Ser fram til merittering og status
God undervisning i grunnutdanningene er helt avgjørende for å sikre at man utdanner folk som er attraktive i bransjen, mener prisnominert høgskolelektor, Jon Petter Evensen.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Jon Petter Evensen er en av fem nominerte i finalen til å få prisen som Årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Han er høgskolelektor og underviser i fotojournalistikk på Institutt for journalistikk. Instituttet er en del av fakultetet som nettopp har byttet navn fra Fakultet for samfunnsfag til Fakultet for samfunnsvitenskap på høgskolen.
— Hvorfor tror du at du er valgt ut i denne finalen?
— Det tror jeg er fordi jeg kommer tett på fotojournaliststudentene, alltid har åpen dør, og ofte har tid til en prat om faget eller livet, sier Evensen.
— Hva legger du selv mest vekt på når du underviser?
Jeg synes diskusjonen om å anerkjenne undervisningen gjennom merittering for undervisning er både spennende og viktig.
Jon Petter Evensen
— For å bli en god fotojournalist holder det ikke å bare være en talentfull fotograf. Man må i tillegg være interessert i samfunnet, menneskene rundt seg, være nysgjerrig, ha lyst til å finne ut av noe nytt hver eneste dag og fortelle historier om det. De samme forutsetningene er et godt utgangspunkt for å utvikle studentkullet til å bli en lærende organisasjon. Det å gjøre studenten klar over hvilket potensiale det er som ligger i å dele erfaringer, ha gode diskusjoner om faget og sammen utvikle ny kunnskap, er kanskje det jeg legger mest vekt på når jeg underviser. Klarer vi å etablere den kulturen i kullene har vi gitt studentene viktige verktøy som vil bidra til at de fortsetter å utvikle seg også etter at det har gått ut av HiOA, svarer Evensen.
Ingen professor nominert
— Det er én førstelektor, tre høgskolelektorer og én ingeniør i finalen, ingen førsteamanuenser eller professorer. Hva tenker du om dette?
— HiOA har mange gode undervisere. At det ikke er noen førsteamanuenser eller professorer i finalen i år tror jeg er litt tilfeldig, mener fotolæreren.
— Blir undervisning anerkjent nok? Generelt og spesielt på HiOA?
— Jeg tenker at god undervisning i grunnutdanningene er helt avgjørende for å sikre at HiOA utdanner folk som er attraktive i bransjen. Ryktet om god kvalitet på HiOA sprer seg både til andre deler av universitets- og høgskolesektoren og til arbeidsgiverne. Derfor synes jeg diskusjonen om å anerkjenne undervisningen gjennom merittering for undervisning er både spennende og viktig. Jeg tror også god kvalitet på undervisning i grunnutdanningene vil skape en økt interesse for høgskolens master- og PhD-tilbud, svarer Evensen.
Spennende med merittering
— Hva mener dere burde blitt gjort for å heve status og kvalitet på undervisningen?
— Merittering av undervisning tror jeg er en vei og gå for å heve statusen. Kvaliteten på undervisningen er avhengig av så mange ulike faktorer at det er vanskelig å skrive ut resept på én vidundermedisin. HiOA er nødt til å fortsette å rekruttere gode folk, gjøre det attraktivt å jobbe med utvikling av kvaliteten på undervisningen, sørge for at det er tilstrekkelige ressurser til å utvikle kvaliteten og gjøre det mindre byråkratisk å kunne ta i bruk disse ressursene, poengterer Evensen.
UiT Norges arktiske universitet har sammen med NTNU utviklet et program for merittering av undervisning for å øke statusen for undervisning ved universiteter og høgskoler på linje med forskning. Å bli «merittert underviser» kan nå bli et fortrinn når vitenskapelig ansatte skal søke om opprykk til professor.
Les også: Gir undervisning høyere status
Førstkommende mandag blir det avgjort hvem som vinner prisen som Årets underviser ved landets største høgskole, HiOA.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!