Møtte opp til «Torbjørns time» med ønsker om mer kontroll

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har ingen planer om å innføre noen statlig kontroll med lærebøkene som brukes på Høgskolen i Oslo og Akershus, selv om de får slakt av studenter.

Publisert   Sist oppdatert

Kunnskapsministeren kom til Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) mandag for å høre hva studentene mener om kvalitet i utdanningene.

Spørsmålene og innspillene haglet over ham fra et fullsatt, stort auditorium, der lærerstudenter, sykepleiestudenter og barnehagelærerstudenter var de mest aktive.

Disputt om lærebøker

Flere av studentene etterlyste mer statlig kontroll med kvaliteten på høgskolen, noe Isaksen kunne love at det helt sikkert ikke blir noe av.

— Det ville være dårlig politikk om vi skulle detaljstyre alle universiteter og høgskoler. Det er de ansatte på institusjonen som skal passe på kvaliteten, i tillegg til arbeidslivet utenfor, sa Isaksen.

Så du har ikke noe godt svar på hvordan vi skal få bedre
lærebøker?

Cathrine Krøger,
sykepleiestudent

Jeg har ikke det svaret du vil ha.

Torbjørn Røe Isaksen,
kunnskaps-minister

— Og de stoler du på? spurte sykepleiestudent Cathrine Krøger, som har dratt i gang en stor debatt om kvaliteten på sykepleieutdanningen ved HiOA og etterlyste et eksternt organ som kan kontrollere det hun karakteriserte som lærebøker fulle av svada.

— Alternativet er mye verre. Vi vil ikke ha noe nasjonalt organ for lærebokkontroll - det ville være en oppskrift på dårligere kvalitet, svarte kunnskapsministeren.

— Så du har ikke noe godt svar på hvordan vi skal få bedre lærebøker? spurte Krøger.

— Jeg har ikke det svaret du vil ha, svarte Isaksen.

Er på turné

Kunnskapsministeren er på en runde til flere av landets universiteter og høgskoler for å få innspill til Stortingsmeldingen om kvalitet i høyere utdanning, som skal legges fram til våren. Alle har også fått gi sine innspill i en formell høringsrunde, men kunnskapsministeren vil høre hva studentene mener.

Derfor holder han «Torbjørns time», som han begynte med i Alta for et år siden, da under navnet «Treff Torbjørn» - noe han forklarte var et litt uheldig navn siden det var midt i rypejakta. Mandag var turen kommet til HiOA og fredag skal han til NTNU.

Etter at Røe Isaksen (bildet over) hadde holdt en innledning om hva han mener kjennetegner kvalitet i høyere utdanning og snakket om arbeidet med Stortingsmeldingen som kommer til våren, slapp HiOA-studentene til.

Spørsmålene var mange, det gikk over tiden, og etterpå fortsatte det på gangen utenfor auditoriet.

Nei til mer kontroll

Overfor Khrono understreker Røe Isaksen igjen at han synes det er helt feil vei å gå å innføre mer statlig kontroll med hver enkelt institusjon.

— Det jeg mener er feil med mer statlig kvalitetskontroll, det er det liten fare for at det blir noe av, sier han.

Hva synes du om responsen fra HiOA-studentene?

— Den var variert og engasjert. Det er et kvalitetstegn at det er debatt om faglige spørsmål, sier han.

Inne i salen sa han at han var glad for å se at så mange studenter hadde kommet og at ingen av dem - såvidt han kunne se - satt og så ned i mobilen.

Riktig å «nudge»

En av studentene på sisteåret på lærerutdanningen, trinn 1-7, mente at det er altfor mye obligatorisk undervisning.

— Vi stiller oss undrende til at HiOA må ty til tvang for å holde studentene i undervisningen. Utdanningen bør ha såpass tro på seg selv at den gjør det frivillig å delta, mente studenten, som også etterlyste større vilje til å endre undervisningen og ikke være så grodd fast i det gamle og trygge.

Røe Isaksen var enig i det siste, men ikke i det første.

— Det må være opp til institusjonene selv om de vil ha frivillig oppmøte. Jeg mener det er fornuftig å nudge (puffe, red.anm) litt for å få folk til å møte opp. Jeg støtter derfor obligatorisk oppmøte, sa han.

Han la til at noe av de han vil legge vekt på i stortingsmeldingen er å få til bedre samhandling mellom fagpersonene og studentene.

Lover ikke mer penger

Barnehagelærerstudent Frank Aleksander Bræin (bakerst på bildet under) var en av dem som etterlyste bedre finansiering av utdanningen.

— Det blir kuttet i veiledet praksis og i fordypningsemner, og hva skal til for at vi skal få økt tildelingskategori, slik grunnskolelærerutdanningen har fått? spurte han.

En annen student fra samme utdanning sa at hun mener det er en skam at det nå blir slutt på fordypning i småbarnspedagogikk.

— Hvis alle landets småbarn skal inn i barnehagen, forventer jeg at alle ansatte i barnehagen har utdanning som gjør dem i stand til å ta vare på småbarns behov, sa hun.

Kunnskapsministeren kunne ikke love mer penger til barnehagelærerutdanningen.

— Jeg har ikke noe bedre svar på det enn at det er snakk om helhetlige prioriteringer. Nå bruker vi hundrevis av millioner på å gjøre lærerutdanningen femårig, men på sikt mener jeg at barnehagelærerutdanningen også bør rykke opp mot masternivå, sa han.

Vil være overordnet

Til spørsmålene om tiltak for å bedre kvaliteten på HiOAs utdanninger, var hans svar at det er opp til institusjonen selv å skape kvalitet.

— Vi må for all del unngå så detaljerte føringer at det ikke blir rom for institusjonen selv å lage det utdanningstilbudet den mener gir best kvalitet, sa han, og la til at Kunnskapsdepartementet styrer universitetene og høgskolene på en litt annen måte, det vil si på en mer overordnet måte.