Pr-guru Hans Geelmuyden prediker lidenskap og kommunikasjonsglede for vel 100 ledere ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Pr-guru Hans Geelmuyden prediker lidenskap og kommunikasjonsglede for vel 100 ledere ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Jakten på lidenskapen

«Skal dere lede og gjennomføre endringer må dere kommunisere - mye.» «Finn lidenskapen!» «Finn kommunikasjonsgleden!» «Buskagitasjon er ikke bra, få dritten opp, få fram motsetningene!» «Lær av Rune Slagstad!»

Publisert Oppdatert

(Saken er oppdatert med en presisering om «FørFredag» 5.september, som er en web-tv-sending og ikke et åpent møte.)

Pr-guru Hans Geelmuyden var som vanlig passe spissformulert da han på sitt lidenskapelige vis snakket til HiOAs ledere om sin nest største lidenskap: Kommunikasjon.

Tirsdag morgen denne uken var han leid inn for å inspirere de vel 100 lederne som deltar på HiOAs lederutviklingsprogram og for å fortelle dem om hvordan kommunikasjon kan flytte makt blant annet. Høgskolens mange ledere var samlet på Rica Park Holmenkollen i to dager for å bli bedre til å kommunisere. Mandagen var en lukket dag der internkommunikasjon sto på dagsorden, men tirsdag, fram til avslutning ved lunsj, var det åpent også for pressen. 

Fortelle historien

Rektor Kari Toverud Jensen har flere ganger sagt og skrevet at man må kunne fortelle historien om HiOA — Hva er oppdraget? Hva er substansen? Hvem er vi og hvor skal vi? Kan være var det starten på historien som ble snekret på denne samlingen.

Det finnes alltid en jævel som hadde det bedre før og som vil stritte imot endringer.

Hans Geelmuyden

— En god historie vil folk høre slutten av, sa Geelmuyden - og siterte akademikeren James H. Billington: «Stories are shared, theories are debated.» Men han var minst like klar på at hvis man skal kunne kommunisere, bygge merkevaren HiOA og fortelle den gode historien så må man vite hvem man er, hvor man skal og ikke minst: Hva er man unik og best på? Uten dette blir det ingen god historie. 

Pr-mannen og sjefskommunikatoren tok utgangspunkt i høgskolens nye strategi «Ny viten, ny praksis». Strategien inneholder store og ambisiøse mål om å bli et ledende universitet i Norden blant annet.

— Det anerkjente Standford University midt i Silicon Valley i California har klart å bygge bro mellom viten og praksis. Da kan vel HiOA klare det også, sa Geelmuyden, men understreket at da må ledelsen ville endring og få med folk på endringene, og listet opp sitt første kommunikasjonsbud: 

«Take care of the inside, and the inside will take care of the outside» og det andre bud: «Merkevaren bygges internt og kommuniseres eksternt». 

Alltid en jævel som hadde det bedre før

— HiOA er ennå tidlig i endringsreisen sin. Og dere må være forberedt på å møte motstand, hindringer og motmakt. Aldri noen gang har endringer blitt møtt med stående applaus. Det finnes alltid en jævel som hadde det bedre før og som vil stritte imot endringer. Men det er viktig å få fram disse motsetningene. Buskagitasjon er ikke bra, få dritten opp og få fram motsetningene. Men etter en stund, når ting er ferdig diskutert,  må det være nok, da kan det være at jævlene bør finne på noe annet, sa Geelmuyden (bildet over).

— Men der er dere ikke ennå, la han til og hadde enda et sitat opp på veggen:

«Et samfunn uten konflikter er ikke et samfunn for mennesker, men et samfunn for maur.» (Popper). 

Slagstad og omdømme

Geelmuyden roste også tidligere HiOA-professor Rune Slagstad, både for hans verk om De nasjonale strateger, men også måten han kommuniserte over et liv i det offentlige, over kommunikasjonsgleden hans. 

— Lær av deres tidligere kollega Rune Slagstad, oppfordret han. Og la for egen regning til at han selv konsekvent inntar standpunkter som er stikk motsatt av Slagstads.

