Statsråd Iselin Nybø gir støtte til et prøveprosjekt som skal få halvstuderte lærere tilbake til studiene. Foto: Ketil Blom Haugstulen
Statsråd Iselin Nybø gir støtte til et prøveprosjekt som skal få halvstuderte lærere tilbake til studiene. Foto: Ketil Blom Haugstulen

Skal få halvstuderte lærere i Nord-Norge til å fullføre utdanningen

Lærerutdanning. Ukvalifiserte lærere i Nord-Norge som har hoppet av lærerutdanningen får tilbud om å fullføre studiene ved Norges to nordligste universiteter.

Publisert

Det er om lag 400 lærerårsverk som blir utført av ukvalifiserte i Nordland, Troms og Finnmark, ifølge Kunnskapsdepartementet.

Nå har UiT Norges arktiske universitet og Nord universitet fått godkjent et pilotprosjekt med et tilrettelagt studieløp for å få ukvalifiserte lærere til å fullføre utdanningen.

Lærere som har minst 150 studiepoeng fra allmennlærerutdanning eller fireårig grunnskolelærerutdanning kan søke om å få delta i prosjektet.

Vet om 200 halvstuderte

Dekan Sonni Olsen ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning ved UiT sier at de håper å komme i gang med noen allerede fra august.

Dekan Sonni Olsen ved UiT har ivret for et tilbud til lærere som ikke har fullført utdanningen. Foto: UiT
Dekan Sonni Olsen ved UiT har ivret for et tilbud til lærere som ikke har fullført utdanningen. Foto: UiT

— Vi har ivret for et slikt tilbud og har hatt en lang utviklingsperiode. Det er et veldig spennende prosjekt, og vi vet at det er mange lærere der ute som som ikke har fullført lærerutdanningen, av ulike årsaker, sier Olsen.

En kartlegging de to universitetene har gjort viser at det er cirka 200 personer som har minst 150 studiepoeng fra en fireårig allmennlærer- eller grunnskolelærerutdanning. Dette er personer som har gått på disse utdanningene, men ikke har fullført.

— Vi har en stor andel ukvalifiserte lærere i Finnmark, Troms og Nordland, og sliter også med rekrutteringen. Mange skal også gå av med pensjon, og vi trenger absolutt å få flere kvalifiserte lærere, sier Olsen.

Nybø: En vinn-vinn-situasjon

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø sier at forsøksordningen er en vinn-vinn-situasjon.

— Denne forsøksordningen skal bidra til at flere dyktige personer med undervisningserfaring kan få formell lærerkompetanse. På den måten kan mange som allerede jobber med undervisning i skolen, få formell kompetanseheving, fast tilsetting og høyere lønn. Samtidig reduseres lærermangelen, sier hun i en pressemelding.

— UiT og Nord universitet har tatt på seg et viktig oppdrag som jeg vil følge med stor interesse. Når vi utdanner lærere med solid kompetanse, så ruster vi også elevene for å møte morgendagens utfordringer, sier Nybø videre.

De to universitetene har fått 4,3 millioner kroner til pilotprosjektet.

De samarbeider også om rekruttering til lærerutdanningene. I fjor høst fordelte Nybø 10 millioner til universiteter og høgskoler til tiltak for å bedre rekrutteringen til læreryrket.

Skal tilrettelegge

Sonni Olsen sier at de vil samarbeid med skoleeierne i landsdelen med å lage tilrettelagte opplegg for lærerne som ønsker å fullføre utdanningen.

— Vi har både en fleksibel modell for grunnskolelærerutdanning som drives fra Alta, med delvis nettstøtte, og vi har den ordinære campusbaserte utdanningen i Tromsø. Nå må vi først gjøre et opptak, og så skal vi se hvor vi skal fase disse studentene inn, sier Olsen.

Ifølge Kunnskapsdepartementet er andelen ukvalifiserte lærere i Finnmark 9 prosent, i Nordland 6,9 prosent og i Troms 6 prosent.