korona

Lancet trekker omstridt artikkel om covid-19

En omstridt forskningsartikkel som omtalte betenkeligheter ved bruk av malariamedisin for å behandle covid-19 er nå trukket, melder Lancet.

Leder for WHO-prosjekt, John-Arne Røttingen.
Leder for WHO-prosjekt, John-Arne Røttingen.
Publisert Oppdatert

The Lancet trekker den omstridte forskningsartikkelen om effektene av malariamedisinen hydroksyklorokin på korona.

Det anerkjente tidsskriftet skriver på sine nettsider at forskerne bak artikkel ikke klarer å fullføre en uavhengig gjennomgang av det underliggende datagrunnlaget

Dermed kan de ikke lenger gå gode for innholdet i dataene, skriver Dagbladet.

På vent

Artikkelen som ble publisert fredag 22. mai førte til at Verdens helseorganisasjon (WHO) dagen etter satte sitt forsøk med å bruke denne medisinen i 20 forskjellige land på vent, mens de gikk gjennom egne data og sjekket litteratur.

Samtidig med at The Guardian omtalte mulig forskningsfusk bak dataene i artikkelen, kom WHO fram til at de ville fortsette forsøkene.

Det fortalte leder av prosjektet og direktør for Forskningsrådet, John-Arne Røttingen til Khrono tidligere torsdag 4. juni.

Startet opp igjen onsdag

Onsdag varslet WHO at de gjenopptar testingen av malariamedisinen hydroksyklorokin, for å se om den hjelper mot covid-19. Det skjer bare halvannen uke etter at testingen ble stanset av frykt for økt fare for hjerterytmeforstyrrelser og dødelighet for koronapasienter.

Frykten baserte seg på en omfattende studie som var publisert i det prestisjetunge tidsskriftet The Lancet. Nå brer det seg altså en ny frykt, for at denne studien kan basere seg på forskningsjuks.

— Det er jo veldig trist i så fall, sier Røttingen om at bakgrunnen for studien kan være fusk og at Lancet selv ikke klarte å avdekke dette før publisering.

Science fiction-forfatter

Flere har stilt spørsmål ved studien som fikk WHO til å sette testingen på vent. Blant annet 120 forskere og leger som forrige uke stilte spørsmål ved datagrunnlaget, gjennom et åpent brev til WHO.

Onsdag fulgte avisa The Guardian opp med en omfattende gransking av firmaet som står bak datagrunnlaget.

WHO og en rekke nasjonale regjeringer har endret politikk og behandling av Covid-19 på sviktende data fra et ukjent lite analyseselskap i USA, slår de fast og legger til at avsløringen også gir grunn til å stille spørsmål ved «integriteten til nøkkelstudier publisert i noen av verdens mest prestisjefulle medisintidsskrifter».

For The Lancet er ikke alene om å rystes av avsløringene i The Guardian, både The Lancet og The New England Journal of Medicine har publisert studier basert på data fra samme selskap.

Sci-fi-forfatter og modell på ansattliste

I begge tilfeller står Sapan Desai som medforfatter. Desai er sjef for analyseselskapet Surgisphere, som The Guardian nå bretter ut historien om. Selskapet har ifølge avisa en håndfull ansatte, flere av dem skal ha lite eller ingen bakgrunn fra arbeid med data eller forskning. En ansatt som er oppført som forskningsredaktør ser ifølge avisa ut til å være en science fiction-forfatter, en som er oppført som markedsføringssjef skal være «adult model» og «events hostess».

Selskapet hevder å drive en av verdens største og raskeste sykehusdatabaser, men har ifølge The Guardian ikke kunnet forklare hvordan dataene er hentet inn eller hvordan analysene er utført.

Les mer om saken her: Frykter forskningsfusk bak omfattende Covid-19-studie