Åpner for innspill om ny lærermaster
Lærerutdanning. Et forslag til rammeplan for master i faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag er nå sendt på høring, med frist 24. juni.
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 2018 nedsatte Kunnskapsdepartementet et utvalg som skulle utvikle forslag til rammeplan for master i faglærerutdanning i praktiske og estetiske fag. Utvalget leverte sin innstilling med forslag til rammeplan 14. januar i år.
Jeg ser ingen grunn til at ikke faglærere i praktiske og estetiske fag skal ha like høy kompetanse eller like høy lønn som andre lærere.
Iselin Nybø
Forslaget sendes nå på høring i sektoren og fristen for å svare på høringen er satt til 24. juni.
— Regjeringen har innført femårig grunnskolelærerutdanning og bestemt at masterutdanning skal være hovedmodell for norsk lærerutdanning. Alle lærere skal kunne bruke forskning når de utvikler og vurderer klasseromsundervisning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister, Iselin Nybø til Khrono.
Mens dagens faglærerutdanning gir fordypning i ett fag, ønsker regjeringen nå at studenter på den nye masterutdanningen skal velge minst to skolefag. Nybø sier dette vil gi studentene bedre jobbmuligheter, fordi det er lettere for kommunene å ansette lærere med flere undervisningsfag i full stilling.
— Jeg ser ingen grunn til at ikke faglærere i praktiske og estetiske fag skal ha like høy kompetanse eller like høy lønn som andre lærere. Å løfte utdanningen til masternivå er et viktig grep for å øke status og kvalitet for de praktiske og estetiske fagene i skolen, sier hun.
Under følger noen hovedtrekk ved forslaget som sendes på høring:
- Det foreslås at utdanningen skal benevnes «Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1–13».
- Masterfaget skal være et av de praktiske og estetiske fagene dans, design, kunst og håndverk, drama og teater, kroppsøving og idrettsfag, mat og helse og musikk. I tillegg skal masterstudenten velge ett eller to andre undervisningsfag som har læreplan i grunnopplæringen.
- Det foreslås 130 dager praksis, hvorav 100 dager veiledet og vurdert praksis i grunnopplæringen. 30 av disse dagene kan være utenom grunnopplæringen, for eksempel i kulturskole eller lignende.
- Lærerutdanningen skal være femårig integrert, og skal ikke gi undervisningskompetanse etter tre år.
- Studentene skal møte vitenskapsteori og metode tidlig i studiet, og masteroppgaven kan ha innslag av praktisk skapende/utøvende virksomhet.
Logg inn med en Google-konto, eller ved å opprette en Commento-konto gjennom å trykke på Login under. (Det kan være behov for å oppdatere siden når man logger inn første gang)
Vi modererer debatten i etterkant og alle innlegg må signeres med fullt navn. Se Khronos debattregler her. God debatt!