Jon Petter Evensen (smilende til venstre) sammen med journalistikkstudenter og kollega Anne Hege Simonsen. Foto: Wanda Nathalie Nordstrøm
Jon Petter Evensen (smilende til venstre) sammen med journalistikkstudenter og kollega Anne Hege Simonsen. Foto: Wanda Nathalie Nordstrøm

Ser fram til merittering og status

God undervisning i grunnutdanningene er helt avgjørende for å sikre at man utdanner folk som er attraktive i bransjen, mener prisnominert høgskolelektor, Jon Petter Evensen.

Publisert   Sist oppdatert

Jon Petter Evensen er en av fem nominerte i finalen til å få prisen som Årets underviser på Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Han er høgskolelektor og underviser i fotojournalistikk på Institutt for journalistikk. Instituttet er en del av fakultetet som nettopp har byttet navn fra Fakultet for samfunnsfag til Fakultet for samfunnsvitenskap på høgskolen.

— Hvorfor tror du at du er valgt ut i denne finalen?

— Det tror jeg er fordi jeg kommer tett på fotojournaliststudentene, alltid har åpen dør, og ofte har tid til en prat om faget eller livet, sier Evensen.

— Hva legger du selv mest vekt på når du underviser?

Jeg synes diskusjonen om å anerkjenne undervisningen gjennom merittering for undervisning er både spennende og viktig.

Jon Petter Evensen
Høgskolelektor, fotojournalistikk

— For å bli en god fotojournalist holder det ikke å bare være en talentfull fotograf. Man må i tillegg være interessert i samfunnet, menneskene rundt seg, være nysgjerrig, ha lyst til å finne ut av noe nytt hver eneste dag og fortelle historier om det. De samme forutsetningene er et godt utgangspunkt for å utvikle studentkullet til å bli en lærende organisasjon. Det å gjøre studenten klar over hvilket potensiale det er som ligger i å dele erfaringer, ha gode diskusjoner om faget og sammen utvikle ny kunnskap, er kanskje det jeg legger mest vekt på når jeg underviser. Klarer vi å etablere den kulturen i kullene har vi gitt studentene viktige verktøy som vil bidra til at de fortsetter å utvikle seg også etter at det har gått ut av HiOA, svarer Evensen.

Ingen professor nominert

— Det er én førstelektor, tre høgskolelektorer og én ingeniør i finalen, ingen førsteamanuenser eller professorer. Hva tenker du om dette?

— HiOA har mange gode undervisere. At det ikke er noen førsteamanuenser eller professorer i finalen i år tror jeg er litt tilfeldig, mener fotolæreren. 

— Blir undervisning anerkjent nok? Generelt og spesielt på HiOA?

— Jeg tenker at god undervisning i grunnutdanningene er helt avgjørende for å sikre at HiOA utdanner folk som er attraktive i bransjen. Ryktet om god kvalitet på HiOA sprer seg både til andre deler av universitets- og høgskolesektoren og til arbeidsgiverne. Derfor synes jeg diskusjonen om å anerkjenne undervisningen gjennom merittering for undervisning er både spennende og viktig. Jeg tror også god kvalitet på undervisning i grunnutdanningene vil skape en økt interesse for høgskolens master- og PhD-tilbud, svarer Evensen. 

Spennende med merittering

— Hva mener dere burde blitt gjort for å heve status og kvalitet på undervisningen?

— Merittering av undervisning tror jeg er en vei og gå for å heve statusen. Kvaliteten på undervisningen er avhengig av så mange ulike faktorer at det er vanskelig å skrive ut resept på én vidundermedisin. HiOA er nødt til å fortsette å rekruttere gode folk, gjøre det attraktivt å jobbe med utvikling av kvaliteten på undervisningen, sørge for at det er tilstrekkelige ressurser til å utvikle kvaliteten og gjøre det mindre byråkratisk å kunne ta i bruk disse ressursene, poengterer Evensen.

UiT Norges arktiske universitet har sammen med NTNU utviklet et program for merittering av undervisning for å øke statusen for undervisning ved universiteter og høgskoler på linje med forskning.  Å bli «merittert underviser» kan nå bli et fortrinn når vitenskapelig ansatte skal søke om opprykk til professor.

Les også: Gir undervisning høyere status

Førstkommende mandag blir det avgjort hvem som vinner prisen som Årets underviser ved landets største høgskole, HiOA.