null Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Den gode fortellingen om et universitet

Universitetssatsingen oppleves å være forankret i institusjonen. Utfordringen er å fortelle «den gode fortellingen» om hvem vi er og hvem vi skal være og ikke minst at vi sammen tror på den, skriver rektor Kari Toverud Jensen i sin sommerhilsen.

Publisert Oppdatert

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi er inne i de siste ukene av studieåret 2012/2013! I disse dagene avslutter mange av våre studenter sine studier. Det å være tilstede på avslutninger er både motiverende og inspirerende. Studentene viser en tydelig stolthet over å ha utført noe og å ha fullført en utdanning. Selv var jeg til stede på avslutningen i Oslo Rådhus ved markeringen av 350 nye sykepleiere. Minst like flott som å oppleve studentene er det å se kollegaer som er tilstede og ser resultatet etter års studier, de er omtrent like stolte og det med rette. Vi utdanner bredt og våre nyutdannete går til et mangfold av profesjoner som er viktige for å opprettholde velferdssamfunnet og næringslivet. De bidrar til å gjøre en forskjell i folks liv, men også i forhold til hvordan vårt samfunn fungerer og utvikler seg.

Gjennom vårens seminarrekker har vi i rektoratet, sammen med fakultetene og SPS, fokusert på dannelseselementer i utdanning. Vi har ønsket å styrke bevisstheten om merverdien av dannelse og synliggjøre hvordan dannelse kan integreres i utdanninger. Vi har også ønsket å se dannelse i lys av årets stemmerettsjubileum, noe fakultetene også har lagt vekt på. Seminarer konkurrerer med mange oppgaver og aktiviteter, også dette. De som har vært til stede har gitt tilbakemelding på at dette har vært bra. En del har også fulgt seminarene via «nettstreaming». Vi følger opp med et nasjonalt dannelsesseminar 20.januar 2014, som også blir en start på den lokale feiringen av grunnlovsjubileet.

Universitetssatsingen er fast og det jobbes godt på alle plan. Nytt kvalitetssikringssystem implementeres, økt fokus på styrking av doktorgradsprogrammene, en bred etablering på forskergrupper på fakultetene og ikke minst en økt satsing på utdanningskvalitet blant annet gjennom program for fremragende profesjonskvalifisering, som nå er i etableringsfasen. Universitetssatsingen oppleves å være forankret i institusjonen. Utfordringer er å fortelle «den gode fortellingen» om hvem vi er og hvem vi skal være og ikke minst at vi sammen tror på den. Kanskje er det et urealistisk å tro at vi skal samles om «den gode fortellingen»? For hva betyr egentlig det å være best i Norden på profesjonsutdanninger og profesjonsrettet forskning? Hva innebærer det å være en fremragende profesjonsutøver? Hva kjennetegner våre utdanninger, vår forskning fremfor den forskningen og utdanningen som foregår på naboinstitusjonene på Blindern og Ås? Hvordan skiller vi oss ut i det store landskapet av universitet og høgskoler nasjonalt og internasjonalt? Og hvem er vi i 2020? Dette er blant annet spørsmål om vår institusjons substans og struktur, men også om hvordan vi forholder oss til de spenninger av uenigheter som finnes innad institusjonen.

I januar 2014 skal vi motta 130 nye kolleger fra AFI og NOVA samlet i et nytt senter for oppdragsforskning. Det nye senteret vil ha solid nasjonal og internasjonal forskningskompetanse innenfor velferds- og arbeidslivsforskning. Virksomhetsoverdragelsen av AFI og NOVA er faglig strategisk, ønsket og villet. Det jobbes mye i mange leire for at overdragelsen skal bli best mulig. Oppdragsforskningssenterets strategiske mål skal være «å etablere et robust oppdragsforskningsmiljø som tar mål av seg på å bli et av Europas sterkeste på de områder hvor de europeiske velferdsmodellene møter de største utfordringene».

Høstens stortingsvalg vil sannsynligvis påvirke oss og vår universitetssatsing. De borgerlige partiene har ønsket en gjennomgang av sektoren før man tillater flere søknader fra høgskoler om å bli universitet. Hva utfallet blir og hvilke konsekvenser dette har for oss har vi lite innsikt i.

Hva betyr egentlig det å være best i Norden på profesjons=utdanninger og profesjons=retta forskning

Kari Toverud Jensen

Takk for solid innsats og riktig god sommer til dere alle!

Saken er hentet fra Rektoratets blogg.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)

Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!
Powered by Labrador CMS