kommersialisering

Kahoot til himmels under korona

Den spillbaserte læringsplattformen Kahoot, som har sitt utspring ved NTNU, har mangedoblet verdien på Oslo børs.

Åsmund Furuseth er medgründer i Kahoot.

OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fra mars i fjor har quizspillet og læringsplattformen Kahoot mangedoblet verdien på Oslo børs, og brukes av over seks millioner lærere i over 150 land.

Fra 13. mars til midten av desember økte verdien på selskapet med rundt 500 prosent, til en markedsverdi på 35,5 milliarder kroner, skriver tv2.no.

FAKTA

Læringslek

  • Med det prisbeløntelæringsspillet Kahoot kan læreren lage oppgaver hvor elevene kan bruke nettdingsene sine til å quizze i konkurranse med hverandre. Brått blir dingsene brukt til ansporing i stedet for avsporing. Læreren kan ta ut rapporter og kartlegge nivået til elevene.
  • Kahoot er skapt for å skape engasjement og læring i klasserommet. Det er lagt opp som et kunnskapsspill på TV, der læreren leder elevene gjennom en rekke spørsmål og alternativer som viser på storskjerm. Elevene bruker bærbar PC, mobiltelefoner og lignende for å svare.
  • Kahoot bidrar til å bringe lek inn i undervisningen og er blitt mottatt med stort engasjement i mange land, heter det i begrunnelsen fra juryen.
  • Alf Inge Wang er professor i spillbasert læring ved Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap vedNTNU og har utviklet et tyvetalls læringsapplikasjoner. Foruten Kahoot står han også bl.a. bak «Amazing City Game», «KnowledgeWar» og «MOOSES».

(Kilde: Universitetsavisa)

Etter at koronapandemien har ført til at svært mange jobber hjemme eller har hjemmeundervisning, har suksessen vokst i rekordfart for selskapet.

Ifølge Finansavisen har over 600 nordmenn nå Kahoot-aksjer for over én million kroner.

Av Kahoot-gründerne har Morten Versvik, Åsmund Grytting Furuseth og Alf Inge Want aksjer for henholdsvis 1,5 milliarder, 900 millioner og 600 millioner, som de som ligger høyest, ifølge avisen.

Fødselshjelp fra NTNU

Kahoot er en av bedriftene som har fått fødselshjelp fra NTNU, der det opprinnelig hadde sitt utspring i en masteroppgave.

En av gründerne, Johan Brand, forteller til TV2 at han var skolelei og droppet ut av studier, men etterhvert fant han et miljø med likesinnede, og spillteori og bedriftslæring ble kombinert med forskning fra NTNU og medgründer Morten Versviks teknologiplattform. Han hadde så stor tro på prosjektet at han solgte det han hadde av eiendeler og satte alt på Kahoot, forteller han.

– Jeg stilte meg spørsmålet: Hva er det jeg ikke kan leve uten? Det var sykkelen min og den gamle seilbåten. Jeg prøvde å kvitte meg med alt som ikke var viktig for livet mitt. Det ga oss et par måneder lønn, sier Brand.

I et tidligere intervju med Khrono roste Brand NTNU Discovery og deres betydning for oppstart av bedrifter a la Kahoot.

— Når du er i den fasen at du mener du har en veldig bra idé, men fremdeles ikke har utviklet den, og derfor ikke har noe å vise fram, er det utrolig vanskelig å få finansiering eller støtte. Det var i en slik fase NTNU Discovery var livsviktig for Kahoot, forklarte han.

Powered by Labrador CMS