— Er det noen som er bekymret for høgskolens omdømme? Har HiOA et omdømme og hva er det i tilfelle, spurte Geelmuyden. 

— Alle dere ledere, 17000 studenter og alle andre ansatte lager HiOAs omdømme hver eneste dag, og hvis skolen ikke har noe tydelig omdømme er det likevel kanskje ikke så viktig. Omdømme er bare en av mange ressurser, som tid, penger, kunnskap, tillit, allianser, mot og kompetanse, sa han.

Ønsker mer lidenskap for HiOA

Avdelingen for Samfunnskontakt og kommunikasjon hadde gjort en spørreundersøkelse blant lederne i forkant av samlingen.  Et av spørsmålene var blant annet hvor lederne følte mest tilhørighet. Over halvparten av lederne føler størst tilhørighet andre steder enn til HiOA. Bare 42 prosent svarte «HiOA», mens 45,7 prosent følte størst tilhørighet til sin egen avdeling/fakultet. 8,6 prosent svarte faget sitt og 3,7 prosent «annet». 

I oppsummeringen sin etter innledninger, gruppearbeid og barkrakkdiskusjon hadde høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø satt «Lidenskap for HiOA» i rødt på veggen, og at medisinen blant annet for å få til dette var behovet for å kommunisere mer og målretta, blant annet for å få mer lidenskap både blant ledere og ansatte for høgskolen. Hun var også åpenhjertig om sin egen situasjon:  

— Jeg får vondt i magen av medisinen, men vi må bli flinkere til å tenke kommunikasjon tidligere og huske på at alle saker har en kommunikativ side. Jeg har en altfor full kalender og ønsker mer tid til å være ute i egen organisasjon. Jeg har laget meg en twitterkonto og jeg har en blogg, men jeg vet ikke helt hva jeg skal bruke dem til, sa hun. 

Inviterer kritikere til debatt i studio

Hun tok også med seg tilbakemeldinger om at det trengtes flere møteplasser, hvor en også kunne kommunisere sammen. Og kan hende har hun og ledelsen tatt pr-guru Geelmyudens råd om å få motsetningene opp og fram til følge: 

— Under fusjonsprosessen hadde vi en rekke allmøter. En gang i forrige semester hadde vi en såkalt «FørFredag». Arrangementet var ikke veldig godt besøkt, men nå, torsdag 5.september prøver vi en «FørFredag» igjen, sa Wedø.

«FørFredag» er ikke et åpent møte i et auditorium som sist. Denne gangen går «FørFredag» som web-tv-sending på Samfunnskontakt og kommunikasjonsavdelingens HiOA direkte kl 1400. Temaet er «Sammen om felles mål» og med undertittelen: «Om blåruss og usynlighet». Rektor Kari Toverud Jensen og høgskoledirektør Ann Elisabeth Wedø svarer på spørsmål om fusjonen og den siste tids debatt om ledelsen ved skolen, og alle har anledning til å sende inn spørsmål både i forkant og under sendingen. 

De har invitert to av ledelsens og HiOA-fusjonens kritikere inn i studio; professor og tidligere rektor Anders Breidlid, som blant annet i intervju i Khrono har sagt at HiOA i stadig større grad preges av næringslivstenking og direktører og professor og styremedlem Ragnar Audunson som i innlegg i Khrono mener det er grunn til å være bekymret for høgskolens utvikling og stadig mer New Public Management-tenkning. Ifølge høgskoledirektøren har i allefall professor Breidlid så langt takket ja til invitasjonen. 

Geelmuydens største lidenskap

Kommunikasjon er som han sa Hans Geelmuydens nest største lidenskap. For de som lurer på hva som er den aller største kan vi si at han avsluttet foredraget med et bilde av henne: Hans kone Margrethe. I tillegg til atter et visdomsord fra filosofen Moses Hess denne gangen: «What doesn't come from the heart can never affect the heart.»

Og hovedbudskapet?

— Jeg tror på lidenskap. Ingen orker å gjøre nok, orker ikke å gjøre alt som må til uten lidenskap. Det gjelder både på jobb og privat, avsluttet Geelmuyden.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS