Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig 1. november 2024 - 16:46
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur 31. oktober 2024 - 06:47
Frustrasjonen, redselen og ensomheten som mange føler nå, er helt normal Vår opplevelse av avstand og nærhet har blitt snudd på hodet i takt med kronavirusets spredning verden rundt. Nå kan digitale fellesskap bli nøkkelen til å gjøre avstanden mellom folk mindre og den opplevde avstanden til sykdom og risiko større, skriver psykologiprofessor Elisabeth Norman.
Vi må bruke alle kanaler vi har Rektorene Dag Rune Olsen og Mari Sundli Tveit er glad for svar fra regjeringen om Tyrkia, og trekker fram at det også er viktig at det øves press gjennom EUs kanaler.
Kvinneprosjekter vurdert som best, fikk flest avslag Kvinner leverte flest og best søknader til Forskningsrådets tematiske satsing SAMKUL nylig, men fikk bare 36 prosent av tildelingene. Det er ikke holdbart i 2016, skriver professor i digital kultur ved Universitetet i Bergen, Jill Walker Rettberg.
Hjelp, eg må skrive nynorsk – i år òg! Korleis veit ein at eksamenstida nærmar seg? Eit av det sikraste teikna er kollegaer som klagar over at dei må skrive nynorsk, skriv professor ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Sølve Selstø.
Hvem skal eie digitale læringsmidler? Hvem skal lede og «eie» digitalisering av læringsvirksomhetene i høyere utdanning? Og hvordan?
Ledelse uten krav til akademisk kompetanse? Flere NMBU-professorer stiller spørsmål ved den akademiske kompetansen til sittende styreleder, Siri Hatlen, og flere av styrets medlemmer. De frykter manglende akademisk kompetanse blant eksterne styremedlemmer i sektoren.
Ikke kidsa det er noe galt med! Det er ikke kidsa det er noe galt med, men skolesystemet. Elever med kort botid i Norge fikk halvert ugyldig fravær med noen få, enkle grep, skriver HSN-forskere i denne kronikken.
Akademisk skriving som en gave Akademisk skriving er en gave til alle som ønsker å oppøve evnen til elegant, vakker og presis kommunikasjon, skriver tre ansatte på Høgskolen i Østfold.
Ny RLE-modul i lærermaster gir uklare roller En modul med religion, livssyn og etikk (RLE) i et profesjonsfag gir uklare roller mellom RLE og pedagogikk, skriver Kirsten E. Thorsen og Brit Steinsvik.
Mener NSO vil vokse på en god og åpen debatt I lys av de siste dagers debatt om NSOs organisering, ønsker jeg å tydeliggjøre intensjonen med mitt innlegg og imøtekomme noe av kritikken mot det, skriver lederkandidat Marianne Andenæs.
Dilemmaer i faget kommunikasjon Jan Eriksen har hatt sin siste arbeidsdag på Høgskolen i Oslo og Akershus. Les hans sluttappell om kommunikasjonsfagets dilemmaer fra fagseminaret som markerte avslutningen på et langt arbeidsforhold.
Den vanskelige matematikken Når nesten hver fjerde tiendeklassing går ut av skolen med karakteren én eller to i standpunkt i matematikk viser det med all tydelighet at vi har et realfagsproblem i Norge. For å gjøre noe med dette må vi starte i barnehagen.
Vi er valgte og vi leder! Rektorene ved universitetene i Bergen og i Oslo slår tilbake mot dem som mener ansatt ledelse er bedre enn valgt.
Stillingstitler utgått på dato? Ingen mannlige studenter på master i jordmorfag, ingen mannlige søkere til jordmorutdanningen, kun fire mannlige helsesøstre i landet. Er kvotering løsningen?
Kan mobbing «smitte» fra mediene? Mobbing er ikke bare et problem i skolegården, men et problem i hele samfunnet, og må bekjempes med alle milder, skriver Jan Johnsen i denne kronikken.
Kvifor skal me lure folk til å tru at me kan måle at bistand verkar? Torsdag 18. desember vart det arrangert eit dialogseminar om Norad og evaluering av utdanningsbistand på Høgskolen i Oslo og Akershus. Roy Krøvel var ein av innleiarane og skriv i denne kronikken om evaluering av bistand.
Etterlyser begrunnelse for fusjoner Direktør for læringsenteret på HiOA, Lars Egeland, stiller mange spørsmål om strukturdebatten og fusjonsforslagene som har innhentet institusjonene i høyere utdanning.
Da 98 høgskoler ble til 26 På 90-tallet ble antall høgskoler redusert fra 98 til 26 og en ny lov for hele sektoren kom på plass. Åsulv Frøysnes skriver om forrige store strukturprosess i universitets- og høgskolesektoren.
En langtidsplan for eliteforskere? Prorektor på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), Frode Eika Sandnes, ser kunnskapsministerens nye plan for forskning og utdanning først og fremst som en plan for eliteforskning.
