Sunniva Braaten er lærerstudent og har relevant sommerjobb på Nøklevann skole på Bøler. Sommerskolen er et gratis tilbud til alle som går på skole og/eller bor i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Beholder tredeling av lærerutdanning

Departementet ville todele lærerutdanningen, men møtte massive protester. Nå har de bestemt seg for å beholde dagens tredeling.

Publisert Sist oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen beholder dagens tredeling av lærerutdanningene. Dermed blir inndelingen for de grunnskolelærerutdanningene fremdeles 1-7 og 5-10. Lektorutdanningen for trinn 8-13 blir stående.

Les også: Møter sterk skepsis til forslag om todelt lærerutdanning

Konklusjonen er i tråd med anbefalingen fra utvalget for femårig grunnskolelærerutdanning. Utvalget fikk i oppdrag å se nærmere på trinninndelingen i grunnskolelærerutdanningene etter at det ble bestemt at disse skal gjøres om til masterutdanninger.

Enstemmig utvalg

— Vi har lyttet til et enstemmig utvalg og er enige i at dette er den beste løsningen når vi styrker grunnskolelærerutdanningene til å bli master, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad i en pressemelding (bildet under).

Kunnskapsdepartementet støtter utvalget og skriver at de ser flere positive sider ved en videreføring av dagens trinndeling i lærerutdanningene.

Gir vekt på de minste

Departementet trekker spesielt fram:

  • Det muliggjør bedre tilpasset opplæring for elever med ulike kunnskapsnivå på samme trinn.
  • Ulike veier til tilsetning på mellomtrinnet gir skoleeier større fleksibilitet ved tilsetting, men også ved fag- og timefordeling.
  • Det er også lagt vekk på kjønnsaspektet i lærerutdanningene. Flere menn søker seg til grunnskolelærerutdanningen 5-10, og fører dermed til økt tilgang på mannlige lærere i grunnskolen.
  • Sikrer at grunnskolelærerutdanningen 1-7 forblir en utdanning spesielt innrettet mot de første skoleårene. Vektleggingen av elevenes første år kan risikere å bli forstyrret dersom grunnskolelærerutdanningen 5-10 forsvinner. 

— Det er avgjørende at vi har lærere som har tung og spesialisert kompetanse på de aller minste i skolen. Det sikrer vi gjennom å beholde en 1-7 utdanning med hovedvekt på de minste, sier Haugstad. 

Glade på landets største lærerutdanning

Bjørn Smestad er studieleder på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Smestad (bildet under) representerer da også landets største lærerutdanning, og forteller at de er meget glade for departementets beslutning.

— Vi setter stor pris på at rammeplanutvalget har vært opptatt av å få innspill fra hele sektoren og at de har skrevet en svært solid begrunnelse for å beholde 5-10-utdanningen, sier Smestad og legger til:

— Utdanningen er viktig for at vi skal kunne utdanne nok lærere i årene som kommer, og det er viktig for skolene at de kan sette sammen lærerteam som har ulike typer kompetanse. Skolene trenger lærere som har god kompetanse både om mellom- og ungdomstrinn. Her ved HiOA er vi svært fornøyd med at vi får lov til å fortsette å videreutvikle 5-10-utdanningen.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS