Sunniva Braaten er lærerstudent og har relevant sommerjobb på Nøklevann skole på Bøler. Sommerskolen er et gratis tilbud til alle som går på skole  og/eller bor i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold
Sunniva Braaten er lærerstudent og har relevant sommerjobb på Nøklevann skole på Bøler. Sommerskolen er et gratis tilbud til alle som går på skole og/eller bor i Oslo. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Beholder tredeling av lærerutdanning

Departementet ville todele lærerutdanningen, men møtte massive protester. Nå har de bestemt seg for å beholde dagens tredeling.

Publisert   Sist oppdatert

Regjeringen beholder dagens tredeling av lærerutdanningene. Dermed blir inndelingen for de grunnskolelærerutdanningene fremdeles 1-7 og 5-10. Lektorutdanningen for trinn 8-13 blir stående.

Les også: Møter sterk skepsis til forslag om todelt lærerutdanning

Konklusjonen er i tråd med anbefalingen fra utvalget for femårig grunnskolelærerutdanning. Utvalget fikk i oppdrag å se nærmere på trinninndelingen i grunnskolelærerutdanningene etter at det ble bestemt at disse skal gjøres om til masterutdanninger.

Enstemmig utvalg

— Vi har lyttet til et enstemmig utvalg og er enige i at dette er den beste løsningen når vi styrker grunnskolelærerutdanningene til å bli master, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad i en pressemelding (bildet under).

Kunnskapsdepartementet støtter utvalget og skriver at de ser flere positive sider ved en videreføring av dagens trinndeling i lærerutdanningene.

Gir vekt på de minste

Departementet trekker spesielt fram:

  • Det muliggjør bedre tilpasset opplæring for elever med ulike kunnskapsnivå på samme trinn.
  • Ulike veier til tilsetning på mellomtrinnet gir skoleeier større fleksibilitet ved tilsetting, men også ved fag- og timefordeling.
  • Det er også lagt vekk på kjønnsaspektet i lærerutdanningene. Flere menn søker seg til grunnskolelærerutdanningen 5-10, og fører dermed til økt tilgang på mannlige lærere i grunnskolen.
  • Sikrer at grunnskolelærerutdanningen 1-7 forblir en utdanning spesielt innrettet mot de første skoleårene. Vektleggingen av elevenes første år kan risikere å bli forstyrret dersom grunnskolelærerutdanningen 5-10 forsvinner. 

— Det er avgjørende at vi har lærere som har tung og spesialisert kompetanse på de aller minste i skolen. Det sikrer vi gjennom å beholde en 1-7 utdanning med hovedvekt på de minste, sier Haugstad. 

Glade på landets største lærerutdanning

Bjørn Smestad er studieleder på Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Smestad (bildet under) representerer da også landets største lærerutdanning, og forteller at de er meget glade for departementets beslutning.

— Vi setter stor pris på at rammeplanutvalget har vært opptatt av å få innspill fra hele sektoren og at de har skrevet en svært solid begrunnelse for å beholde 5-10-utdanningen, sier Smestad og legger til:

— Utdanningen er viktig for at vi skal kunne utdanne nok lærere i årene som kommer, og det er viktig for skolene at de kan sette sammen lærerteam som har ulike typer kompetanse. Skolene trenger lærere som har god kompetanse både om mellom- og ungdomstrinn. Her ved HiOA er vi svært fornøyd med at vi får lov til å fortsette å videreutvikle 5-10-utdanningen.