Kulturkollisjon i klasserommet Det bør ikke være den enkelte lærer eller fagleder som skal ta beslutning om ja eller nei til studenter med heldekkende klessplagg. Dagens situasjon er meget uheldig, skriver Jan Johnsen i denne kronikken.
Er norske universiteter og høgskoler som Van Halen eller som en flaske Smirnoff? Skillet mellom administrasjon og såkalte fagansatte blir utvisket. De dagene hvor en fagansatt bare underviser og forsker er over, skriver Morten Irgens, påtroppende forskningsdirektør på HiOA.
Om å utgjøre en forskjell… Gjennom digitalisering, automatisering og profesjonalisering kan vi gradvis utgjøre en større og viktigere forskjell , skriver ass. høgskoledirektør Torbjørn Eeg Larsen.
Helhetlig og forankret ledelse Vi trenger både valgte instituttledere, valgte dekaner og valgte rektorer, skriver førsteamanuensis Dag Flater Hwang. Han har liten tiltro til tilsettingsprosesser.
Et hamskifte Høyere utdanning forblir i endring i mange år framover. Derfor er «endringskompetanse» og «endringsledelse» så viktig, skriver Helge Høivik i denne kronikken.
Bør NOKUT arrangere eksamen? Nasjonale deleksamener i matematikk for blant annet lærerstudenter er en ordentlig dårlig idé, skriver Bjørn Smestad ved lærerutdanningen.
Valgt eller tilsett rektor? Akademia har ein lang og god tradisjon med valg til sentrale leiarposisjonar. Det vil vere synd å skrote dette prinsippet berre av små pragmatiske omsyn, skriv Erik Døving i denne kronikken.
Hva nå, HiOA? Personlig har jeg mye sans for en «skolemodell» fordi den så klart viser at vi er en arbeidslivs- og profesjonsorientert institusjon, skriver tidligere rektor ved Høgskolen i Akershus og professor Jan Grund, i denne kronikken.
Forenklet og litt nærsynt HiOA-debatt? På tross av alt godt arbeid bør en kanskje stoppe opp og spørre: Hva er hovedutfordringen for Høgskolen i Oslo og Akershus, skriver Helge Høivik i denne kronikken.
Terrortrusselen mot Norge Førsteamanuensis Lars Gule skriver at det er riktig at terrorberedskap er hevet, men påpeker at når myndigheter gjør slike tiltak er det sjelden at det faktisk utføres terrorhandlinger.
Living apart together Stadig flere gjør som Simone de Beauvoir og Jean Paul Sartre. Særboerskap er mer aktuelt enn noen gang, skriver professor Irene Levin, som skrev bok om særboerskap allerede for 11 år siden.
Nå er det yrkesfaglærernes tur Regjeringen lanserte sist høst to viktige skolepolitiske satsinger, Lærerløftet og Yrkesfagløftet, men tiltak for den lærergruppen som er helt avgjørende for at Yrkesfagløftet skal bli vellykket – yrkesfaglærerne – har vi måttet vente på.
Lime og SAKS? Skapes det bedre fagmiljøer av å slå sammen to gamle? Kan ulike fagmiljøer limes sammen bare ved strukturendringer? Fører det til mer robuste fagmiljø? Til bedre undervisning? Til mer og bedre forskning, spør rektor ved Høgskolen i Molde.
Lærarutdanning på avvegar Forslaget om ei obligatorisk femårig lærarutdanning for grunnskolelærarar er kome frå ei regjeringsplattform utan ei grundig vurdering av konsekvensane på førehand, skriv kronikkforfattarane.
Studentkronikker publisert i 25 aviser Første års mediestudenter har skrevet kronikker. I år ble de publisert i 25 ulike aviser.
Den gode fortellingen om et universitet Universitetssatsingen oppleves å være forankret i institusjonen. Utfordringen er å fortelle «den gode fortellingen» om hvem vi er og hvem vi skal være og ikke minst at vi sammen tror på den, skriver rektor Kari Toverud Jensen i sin sommerhilsen.
Nyeste artikler
Ingen andre har skrive avhandling om dette emnet
Nekter å sende ankesaker videre til det nasjonale granskningsutvalget
Ujevn film om Gunnar Sønstebys krigsinnsats
Vurderer om studenter er skikket: — En myte at vi vil utestenge flest mulig
Kjærlighetsrevolusjon og frie forskere i akademia? Ja, takk!
Mest lest
Studenter utvist fra fransk universitet. Norske Anna frykter at hun står for tur
Ansettelsessaken i Bergen: En faglig tautrekking
Slik gjekk det då professoren spurte ChatGPT om litteraturtips
Reagerte på NTNUs språkbruk i økonomisak. — Gjør meg kvalm
Svensk dom over norsk akademia: For mykje kvantitet, for lite kvalitet