Høgskulen på Vestlandet (HVL), Hadle Oftedal Andersen, mener at det må vurderes å slutte med hjemmeeksamener.
— Vi kan ikke friste folk til å jukse, sier Andersen i et intervju med Sunnmørsposten.
En av årsakene til at professoren mener at avvikling av hjemmeeksamen bør vurderes er studentenes tilgang til kunstig intelligens (KI) i programmer som ChatGPT, som kan produsere sammenhengende tekster.
KI er forbudt under hjemmeeksamener i nordisk litteratur, men sensorene frykter at enkelte studenter likevel benytter teknologien, skriver Sunnmørsposten.
— Vi blir usikre når vi retter. Samtidig kan vi ikke felle en student bare fordi vi er usikre, sier professor Andersen, og fortsetter:
— Vi kan ikke bare sitte her og gjøre ingenting. Problemet er at hjemmeeksamener ofte er den beste vurderingsformen. En hjemmeeksamen over en uke eller to er det nærmeste man kommer arbeidslivet.
Nyeste artikler
Tid for forskning
Vil lage ekspertgruppe for kunstig intelligens
Vil legge om doktorgradsutdanninger
Grande mener NTNU i for stor grad har tatt hensyn til politiske forventninger
Mest lest
Leder fikk grovt krenkende julekort i posten. — Ble oppfattet som truende
Forskeren ble sagt opp etter 20 år: — Universitetsverden er veldig forstokket
Hoel fikk spørsmål om kjønn på Stortinget. Svarte bare «nei»
Fikk bli med i prøveordning for unge forskere og ble professor etter fire år