Stipendiat ved lærerutdanningen på HiOA, Anne-Greie Kaldahl, sier hun er klar for å konkurrere mot «statusyrkene». Her er hun sammen med pedagogikkstudentene hun foreleser for. Foto: Ketil Blom
Stipendiat ved lærerutdanningen på HiOA, Anne-Greie Kaldahl, sier hun er klar for å konkurrere mot «statusyrkene». Her er hun sammen med pedagogikkstudentene hun foreleser for. Foto: Ketil Blom

40 klare for Forsker grand prix

Stipendiat Anne-Grete Kaldahl ved Høgskolen i Oslo og Akershus er en av 40 deltakere som skal konkurrere om hvem som klarer å formidle forskningen sin best.

Publisert   Sist oppdatert

— Jeg konkurrerer mot «statusyrkene» og prestisjestudiene, så dette kan bli en hard konkurranse, men jeg kjenner jeg gleder meg. Og gruer meg, sier stipendiat ved lærerutdanningen ved HiOA, Anne-Grete Kaldah,l til Khrono. 

Denne uka arrangeres Forsker grand prix. Til sammen 40 unge forskere skal i byene Oslo, Trondheim, Bergen og Stavanger konkurrere om hvem som er flinkest i å presentere sin forskning. 

I grand prix-konkurransen møtes ti deltakere i hver by og to av de beste fra hver by møtes i en finale i Grieghallen i Bergen 1. oktober. Delfinalene i Stavanger er tirsdag 27. september, i Bergen onsdag 28. september og både i Oslo og Trondheim torsdag 29.september. 

Ut av komfortsonen

Anne-Grete Kaldahl har forsket på hvordan lærere vurderer, fortolker og praktiserer muntlighet i fag på 10. trinn. 

Mange tror nok at siden jeg er lærer, så er jeg vant med å stå foran folk å snakke, men å stå på en scene foran over fem hundre publikummere
blir noe helt annet.

Anne-Grete Kaldahl
Stipendiat HiOA og deltaker på Forsker grand prix

Blant annet har hun utviklet en nasjonal spørreundersøkelse til sensorer på 10. trinn om vurdering av muntlig i fag til eksamen våren 2016 og utført kvalitative analyser, ved å blant annet filme ti lærere på ulike skoler i landet. 

Stipendiaten sier hun er ydmyk over å få delta og tror det kan bli en hard konkurranse.

— Mange tror nok at siden jeg er lærer, så er jeg vant med å stå foran folk å snakke, men å stå på en scene foran over fem hundre publikummere blir noe helt annet, sier hun og fortsetter:

— Men nå får jeg også kjenne på hvordan det er for de mange nervøse 10.klassingene når de har fremføring eller deltar i muntlig aktivitet i timene sine, sier Kaldahl og forteller at det var en av grunnen til at hun meldte seg på. Samtidig som hun ønsker et fokus på muntlig kompetanse i skolen, en grunnleggende ferdighet det er forsket lite på.

Må engasjere

På Sentrum scene i Oslo neste helg vil trolig over hundre besøkende være tilstede for å se på de ti stipendiatene framføre sin forskning. Oppgaven til deltakerne blir å framføre forskningen på en engasjerende og forståelig måte.

En jury bestående av skuespiller Mads Eldøen, direktør ved Norsk senter for menneskerettigheter ved UiO, Inga Bostad, og redaktør av forskning.no Nina Kristiansen, skal vurdere om hvem klarte oppgaven best.

Men det gjelder også å engasjere publikum, for de står for halvparten av stemmene. 

Deltakerne får fire minutter hver til å presentere sin forskning. De fire beste går videre og får en ny mulighet til å overbevise juryen og publikum i en ny presentasjon på seks minutter. De to beste går deretter videre til finalen i Bergen. 

Alle 40 kandidatene som deltar i Forsker grand prix har vært gjennom opplæring i blant annet presentasjonsteknikk og hvordan man blir trygg på en scene. 

— Kommer til å overraske

Eivind Norum, prosjektleder for arrangementet i Oslo, sier at årets deltakere fra regionen er eksepsjonelt dyktige.

— De har vist en enorm utvikling fra vi startet opplæringen i mai og gjennom hele sommeren. Vi har endret litt på opplæringsprogrammet, men jeg vil si at årets deltakere kommer til å overraske, sier Norum til Khrono. 

Konseptet Forsker grand prix kommer fra Danmark og har vært en årlig begivenhet i Norge siden 2010. Formålet med konkurransen er blant annet å få forskere til å bli flinkere til å formidle til kvinnen og mannen i gata. 

Stipendiat Anne-Grete Kaldahl sier at hun ikke deltar for karrierens skyld, men håper å kunne kaste et bedre lys på lærerutdanninga og yrket. 

— Jeg synes det har vært mye negativt lys på utdanninga og yrket. Det håper jeg at jeg kan gjøre noe med ved vise at skolenorge også er viktig å forske på, sier Kaldahl.