digital undervisning

Lærer mer med fysisk undervisning

Studentene vil helst ha fysisk undervisning, men hvis den må være digital foretrekker de opptak framfor forelesninger i sanntid, viser undersøkelse ved Universitetet i Agder.

Studentene vil helst være på campus og ha fysisk undervisning, viser ny studentundersøkelse.
Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Studentene foretrekker fysisk undervisning framfor ulike former for digital undervisning, og opplever at de lærer mer når de er på campus, viser en ny studentundersøkelse ved Universitetet i Agder.

1. februar åpnet universitetet for mer fysisk undervisning, men fortsatt foregår mye av undervisningen digitalt.

Undersøkelsen ble besvart av vel 1000 studenter ved Universitetet i Agder i desember og tok for seg høstens undervisning. Hovedtrekkene er at studentene helst vil ha fysisk undervisning, at de opplevde undervisningsforholdene i høst i snitt noe bedre enn i vår, og også at de hadde mer fysisk undervisning. Videre viser undersøkelsen at det fremdeles er problematisk at den digitale undervisningen gir manglende muligheter for faglige og sosiale kontakter.

— Vi er fremdeles ikke på nivå med før Covid-19-utbruddet. Men oppløftende er det at studentene i snitt rapporterer at de opplever at relevansen i studiene er blitt tydeligere og at læringsutbyttet og motivasjonen deres er noe bedre nå enn for snart ett år siden, da undervisningen brått ble digital for de fleste, sier instituttleder Inger Marie Dalehefte ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder til uia.no.

Vil heller ha opptak

Når undervisningen må være digital, foretrekker mange studenter at den er asynkron, viser undersøkelsen. Det vil si at foreleseren legger ut opptak av forelesninger, dokumenter, oppgaver, videofilmer og annet, og studentene kan bestemme selv når de vil se og høre materialet. Dette i motsetning til digital undervisning som foregår i sanntid, og som gir mulighet for dialog og samarbeid. Det siste kalles i undersøkelsen synkron undervisning.

Selv om de foretrekker den asynkrone varianten, så savner studentene likevel muligheter til å stille spørsmål, diskutere fag og delta slik som man kan ved fysisk undervisning.

– Dette er en utfordring, vi skal ikke legge skjul på det. Desto viktigere er det derfor at studentene er aktivt til stede når den digitale undervisningen legger opp til det. Da er man sammen med sine medstudenter, om enn digitalt, sier Dalehefte.

Hun sier videre at det er viktig at asynkrone forelesninger suppleres med noe mer, ellers risikerer studentene å sitte igjen med ubesvarte spørsmål når opptaket er ferdig.

Oppfordrer til å ha kameraet på

En undersøkelse ved Høgskolen i Innlandet nylig viste at studenter med svarte skjermer opplevde den største nedgangen i læringsutbyttet.

— Det er viktig at også studentene tar ansvar for å bidra til egen læringssituasjon ved å delta aktivt i undervisningen når den går. Studentene kan ta en aktiv rolle og være med på å gjøre undervisningen spennende og relevant. Det gjør det også lettere for undervisere å forstå hva som rører seg blant studentene og hva de trenger for å komme videre i læringsprosessen. Denne kommunikasjonen fungerer best hvis kameraet er på, påpeker Dalehefte overfor uia.no.

Powered by Labrador CMS